Ewouds Viggen: Kama-jaja-jippie-jippie-jeey! (er is altijd iets te doen)

Plaats reactie
Super72
Geregistreerd lid

Re: Ewouds Viggen: pareltjes

Bericht door Super72 » do 12 jan, 2023 9:08

MVE schreef:
wo 19 okt, 2022 13:45
Met al dit moois er omheen raad ik je met klem aan om de software na te laten kijken door bijvoorbeeld DionHPT
Dat dus.

Toen ik proefreed met de auto, vond ik hem vlot, maar niet heel snel. In ieder geval niet '300+ pk-snel'. Dat kon natuurlijk aan mijn perceptie liggen, of aan mijn onrealistische verwachtingen, dus ik maakte er geen halszaak van en ging tot aanschaf over. Maar het bleef wel knagen. Bij vlagen was de auto bloedsnel, maar over het algemeen kwam het vermogen zó gedoseerd in, dat enig spektakel volledig ontbrak. Zo dociel als een lammetje. Heel vertrouwenwekkend, maar niet wat ik voor ogen had/heb met de auto. Van mij mocht er wel wat meer jonge-hond-karakter in zitten. Geen aan/uit-knop, maar een serieuze duw in de rug leek me niet teveel gevraagd. En moest ook gewoon mogelijk zijn.
Nadat ik me eerst had gericht op de wegligging en de remmen (ik vind het belangrijk om dat eerst op punt te hebben voordat je je met meer vermogen gaat bezighouden), nam ik vorige week contact op met DionHPT. Gisteren meldde ik me om 10.00 uur bij Saab Apeldoorn (twee uur rijden, maar met een Viggen is dat geen straf), waar Dion voortvarend aan de slag ging. Dat mijn auto MapTun stage 4-software had, was snel genoeg duidelijk. Evenals het antwoord op de vraag waarom hij desondanks het predicaat 'vlot' maar niet wilde ontstijgen: MapTun had software geïnstalleerd voor een auto met traction control. En dat heeft de mijne niet. Het gevolg was dat de ECU dacht dat de traction control permanent in werking was, met een al even permanent terugschroeven van het vermogen tot gevolg. Zoals Dion het verwoordde: 'Ik denk dat je hooguit het vermogen van een standaard Viggen hebt, en zelfs dat waarschijnlijk niet eens.' De oplossing was er binnen een paar minuten: een nieuwe computer met software op maat. Volgens Dion goed voor 320 pk en 455 Nm. Het verschil is tamelijk spectaculair. Zonder mezelf op de borst te willen slaan, kan ik zeggen dat ik best wel wat gewend ben op dit gebied. Maar wat mijn auto nu tussen 100 en 180 km/u laat zien, is toch wel bijzonder.

En zo waren we - inclusief het schoonmaken van de LMM, het monteren van een nieuwe terugslagklep en een nieuw slangetje, en het maken van enkele testritjes - eigenlijk al om 12.00 uur klaar. Ware het niet dat Dion opmerkte: 'Ik zie dat je geen cruise control hebt. Zal ik die er even voor je inzetten?' Eh... duh! Does the pope shit in the woods? Dat 'even' bleek echter behoorlijk tegen te vallen. De computer weigerde de sensor onder het rempedaal te herkennen en dat puzzelde Dion behoorlijk. Na drie kwartier stond hij eigenlijk op het punt een deel van de kabelboom te gaan vervangen, toen Reier kwam aanslenteren. Die bekeek het tafereel van een afstandje, wees naar een dingetje, mompelde iets en vervolgde zijn weg. Probleem opgelost; iets met een pieletje of een pafje omzetten. Uiteindelijk reed ik om 14.00 uur weer richting het Haagse. Met een levensgrote grijns op mijn gezicht.

En natuurlijk ook met een lijstje met verbeterpunten op zak, want zo gaan die dingen ook. Ik kan er alleen maar blij van worden.

brinky
Donateur
Donateur

Re: Ewouds Viggen: audio op punt

Bericht door brinky » do 12 jan, 2023 9:47

Super72 schreef:
vr 23 dec, 2022 13:02

Afbeelding

De romantiek van het originele audiosysteem ben ik kwijt (ik heb de radio/cd-speler bewaard en terugbouwen is zo gepiept, dus er is niks definitiefs of terminaals gebeurd), maar deze Pioneer vind ik qua looks prima te verdedigen. Belangrijker: ik kan nu handsfree bellen, heb (dankzij Apple Car Play) Spotify en navigatie tot mijn beschikking, hoef niet steeds mijn telefoon te connecten (dat doet hij automatisch als ik instap), ik heb DAB+ en mijn audiovoorkeuren kan ik belachelijk gedetailleerd instellen. Voorbeeld: voorheen kon ik met de Fader-knop wat rommelen tussen 'voor' en 'achter', nu kan ik elke speaker afzonderlijk aansturen. Delicate Sound of Thunder doet zijn naam eer aan.
Even voor mijn begrip... stuur je met deze unit de originele AS3 versterker aan? Of is dit op een andere manier opgelost?

