Ewouds Viggen: fijne remmetjes

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Ewouds Viggen: wegligging done

Bericht door Vyv » ma 21 nov, 2022 9:10

AST is een schokbrekerfabricant.

https://www.ast-suspension.com/about

evo
Donateur 2016 + 2019
Donateur 2016 + 2019
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Bericht door evo » ma 21 nov, 2022 9:49

Bilstein, Koni, hoe oud waren de dempers die je nu met elkaar vergelijkt.

Mijn ervaring voor sportief rijgedrag (ring, etc) is namelijk anders.

Sportief rijden op de openbare weg vind ik overigens doorgaans niet kunnen. De wegen in Nederland zijn vaak te druk, en de mede weggebruiker daarbij te vaak druk met alles behalve rijden. Misschien es een sprintje op een leeg sruk weg, maar dat kun je nauwelijks sportief noemen.
SAAB 9-3 Aero Cabrio MY01 AUT Black (B204/B205X Hybrid, STGX, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-5 Aero Estate MY03 AUT Black (B235X, STG5, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-3 SE - he is no more
SAAB 9000 CDE - she is no more

Uw SAAB professioneel getuned? Informeer via PB of email!

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Bericht door Sapphire » ma 21 nov, 2022 10:55

Super72 schreef:
ma 21 nov, 2022 8:21
Nu zijn Koni's ook niet het beste dat de markt te bieden heeft (alle waar naar zijn geld immers; zo vallen Koni's weer in het niet bij Öhlins, om maar eens een zijstraat te noemen), maar het verschil met de Bilsteins is enorm.
Klopt, maar naar mijn weten maakt Öhlins geen productiedempers voor de 9-3, vandaar dat ik zei: het beste niet-custom-made. AST is een ander voorbeeld van een fabrikant die een set voor je op maat kan maken. Maar dan praat je alweer over hele andere prijskaartjes (je krijgt er wel wat voor terug uiteraard, maar het is net hoe ver je wilt gaan).
evo schreef:
ma 21 nov, 2022 9:49
Sportief rijden op de openbare weg vind ik overigens doorgaans niet kunnen.
Op zich eens, maar ik denk dat jouw perceptie van sportief rijden heel anders is dan van de gemiddelde Nederlander. Naar mijn idee vindt de gemiddelde even hard optrekken bij het stoplicht al erg sportief. Ik hoorde net nog een praatje op de radio over de nieuwe Opel Astra GSE waarbij in ongeveer elk aspect de nadruk wordt gelegd op sportief rijgedrag en sportieve looks. Echter is het in feite gewoon een ietwat potente gezinsauto - net als een Saab 9-3 Viggen feitelijk - die niet in de markt is gezet om mee te straatracen of het circuit mee op te gaan. En het is ook de vraag hoeveel huismoeders/-vaders er extreem sportief mee van A naar B zullen rijden, ook al wordt dat in de marketing vooral benadrukt. Maar wie weet heeft Ewoud de Astra GSE al gereden en kan hij ons bijpraten over het al dan niet sportieve karakter :mrgreen:

Super72
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Bericht door Super72 » ma 21 nov, 2022 12:16

Sapphire schreef:
ma 21 nov, 2022 10:55
Maar wie weet heeft Ewoud de Astra GSE al gereden en kan hij ons bijpraten over het al dan niet sportieve karakter :
Nee, ik heb er niet mee gereden en ga dat ook niet doen. Niet mijn doelgroep. Feit is wel dat auto's nu eenmaal verkocht worden als ze het label 'sportief' en/of 'jeugdig' hebben. Niemand wil een alleen-maar-praktische spruitjesluchtauto, ook niet degenen die daadwerkelijk in zo'n hok rijden. Imago sells. Een auto hoeft niet sportief te zijn (bovendien, sportief is in the eye of the beholder), maar hij moet wel de suggestie wekken. Dat verklaart ook de oneindige stroom 'lines', waarbij inmiddels zo'n beetje alle letters uit het alfabet wel zijn vergeven: M-line, N-line, AMG-line, RS-line, S-line, GT-line, noem ze allemaal maar op - het gaat om de suggestie van sportiviteit, dat is voor 99% van de autokopers genoeg. Diezelfde 99% heeft over het algemeen niet het flauwste benul van de specificaties van zijn/haar auto en heeft nog nooit uit zichzelf de motorkap geopend. Het interesseert ze simpelweg niet, zo lang zij zich maar kunnen wentelen in de gedachte dat zij anders zijn dan de buurman.
Overigens is een veelgemaakte vergissing te stellen dat 'sportief rijden' hetzelfde is als 'overal en altijd volgas'. Dat is natuurlijk onzin.
Als je de boom ziet voordat je hem raakt, dan heb je onderstuur. Hoor je hem alleen, dan heb je overstuur.

www.ewoudhallebeek.nl

Super72
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Ewouds Viggen: fijne remmetjes

Bericht door Super72 » do 24 nov, 2022 12:10

We zijn weer een stapje verder. Gisteren zijn de D2 Racing 330 mm remschijven met achtpots klauwen gemonteerd. Dat viel niet heel erg mee. De set zou plug-and-play moeten zijn (want op maat gemaakt voor een Viggen), maar mijn aftermarket Kahn wielen dachten daar anders over. Met de originele Viggens was het inderdaad een fluitje van een cent geweest, maar de spaken van mijn wielen zijn een stuk dikker en dat zorgde voor de nodige problemen. Het werd een kwestie van dit bekende plaatje:

Afbeelding

Maar na een paar uur stief doorsleutelen, mag het resultaat gezien worden. Bij deze.

Afbeelding

Ik vind ze zoooo mooi! :love: (en ja, die naafkappen - daar komt iets anders voor).

Verder zijn er originele AS3-deaurspeakers geplaatst (met dank aan Orphy). Geluidstechnisch een wereld van verschil. Eindelijk heb ik bassen en klinkt mijn audio zoals het ooit bedoeld was.
Natuurlijk ben ik nog niet uitgeknutseld. Het is immers een hobby. Zo moet de shortshifter nog steeds gemonteerd worden, maar dat wil ik pas doen als een andere modificatie binnen heb en of dat dit jaar nog gaat lukken, is zeer de vraag. Maar wat in het vat zit...
Als je de boom ziet voordat je hem raakt, dan heb je onderstuur. Hoor je hem alleen, dan heb je overstuur.

www.ewoudhallebeek.nl

Plaats reactie