Wie kan mij meer vertellen over de Saab 96 (en evt. 92/93)
-
BS
- Geregistreerd lid
Wie kan mij meer vertellen over de Saab 96 (en evt. 92/93)
Hallo,
Graag wil ik meer weten over de Saab 96 en dan vooral over de dingen waar je op moet letten bij aankoop. Naast de zaken die ik hier op het forum al heb gelezen, zou ik dat heel graag eens persoonlijk van een Saab 96-eigenaar horen (en liever nog zien). De reden is dat ik goed beslagen ten ijs wil komen als ik tot aankoop overga. Om eerlijk te zijn lijkt het me geweldig om zo´n oldtimer te bezitten en ermee te rijden, maar eigenlijk weet ik helemaal niet waar ik aan begin. Daarom ben ik op zoek naar iemand die me meer kan vertellen, bij voorkeur hier in de buurt (Barneveld). Wie wil me helpen?
Het liefst kom ik dan langs om je auto eens goed te bekijken en ook met eigen ogen te zien waar je op moet letten. Een stukje rijden zou helemaal geweldig zijn. Overigens zou ik ook graag een Saab 92 of 93 aanschaffen, maar gezien budget en mijn beperkte technische kennis is een 96 wellicht eerst een betere keus en heb ik besloten me daar eerst maar eens in te verdiepen.
Groeten,
Bert
Graag wil ik meer weten over de Saab 96 en dan vooral over de dingen waar je op moet letten bij aankoop. Naast de zaken die ik hier op het forum al heb gelezen, zou ik dat heel graag eens persoonlijk van een Saab 96-eigenaar horen (en liever nog zien). De reden is dat ik goed beslagen ten ijs wil komen als ik tot aankoop overga. Om eerlijk te zijn lijkt het me geweldig om zo´n oldtimer te bezitten en ermee te rijden, maar eigenlijk weet ik helemaal niet waar ik aan begin. Daarom ben ik op zoek naar iemand die me meer kan vertellen, bij voorkeur hier in de buurt (Barneveld). Wie wil me helpen?
Het liefst kom ik dan langs om je auto eens goed te bekijken en ook met eigen ogen te zien waar je op moet letten. Een stukje rijden zou helemaal geweldig zijn. Overigens zou ik ook graag een Saab 92 of 93 aanschaffen, maar gezien budget en mijn beperkte technische kennis is een 96 wellicht eerst een betere keus en heb ik besloten me daar eerst maar eens in te verdiepen.
Groeten,
Bert
-
esalet
- Donateur (8x)

-
Areyonga
- Donateur (3x)

