Dat dus.MVE schreef: ↑wo 19 okt, 2022 13:45Met al dit moois er omheen raad ik je met klem aan om de software na te laten kijken door bijvoorbeeld DionHPT
Toen ik proefreed met de auto, vond ik hem vlot, maar niet heel snel. In ieder geval niet '300+ pk-snel'. Dat kon natuurlijk aan mijn perceptie liggen, of aan mijn onrealistische verwachtingen, dus ik maakte er geen halszaak van en ging tot aanschaf over. Maar het bleef wel knagen. Bij vlagen was de auto bloedsnel, maar over het algemeen kwam het vermogen zó gedoseerd in, dat enig spektakel volledig ontbrak. Zo dociel als een lammetje. Heel vertrouwenwekkend, maar niet wat ik voor ogen had/heb met de auto. Van mij mocht er wel wat meer jonge-hond-karakter in zitten. Geen aan/uit-knop, maar een serieuze duw in de rug leek me niet teveel gevraagd. En moest ook gewoon mogelijk zijn.
Nadat ik me eerst had gericht op de wegligging en de remmen (ik vind het belangrijk om dat eerst op punt te hebben voordat je je met meer vermogen gaat bezighouden), nam ik vorige week contact op met DionHPT. Gisteren meldde ik me om 10.00 uur bij Saab Apeldoorn (twee uur rijden, maar met een Viggen is dat geen straf), waar Dion voortvarend aan de slag ging. Dat mijn auto MapTun stage 4-software had, was snel genoeg duidelijk. Evenals het antwoord op de vraag waarom hij desondanks het predicaat 'vlot' maar niet wilde ontstijgen: MapTun had software geïnstalleerd voor een auto met traction control. En dat heeft de mijne niet. Het gevolg was dat de ECU dacht dat de traction control permanent in werking was, met een al even permanent terugschroeven van het vermogen tot gevolg. Zoals Dion het verwoordde: 'Ik denk dat je hooguit het vermogen van een standaard Viggen hebt, en zelfs dat waarschijnlijk niet eens.' De oplossing was er binnen een paar minuten: een nieuwe computer met software op maat. Volgens Dion goed voor 320 pk en 455 Nm. Het verschil is tamelijk spectaculair. Zonder mezelf op de borst te willen slaan, kan ik zeggen dat ik best wel wat gewend ben op dit gebied. Maar wat mijn auto nu tussen 100 en 180 km/u laat zien, is toch wel bijzonder.
En zo waren we - inclusief het schoonmaken van de LMM, het monteren van een nieuwe terugslagklep en een nieuw slangetje, en het maken van enkele testritjes - eigenlijk al om 12.00 uur klaar. Ware het niet dat Dion opmerkte: 'Ik zie dat je geen cruise control hebt. Zal ik die er even voor je inzetten?' Eh... duh! Does the pope shit in the woods? Dat 'even' bleek echter behoorlijk tegen te vallen. De computer weigerde de sensor onder het rempedaal te herkennen en dat puzzelde Dion behoorlijk. Na drie kwartier stond hij eigenlijk op het punt een deel van de kabelboom te gaan vervangen, toen Reier kwam aanslenteren. Die bekeek het tafereel van een afstandje, wees naar een dingetje, mompelde iets en vervolgde zijn weg. Probleem opgelost; iets met een pieletje of een pafje omzetten. Uiteindelijk reed ik om 14.00 uur weer richting het Haagse. Met een levensgrote grijns op mijn gezicht.
En natuurlijk ook met een lijstje met verbeterpunten op zak, want zo gaan die dingen ook. Ik kan er alleen maar blij van worden.