Ewouds Viggen: Kama-jaja-jippie-jippie-jeey! (er is altijd iets te doen)
-
martinphili
- Geregistreerd lid
Re: Ewoud heeft een Viggen!
Lekker stukje tekst
Mooie wagen ook, niks mis met wat aanpassingen. Geniet er van en laat maar veel plaatjes en praatjes zien.
-
Super72
- Geregistreerd lid
Overigens, mocht iemand hem hebben gespot (hij staat inmiddels al best wel een poosje te koop), ik ben nog even bezig geweest met deze Bulgaarse Viggen:
https://www.autoscout24.com/offers/saab ... ch-results
Leek een interessante optie, gezien de best wel dure modificaties en de relatief lage km.stand.

Die Hirsch wielen zijn niet zo mijn ding, en zwarte velgen zouden natuurlijk überhaupt verboden moeten worden, maar zijn niet direct een no go. Professionele importbedrijven raadden mij import uit Bulgarije af. Althans, heel enthousiast werden ze er niet van. Vaak schimmige historie, niet-kloppende tellerstanden, gemakzuchtige reparaties, dat soort dingen. Deze auto lijkt echter van een liefhebber te zijn (als je een beetje zoekt, kom je hem op het www tegen op diverse Saab-meetings), dus misschien valt het mee. De meningen over of je zo'n getunede auto door de RDW-keuring krijgt, lopen uiteen: het ene bedrijf zegt 'no way dat ze dit goedkeuren', het andere zegt: 'wij zien wel mogelijkheden, maar het blijft een beetje een gok.' En hoe doe je het met betaling? De eigenaar is bereid de auto gratis 'naar elk land in de EU' te komen brengen, wat natuurlijk al een beetje gek aanbod is, maar betaal je vooraf? Bij aflevering? Contant? Vragen, vragen...
En dus nam ik maar eens contact op met de verkoper. Reageerde snel, sprak goed Engels en stuurde foto's en filmpjes. Ik werd er niet heel veel vrolijker van. De Nordic stage 4 software is er weer vanaf (de auto heeft nu zijn standaard 230 pk chip), de Willwood big brake-kit zit er ook niet bij (maar dat wordt niet in de advertentie verteld), de (lelleke) zwarte grille is er verdwenen en zo waren er nog wat meer dingetjes die het geheel wat diffuus maakten. Voor mij deden de versleten bestuurdersstoel (die moet opnieuw bekleed worden, maar dat zie je, heel toevallig, niet op de foto's), de enorme hoeveelheid steenslag op de motorkap (het hele front moet eigenlijk gespoten worden) en het totale ontbreken van facturen sinds 2010 ('ja, ik doe alles zelf') de deur dicht. Ik bedankte de man voor zijn tijd en moeite en ging verder met mijn zoektocht. Maar mocht één van jullie interesse hebben: filmpjes en correspondentie met de eigenaar heb ik nog.
https://www.autoscout24.com/offers/saab ... ch-results
Leek een interessante optie, gezien de best wel dure modificaties en de relatief lage km.stand.

Die Hirsch wielen zijn niet zo mijn ding, en zwarte velgen zouden natuurlijk überhaupt verboden moeten worden, maar zijn niet direct een no go. Professionele importbedrijven raadden mij import uit Bulgarije af. Althans, heel enthousiast werden ze er niet van. Vaak schimmige historie, niet-kloppende tellerstanden, gemakzuchtige reparaties, dat soort dingen. Deze auto lijkt echter van een liefhebber te zijn (als je een beetje zoekt, kom je hem op het www tegen op diverse Saab-meetings), dus misschien valt het mee. De meningen over of je zo'n getunede auto door de RDW-keuring krijgt, lopen uiteen: het ene bedrijf zegt 'no way dat ze dit goedkeuren', het andere zegt: 'wij zien wel mogelijkheden, maar het blijft een beetje een gok.' En hoe doe je het met betaling? De eigenaar is bereid de auto gratis 'naar elk land in de EU' te komen brengen, wat natuurlijk al een beetje gek aanbod is, maar betaal je vooraf? Bij aflevering? Contant? Vragen, vragen...
En dus nam ik maar eens contact op met de verkoper. Reageerde snel, sprak goed Engels en stuurde foto's en filmpjes. Ik werd er niet heel veel vrolijker van. De Nordic stage 4 software is er weer vanaf (de auto heeft nu zijn standaard 230 pk chip), de Willwood big brake-kit zit er ook niet bij (maar dat wordt niet in de advertentie verteld), de (lelleke) zwarte grille is er verdwenen en zo waren er nog wat meer dingetjes die het geheel wat diffuus maakten. Voor mij deden de versleten bestuurdersstoel (die moet opnieuw bekleed worden, maar dat zie je, heel toevallig, niet op de foto's), de enorme hoeveelheid steenslag op de motorkap (het hele front moet eigenlijk gespoten worden) en het totale ontbreken van facturen sinds 2010 ('ja, ik doe alles zelf') de deur dicht. Ik bedankte de man voor zijn tijd en moeite en ging verder met mijn zoektocht. Maar mocht één van jullie interesse hebben: filmpjes en correspondentie met de eigenaar heb ik nog.
-
J.vandermeulen
- Donateur

