Ik heb 2 Saabs, een 95 uit 1977 en een 96 uit 1966, waar bij beide wagens hetzelfde euvel aan de hand is.
De mechanica van de rechterruitenwisser heeft de neiging om over het dode punt heen te gaan en dan vervolgens de andere kant (naar de motorkap!) op wil gaan draaien. Tijdelijke oplossing is deze af te koppelen (achter het dashboardkastje) en en vervolgens dit weer goed te draaien en met de drukknopbevestiging vast te zetten.
Maar ja, even later gebeurt het weer, je ziet het van tevoren wel aankomen, doordat de rechterwisser een opvallend grote slag naar links maakt. Eerst dacht ik dat de ruitenwisserarm los op de beroemde asjes zit, maar dat is niet het geval. Weet iemand of zoiets ergens af te stellen is?
Zit zelf te denken om een verzetje in de koppelstang te buigen, zodat de afstand wat kleiner wordt. Het vreemde is wel, dat dit bij beide wagens het geval is! Of ik heb misschien iets niet goed gemonteerd bij de restauratie.
groet,
Bert
ruitenwisserperikelen
-
De900C-GAS
- Geregistreerd lid
Volgens mij is de oplossing te vinden in: viewtopic.php?t=34394&start=0&postdays= ... highlight= ,
een topic dat nog 'behoorlijk recent' is.
een topic dat nog 'behoorlijk recent' is.
-
Alex B
- Geregistreerd lid
De oplossing is niet in het aangegeven topic te vinden. Waar je last van hebt is dat het armpje waarop de verbindingsstang naar het linker asje bevestigd zit fout is afgesteld. Hierdoor komt het armpje op het dode punt van de wisslag horizontaal te staan en kan het gebeuren dat het asje bij de terugslag naar boven wordt geduwd in plaats van naar beneden getrokken, met als resultaat dat de wisser bijna voor je neus de motorkap in wil.
Het probleem is vrij eenvoudig op te lossen. Haal beide wisserarmen los. Onder het dashboard kan je de lengte van de stang tussen de motor en het linker asje verstellen als je het boutje losdraait. Kort die lengte een stukje in en draai de bout weer vast. Laat het mechaniek een rondje draaien en kijk wat de uiterste stand van het armpje op de rechter as is op het dode punt. Als het nu een aardig eind vanaf horizontaal ligt is het een kwestie van de wisserarmen weer monteren en klaar ben je.
Wij als forummers hebben wel wat te stellen met de ruitenwissers deze maand. Global warming?
Alex
Het probleem is vrij eenvoudig op te lossen. Haal beide wisserarmen los. Onder het dashboard kan je de lengte van de stang tussen de motor en het linker asje verstellen als je het boutje losdraait. Kort die lengte een stukje in en draai de bout weer vast. Laat het mechaniek een rondje draaien en kijk wat de uiterste stand van het armpje op de rechter as is op het dode punt. Als het nu een aardig eind vanaf horizontaal ligt is het een kwestie van de wisserarmen weer monteren en klaar ben je.
Wij als forummers hebben wel wat te stellen met de ruitenwissers deze maand. Global warming?
Alex