eerste Viggen

DV 9-3
Donateur
Donateur

Re: eerste Viggen

Bericht door DV 9-3 » zo 10 jul, 2022 23:46

OuweNiek schreef:
zo 10 jul, 2022 23:19
Zoals DV 9-3 schreef zijn richels wel hard en ook klinkerwegen zijn niet heel comfortabel. Dat is wel een nadeel.
Da's echt 'n Bilstein kenmerk. Met Koni sports heb je dat niet. (Die Koni's zijn trouwens ook duidelijk stiller..)

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » ma 11 jul, 2022 0:11

DV 9-3 schreef:
zo 10 jul, 2022 19:43
Na heel veel kilometers op Michelin Pilot Sport 4's onder verschillende Saabs ben ik overgestapt op Michelin Primacy 4's. Nadeel is dat die 'n fractie minder 'sportief' zijn in heel snel genomen bochten, voordeel vind ik dat ze veel comfortabeler aanvoelen. Ook gaan ze wat langer mee.
Onder andere op basis van de door jou beschreven ervaringen zelf ook sinds dit jaar Primacy 4's op onze 9-3OG (cabrio) laten monteren. Een verademing t.o.v. de hardere Continental PremiumContacts die er eerst onder zaten, hoewel dat ook een goede band was (maar harder/stugger). De cabrio is een stuk fijner/comfortabeler geworden zonder aan sportiviteit in te boeten. Stuurgevoel is goed en de lokale alpenpassen kan ik nog net zo vlot rijden als voorheen, zonder piepende banden. Bovendien geven ze veel vertrouwen in de regen. Voor mijn gebruik zou ik niet terug willen naar een hardere band.

klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door klaasj » ma 11 jul, 2022 8:10

Ik heb in het mooie borculo wel een mooie locatie met goede faciliteiten. Mischien iets eind september. Ik wil wel een topicje opzetten.

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Bericht door NeufegliseThierry » ma 11 jul, 2022 9:05

gudmundje schreef:
zo 10 jul, 2022 19:16
@NeufegliseThierry
herspoten ? origineel nooit geleverd volgens mij. Wel in het (bijna) even mooie cosmic blue ;-)
Klopt dat de kleur enkel voorbehouden was aan de Viggen. De mijne is eerst helemaal roestvrij gemaakt en daarna overgespoten in Lightning blue. Ga 'm binnenkort ophalen, staat nu nog gestald in zuid Zweden.

gudmundje
Donateur
Donateur

Bericht door gudmundje » za 22 okt, 2022 20:22

Heb de Viggen nu een paar maanden en we beginnen dikke vriendjes te worden ;-)

Er was één probleem bij remmen, gepiep rechtsvoor werd plots gekraak... zo iets https://www.youtube.com/watch?v=hM_kLtu_rM8
Naar de dealer gebracht en netjes opgelost, bleek een losse beschermplaat remschijf.

Verder heb ik contact gehad met de vorige eigenaar. De Viggen is volledig origineel en dat wou hij ook zo houden, dus geen rescue kit van Abott of tuning.

Ik had me op voorhand goed ingelezen in de rijeigenschappen van de Viggen, torque steer, houdt niet van bochten etc.

Mijn ervaring:

torque steer ? niks van te merken, ik trap die in eerste ook niet meteen op zijn staart, heb ik nooit gedaan, ook niet met de classic 900 turbo's die ik had, vanaf tweede versnelling brengt die zijn vermogen gewoon goed op de baan. Ok wel enkel op droog wegdek want in de regen mag die niet buiten.

Houdt niet van bochten ? Sorry, ik begin echt te twijfelen aan de rijvaardigheden van autojournalisten. Het ding bijt zich in bochten, ook snelle bochten met betonplaten wegdek zijn geen probleem, blijft perfect op koers plankgas in 3e.

Conclusie: jammer dat die auto zo is behandeld door de internationale pers. Is echt een leuk ding ! doet me erg veel denken aan mijn eerste 900 turbo 8. Ben er dan ook blij mee :O:

Plaats reactie