Super72
Geregistreerd lid

Re: Ewouds Viggen: audio op punt

Bericht door Super72 » do 12 jan, 2023 9:49

brinky schreef:
do 12 jan, 2023 9:47
Stuur je met deze unit de originele AS3 versterker aan?
Yes 8)

Super72
Geregistreerd lid

Re: Ewouds Viggen: mooi blauw is niet lelijk

Bericht door Super72 » zo 22 jan, 2023 13:27

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

DV 9-3
Donateur
Donateur

Bericht door DV 9-3 » zo 22 jan, 2023 13:42

Heel erg mooi! Lekker van genieten!

klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door klaasj » zo 22 jan, 2023 15:07

Top auto.

Wim Kasten
Geregistreerd lid

Bericht door Wim Kasten » zo 22 jan, 2023 23:44

Hij is mooi, Ewoud!

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » ma 23 jan, 2023 0:56

Wat een mooie!
Ik heb ook Pioneer aangesloten op AS3 en stuurwielbediening en behoud bekerhouder.

Afbeelding

Super72
Geregistreerd lid

Bericht door Super72 » ma 20 feb, 2023 21:25

Afgelopen week reed ik een Tesla Model X Plaid. Op dit moment de sterkste auto op de markt: 1.020 pk. Laat dat even tot je doordringen: duizendtwintig paardenkrachten. Duizend. Twintig. Van 0 tot 100 in 2,5 seconden, waarmee je een F1-auto bijhoudt in de sprint naar de eerste bocht. Topsnelheid 265 km/u. Als je de dragstrip-modus activeert, krijg je er nog wat pk's bij en doe je de kwart mijl in 9 seconden. Omdat het kan. En gewoon voor iedereen te koop - mits met 150K brandend in de achterzak, dat dan weer wel. Maar toch: gewoon te koop. Verbijsterende kracht en techniek. Acceleratie als van een andere planeet. Verbazingwekkend dociel in de omgang.
Vandaag leverde ik hem weer in bij de importeur. De PR-man haalde mijn auto op van de bewaakte parkeerplaats. Bij het uitstappen werd hij aangesproken door een van de aldaar werkzame monteurs. Wat een geweldig mooie blauwe auto hij nu toch bij zich had. Er werd omheen gelopen en er werd instemmend geknikt, zoals mannen dat kunnen doen. Ik nam de sleutel in ontvangst en liet me met een zucht van voldoening in het leer zakken. Weer thuis. Tijdens de anderhalf uur durende terugreis genoot ik van iedere meter. Zevenhonderd pk minder onder de rechtervoet, maar zo blij als een klein kind.

Roel95
Geregistreerd lid

Bericht door Roel95 » ma 20 feb, 2023 23:23

[q]

Als dat geen liefde is....!!! :D

DV 9-3
Donateur
Donateur

Bericht door DV 9-3 » di 21 feb, 2023 0:23

Super72 schreef:
ma 20 feb, 2023 21:25
Zevenhonderd pk minder onder de rechtervoet.
En minimaal 1.020 gram Co2 minder per 100 Km blijheid..😉

Ziggys91
Geregistreerd lid

Re: Ewouds Viggen: minder maar toch meer

Bericht door Ziggys91 » di 21 feb, 2023 11:23

Wat een gave Viggen, ik hoop hem een keertje tegen te komen in Den Haag! Welke carplay systeem is dat en heb je tips voor het monteren daarvan? Ik zou graag ook zo'n systeem in mijn 9-3 hebben.

Super72
Geregistreerd lid

Bericht door Super72 » di 21 feb, 2023 12:47

Ziggys91 schreef:
di 21 feb, 2023 11:23
Wat een gave Viggen
Thanks! :)
Welke carplay systeem is dat
Het is een Pioneer SPH-DA360DAB. Gekocht bij Carshop Fortuin (Weimarstraat). Die hebben hem ook ingebouwd. Anderhalf uur werk.

Ziggys91
Geregistreerd lid

Bericht door Ziggys91 » di 21 feb, 2023 12:54

Het is een Pioneer SPH-DA360DAB. Gekocht bij Carshop Fortuin (Weimarstraat). Die hebben hem ook ingebouwd. Anderhalf uur werk.
Zonder enige aanpassingen? Ik dacht dat een 2din aanpassingen nodig had in de middenconsole van een 9-3, of zit dit bij een Viggen anders? de weimarstraat is 2 minuten lopen voor mij, dus ik ga daar eens even langs binnenkort!

Super72
Geregistreerd lid

Bericht door Super72 » di 21 feb, 2023 13:03

Ziggys91 schreef:
di 21 feb, 2023 12:54
Zonder enige aanpassingen? Ik dacht dat een 2din aanpassingen nodig had in de middenconsole van een 9-3, of zit dit bij een Viggen anders?
Yep, zonder enige aanpassing. Past gewoon; een Viggen heeft een standaard middenconsole. Maar... je bent wel je bekerhouder kwijt die er boven zit (of, zoals in mijn geval, want ik had geen bekerhouder: dat centimetertje plastic). Heb je daar principiële bezwaren tegen, dan kun je ook het bovenste randje van de Pioneer-omlijsting eraf zagen (zie de post van Busy hierboven). Ik vind dat een minder mooie oplossing, maar dat is natuurlijk ook maar een mening.

(Grappig genoeg zei mijn vaste Saab-monteur ook dat het niet zou passen. Ik geloofde hem niet en besloot elders mijn licht op te steken. Met succes dus)

Plaats reactie