Sleepoog 93/96

1947-1967
Plaats reactie
Enkhorst
Geregistreerd lid

Sleepoog 93/96

Bericht door Enkhorst » zo 19 jul, 2009 22:22

Naar aanleiding van het topic bij 9-5.......heeft een 93/96 eigenlijk een sleepoog? Wat is het beste bevestigingspunt als die niet aanwezig is?

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: Sleepoog 93/96

Bericht door 72sonett3 » zo 19 jul, 2009 22:29

Ja, de 96 wel 3; 2 aan de voorkant, aan weerskanten van de voordemper en 1 rechtsachter, naast de achterdemper (afgekeken van mijn '77 en '79 96).

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door el-barro » ma 20 jul, 2009 14:36

mijn 96 van '66 heeft aan de voorkant geen sleepoog, de 96 van '73 wel.
ik heb een klein hijsbandje in de auto die ik om de bumpersteun kan maken, waar dan weer een sleepkabel aankan.

groet, joost

Bert van Beek
Geregistreerd lid

sleepogen

Bericht door Bert van Beek » ma 20 jul, 2009 17:07

De sleepogen zijn na 1970 standaard op de Saab 95 / 96 gekomen. Hiervoor zat er niets anders op om de sleepkabel aan de bumpersteun of als strop om de draagarmen te doen ( en doe dan niet als zoals ik in 1977 deed, toen ik plotseling over de sleepkabel heenreed en er ineens 1 meter ruimte tussen de auto's minder was gekomen!

Afbeelding

Sleepoog achter onder het achterlichtgat bij een Saab 95L V4 uit 1977

Afbeelding

sleepoog voor bij een Saab 95L V4 uit 1977 voor het wiel onder aan de carosserie

Enkhorst
Geregistreerd lid

Bericht door Enkhorst » ma 20 jul, 2009 20:06

Dan zullen die 96 van mij (1964) en de 93B (1959) er geen hebben. Zelf gebruik ik nu een sleepstrop met haken, die ik op de linker en rechter draaiarm vastzet om in het midden de lier te bevestigen. Vroeg mij alleen af of dit nu niet anders zou moeten; bovendien is de strop nogal zwaar.

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » di 21 jul, 2009 21:46

Bij de vroege typen worden ipv reguliere sleepogen gewoon de bumpersteunen aangeraden als middel om te slepen of gesleept te worden.
Ook werden er speciale door Saab geleverde "bogserkroker" (ziet eruit als een sterke metalen beugel met een veer) voor dit doel ingezet.
Cornell

Enkhorst
Geregistreerd lid

Bericht door Enkhorst » do 23 jul, 2009 14:50

Kijk, dat is het mooie van het forum....zo simpel kan een oplossing zijn. Slim en eenvoudig: het werkt. Dat ga ik ook toepassen...thnx Melle.

Groosmuller
Geregistreerd lid

Sleepoog 93-96

Bericht door Groosmuller » vr 24 jul, 2009 21:33

De "bogserkrok"waarop Cornell doelt is een beugel met veer die om de onderkant van de bumperhoorn wordt geplaatst. Voor wie er een wil fotograferen en een maatschetsje wil maken, zal ik mijn - enige - exemplaar meenemen naar het jubileum in Doesburg. Hij is echter niet te koop. Gr. Groosmuller

Enkhorst
Geregistreerd lid

Bericht door Enkhorst » vr 24 jul, 2009 22:32

Dank je Jan, ik wil ik er wel een foto van maken/hebben.

RedArrow90
Geregistreerd lid

Bericht door RedArrow90 » do 10 sep, 2009 16:49

Volgens mij heb ik zo'n originele beugel met veer liggen.
Edit: Heb gezocht, maar kwam hem niet tegen.

Tenfour
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: Sleepoog 93-96

Bericht door Tenfour » wo 28 okt, 2009 12:43

Groosmuller schreef:De "bogserkrok"waarop Cornell doelt is een beugel met veer die om de onderkant van de bumperhoorn wordt geplaatst. Voor wie er een wil fotograferen en een maatschetsje wil maken, zal ik mijn - enige - exemplaar meenemen naar het jubileum in Doesburg. Hij is echter niet te koop. Gr. Groosmuller
Gisteren heb ik er één aangeschaft voor "Yke"

Afbeelding

Afbeelding

Enkhorst
Geregistreerd lid

Bericht door Enkhorst » wo 28 okt, 2009 14:20

Mooi man!

Dankzij Jan heb ik er ook een. Maar die box erbij is wel weer een extra. Top!

Johan.

Plaats reactie