Afdraaien vliegwiel en drukplaat 2-takt. Hoeveel mm ?

1947-1967
Plaats reactie
2-stroke Johnny
Geregistreerd lid

Afdraaien vliegwiel en drukplaat 2-takt. Hoeveel mm ?

Bericht door 2-stroke Johnny » zo 28 mar, 2010 12:01

Weet iemand hoeveel mm de drukplaat en vliegwiel van een 2-takt motor mogen worden afgedraaid?

Ik ben met de koppeling van m'n reserve motor bezig en zoals je op de foto's kunt zien, ziet het er allemaal niet zo lekker uit.
Zowel in de drukplaat als in het vliegwiel zitten behoorlijk wat blauwe plekken en kleine scheurtjes.
Is het eigenlijk nog wel zinvol e.e.a. te laten afdraaien?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

sb153b
Geregistreerd lid

Re: Afdraaien vliegwiel en drukplaat 2-takt. Hoeveel mm ?

Bericht door sb153b » zo 28 mar, 2010 22:12

Hoi!,
Da's idd geen prettig aanzicht. Ook wel eens bij een sloper gezien, daarbij waar ook de vliegwielkant te heet geworden met klemplekken en scheurtjes. Toen de motor hergebruikt werd in een andere auto heb ik alles vervangen omdat hergebruik wel mogelijk is maar slechts problemen blijft geven met een onprettig en onvoorspelbaar koppelingsgedrag en doorscheuren door de enorme middelpunt vliedende krachten die er naast de wrijvingskracht opkomen. De oorzaak ligt meestal in 1 of meer van deze zaken: onjuist koppelingsgebruiik, slip door onjuiste afstelling/krachtloze bedieningsveren, verglaasd/gedeformeerd of vervuild/vet koppelingsmateriaal
Er is bij de getoonde foto en het commentaar eigenlijk maar 1 oplossing en dat is geheel vervangen.
Deze drukgroep is namelijk op plaatsen zo heet geworden dat het geheel vervormd is en gezien de plaatselijkse blauwing maar zeker gezien de scheurtjes beyond repair.
Afdraaien zou allereerst heel secuur moet gebeuren en dat kan zover de materiaalsterkte dat voor het doel toelaat. Daarnaast zal je alle onderdelen aan de afgedraaide kant even ver moeten terugfrezen om de ruimte voor de plaat binnen de toleranties te houden.
Zoals het vroeger ook al bij remschijven aan auto's was, vaak was afdraaien weinig succesvol en kwamen problemen meteen of snel terug.
Ik weet niet of dit nog een drukgroep van een 2takt is die deelbaar is (dwz met een losse ring zoals bij oa de 92) Je hoeft dan alleen op zoek naar een ring of iets als een motor/kartremschijf om te vebouwen.
Suc6!,
Cornell

2-stroke Johnny
Geregistreerd lid

Bericht door 2-stroke Johnny » di 30 mar, 2010 19:07

Bedankt voor de informatie.
Ik laat voorlopig alleen de koppelingsplaat bekleden met een nieuwe frictielaag.

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » wo 31 mar, 2010 19:17

Dan kan je nog beter de plaat ook weer terug doen en da's vast geen reële optie.
De nwe frictielaag van de plaat zal beschadigd raken door ongelijke oppervlak en daarmee druk , mogelijke slip en vooral het niet goed en happerig aangrijpen van de koppeling. Zonde van het geld en werk dan!
Er is maar 1 manier en dat is alles vervangen incl drukgroep en mogelijk beschadigd vliegwiel.
Mocht je problemen hebben om spullen te vinden dan heb ik mogelijk nog wel een aantal adressen voor je in binnen en buitenland.
Cornell

2-stroke Johnny
Geregistreerd lid

Bericht door 2-stroke Johnny » do 01 apr, 2010 8:52

Cornell,
Bedankt voor het aanbod. De nieuw beklede koppelingsplaat wil ik gebruiken voor de motor waar ik nu mee rij.
Jan

Offinga
Geregistreerd lid

Bericht door Offinga » di 20 apr, 2010 16:21

In geval je een goed vliegwiel nodig bent, ik heb er nog wel één liggen voor 20 euro( Amsterdam)
Het afdraaien van het vliegwiel kan wel, maar dan moet je je motor ook gaan tunen...

Plaats reactie