Plaatsen startmotor - wat voor vet?

1947-1967
Plaats reactie
Enkhorst
Geregistreerd lid

Plaatsen startmotor - wat voor vet?

Bericht door Enkhorst » zo 01 mar, 2009 14:13

Een vraagje van een non-techneut. De startmotor van de 93B heb ik gedemonteerd en laten reviseren bij electrostart BV. Dit bleek geen luxe te zijn. As is afgedraaid (was ingesleten) naar het formaat van een nieuw lager, nieuw lager gemonteerd, veertjes en pallen vervangen, relais contacten vervangen, schoongemaakt en gespoten. Fraai (hoofdzakelijk) handwerk.
Nu wil ik die startmotor weer monteren, maar vraag mij af welk vet ik gebruik voor het tandwiel. Ik begreep namelijk dat de viscositeit van belang is bij winterstarten (stug vet?)? Als ik het mis heb, dan laat ik mij graag corrigeren: leer ik ook weer van :lol:

Alvast mijn dank, Johan.

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » zo 01 mar, 2009 23:44

Jarenlang professioneel starters gereviseerd en voor de hobbyist doe ik dat nog:
Gebruik multipurpose vet, wij hadden altijd zo'n bus van dat kleverige spul op de werkbank staan en smeerden daar gaffels en assen thv de bendixen mee. Olie is te dun en wordt weggeslingerd, oa de koppeling in.
Winterstarten? Misschien dat je bij temperaturen onder de min 30 last hebt van te dik vet maar zeg eens eerlijk, ga je dan nog met je oldtimer op pad?
(overigens heb ik nog een NOS 93 koppelingsplaat in de doos liggen voor de liefhebber)
Een opgezuiverde as kan wel iets minder krachten aan vanwege de afgenomen dikte maar ik neem aan dat daar wel rekening mee is gehouden.
Als er een nw sinterbrons lager ingezet is verzadigen met olie alvorens op de ingevette as te schuiven.
Velden al gecheckt?
Cornell

Enkhorst
Geregistreerd lid

Bericht door Enkhorst » wo 04 mar, 2009 0:19

Dank voor de tip. Ik heb nu ook een literbus Multipurpose vet van Kroon Oil op de werkbank staan :lol:

Nee, ik was niet van plan met zulk koud weer met de 93B te gaan rijden. Hoewel .... ik heb bij de aankoop nog extra velgen erbij gekregen met spikes :twisted:

De startmotor is inmiddels weer gemonteerd (wat een gepriegel om die onderste bout aangedraaid te krijgen) en het was een groot genoegen om die te horen draaien .... bijna net zo'n mooi geluid als de daaropvolgende TT-pruttel. Een paar keer gestart en gereden inmiddels en de motor slaat steeds direct aan.

@ sb153b: De spiegels heb ik kunnen aanbrengen met de verchroomde, bolle kruiskop parkers. Kwaliteit is het echter niet. Voor de maatvoering moest ik de spiegel even los hebben en 1 parker heb ik al moeten uitboren omdat de koop dolgedraaid was (echt niet veel kracht gezet) :( Dus die van Nordic zijn geen aanraders. Op zoek naar betere exemplaren dus. Iets langere parker gebruikt en dat ging op zich wel; voldoende ruimte ervoor.

Groet, Johan.

Plaats reactie