-
MvR
- Geregistreerd lid
-
BS
- Geregistreerd lid
-
sb153b
- Geregistreerd lid
Natuurlijk gaat er mi niets boven een zo vroeg mogelijke Saab maar gezien budget, de praktische inzetbaarheid en de beschikbaarheid van onderdelen zou ik in je situatie zonder meer kiezen voor een ook niet te versmaden 96.
Geloof me, een 92 was een aantal jaren terug al een hele uitdaging en vandaag de dag schierondoenlijk. De 93 heeft de looks -zeker de 93 en de 93b- en is door een modernere wielophanging, een 12v installatie en een grotere motor al een stuk bereikbaarder maar hangt er toch ergens tussen qua haalbaarheid.
Cornell
Geloof me, een 92 was een aantal jaren terug al een hele uitdaging en vandaag de dag schierondoenlijk. De 93 heeft de looks -zeker de 93 en de 93b- en is door een modernere wielophanging, een 12v installatie en een grotere motor al een stuk bereikbaarder maar hangt er toch ergens tussen qua haalbaarheid.
Cornell
-
BS
- Geregistreerd lid
Met behulp van enkele forummers ben ik inmiddels al een stuk wijzer geworden. Heb met een paar proefritten bovendien mogen ervaren hoe het voelt om in een Saab 96 te rijden (zowel tweetakt als V4). Echt fantastisch. Een 92 valt idd af. Een 93 is wel heel erg mooi, maar gezien praktische afweging gaat mijn voorkeur uit naar een 96'er. Natuurlijk is een V4 dan de eenvoudigste en wellicht verstandigste keus, maar het liefst koop ik een kortneus. Er is mij al een mooi exemplaar aangeboden hier in Nederland. Eerst wil ik echter kijken of het mogelijk en haalbaar is om zo'n 96 uit Zweden te importeren en dan bij voorkeur eentje in een zeer goede staat. Helaas komen die op Blocket niet of nauwelijks voorbij en als er dan al eens eentje te koop komt, is die vaak heel snel verkocht. Natuurlijk houd ik ook de rubriek gespot Buitenland goed in de gaten. Maar mocht iemand van jullie iets moois weten in Zweden, dan hoor ik dat graag! Alle tips zijn welkom.
-
sb153b
- Geregistreerd lid
Van een 96 kortneus zijn misschien wat minder onderdelen beschikbaar maar de sleutelbaarheid en de eenvoud zijn enorm, tenslotte zijn de Saab 2-takten gestoeld op de o zo betrouwbare, eenvoudige maar doeltreffende "bromfietstechniek". Voordeel is dat zo'n blok ook weinig weegt tov een V4, dat scheelt bij het sturen en evt revisie.
Daarnaast is er op technisch gebied haast niets mooier dan het geluid van een optimaal lopende 3-cilinder 2-takt. Niet voor niets adverteerde DKW destijds met de 3=6 gezien de prachtige cilinderbalans en het aantal arbeidsslagen per omwenteling.
Worden de onderdelen voor de 96V4 motor met z'n zeer afwijkende cilinderopstelling (als 4 cilinder dan, als 6 cilinder niet) steeds schaarser, voor de 96 tweetakt wordt weer redelijk wat nieuw gemaakt en dat is ook relatief zeer betaalbaar.
Ik zeg dan ook, prima keus!
Nu nog even goed de ogen open houden.
Tip:
Het hangt natuurlijk van je budget af maar ga voor een goede en complete want dat kost achteraf doorgaans veel minder geld en inspanning dan een wat goedkopere met wat roestschade of achterstallig. Gezien de Nederlandse gebruiksomstandigheden is het handig om meteen voor een vierbak te kiezen (de Zweedse auto's zijn nog wel eens met een 3-bak uitgevoerd) of indien je een mooie 3-bak treft een ombouw (klinkt lastiger dan het is) daarnaar te overwegen.
Ook ik vind de kortneus qua exterieur uiterlijk het mooist van de 96's (persoonlijk vind ik het dashbord wat minder) maar ook een langneus komt steeds meer in beeld.
Suc6 met zoeken!
Cornell
Daarnaast is er op technisch gebied haast niets mooier dan het geluid van een optimaal lopende 3-cilinder 2-takt. Niet voor niets adverteerde DKW destijds met de 3=6 gezien de prachtige cilinderbalans en het aantal arbeidsslagen per omwenteling.
Worden de onderdelen voor de 96V4 motor met z'n zeer afwijkende cilinderopstelling (als 4 cilinder dan, als 6 cilinder niet) steeds schaarser, voor de 96 tweetakt wordt weer redelijk wat nieuw gemaakt en dat is ook relatief zeer betaalbaar.
Ik zeg dan ook, prima keus!
Nu nog even goed de ogen open houden.
Tip:
Het hangt natuurlijk van je budget af maar ga voor een goede en complete want dat kost achteraf doorgaans veel minder geld en inspanning dan een wat goedkopere met wat roestschade of achterstallig. Gezien de Nederlandse gebruiksomstandigheden is het handig om meteen voor een vierbak te kiezen (de Zweedse auto's zijn nog wel eens met een 3-bak uitgevoerd) of indien je een mooie 3-bak treft een ombouw (klinkt lastiger dan het is) daarnaar te overwegen.
Ook ik vind de kortneus qua exterieur uiterlijk het mooist van de 96's (persoonlijk vind ik het dashbord wat minder) maar ook een langneus komt steeds meer in beeld.
Suc6 met zoeken!
Cornell
-
marq101
- Geregistreerd lid
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Re: Wie kan mij meer vertellen over de Saab 96 (en evt. 92/9
Heb je interesse in een '79 jubileum 96 (op LPG)?
Wat is je budget?

Wat is je budget?

-
sb153b
- Geregistreerd lid
-
V4liefhebber
- Geregistreerd lid
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
-