Zo te zien worden de vooroordelen over auto’s uit Bulgarije bevestigd. Dit zou ik overigens ook kunnen opmerken wanneer de auto bij bepaalde garages in 055 zouden staan.
-
Super72
- Geregistreerd lid
Eindelijk een gaatje gevonden in ieders agenda. Komende woensdag ga ik de Viggen ophalen. Met de trein naar Leeuwarden (2,5 uur - fingers crossed dat er geen stakingen zijn) en daarna Saabend naar huis. Ik kan niet wachten. In mijn leven heb ik al heel wat auto's gekocht, maar ik kan me niet herinneren eerder zó naar de sleuteloverdracht te hebben toegeleefd als bij deze.
Nog even een fotootje uit de verkoopadvertentie, gewoon omdat ik hem zo mooi vind.

Nog even een fotootje uit de verkoopadvertentie, gewoon omdat ik hem zo mooi vind.

-
KoninK
- Geregistreerd lid

Mooie plaatjes mogen groter.
Sowieso de kant van de viggen die de meeste weggebruikers gaan zien...
Dat blauw is en blijft een fantastische kleur.
En al een mooie route terug uitgestippeld?
-
Ewout
- Donateur (5x)

Dat kan ook aan ouderdom liggen, maar ervan uitgaande dat dit geen rol speelt: ik kan het me helemaal voorstellen!Super72 schreef: ↑za 27 aug, 2022 8:57ik kan me niet herinneren eerder zó naar de sleuteloverdracht te hebben toegeleefd als bij deze.
Heb je een goede verzekering gevonden op taxatiewaarde?
-
DV 9-3
- Donateur

Good for you! Dan heb je zeer waarschijnlijk steeds 'n leukere auto gevonden dan z'n voorganger. .Super72 schreef: ↑za 27 aug, 2022 8:57In mijn leven heb ik al heel wat auto's gekocht, maar ik kan me niet herinneren eerder zó naar de sleuteloverdracht te hebben toegeleefd als bij deze.
Heel veel plezier. Ook met de voorpret. Ik zie er naar uit 'm 's een keer in levenden lijve te mogen aanschouwen.
-
klaasj
- Donateur (8x)

Heel veel plezier. Een viggen is en blijft een bijzondere ervaring.
-
Gele aero
- Donateur (8x)

Hangt er denk ik vanaf wat er op de export-papieren staat en welke keurmeester je hebt. Bij mijn 9-5 uit Zweden heeft de RDW-keurmeester destijds de motor niet eens laten draaien, de kans dat ze een import auto op de rollerbank gaan zetten acht ik dan ook klein. Maar goed je wilt niet het risico lopen dat de import stukloopt bij de RDW-keuring....getunede auto door de RDW-keuring krijgt
Zeer fraai Viggen trouwens, gefeliciteerd!
-
Orphy
- Donateur (5x)

Bij mij hebben ze ook nog nooit het vermogen getest. Sterker nog, ik had een 9-5 uit Zwitserland opgehaald waarvan de rdw gewoon de Hirsch tuning heeft overgenomen van papier.
-
Super72
- Geregistreerd lid
Als het alleen chiptuning was geweest, had ik me er niet druk over gemaakt. Wat niet weet, wat niet deert. Het probleem zat hem in de zichtbare tuning. Ik heb een aantal importbedrijven gesproken en die waren eenduidig in hun oordeel: niet-origineel betekent in principe afkeur. Sportuitlaat? Afkeur. Big brake kit? Afkeur. Om in aanmerking te komen voor een NL-kenteken, moet de auto volledig aan de fabrieksspecificaties voldoen. En dat betekent dat je de auto dus eerst naar fabrieks-specs moet terugbouwen voordat je hem kunt laten keuren. Als ik het mis heb, dan lieg ik in commissie, maar ik heb geen enkele reden om de expertise van die bedrijven in twijfel te trekken.Gele aero schreef: ↑za 27 aug, 2022 11:33de kans dat ze een import auto op de rollerbank gaan zetten acht ik dan ook klein
Eén importbedrijf bood echter een 'uitweg': als de aangebrachte modificatie een verbetering is ten opzichte van het origineel, dan betstaat de kans - mits je de 'juiste' keurmeester treft - dat je ermee wegkomt. Of zoals mij gezegd werd: 'Maak overal foto's van, zoek de aankoopnota's erbij, en lever dat met een uitgebreide schriftelijk uitleg bij ons in. Dan leggen wij dat voor aan de keurmeester en dan kan hij zich alvast een mening vormen. Met een beetje geluk vindt hij het okee, maar dat kunnen we je niet garanderen.'
-
Super72
- Geregistreerd lid
Als Hirsch-tuning een fabrieksoptie was (zoals Polestar-tuning dat bij Volvo is, of Abt bij VW, of... nou ja, de lijst is lang), dan lijkt me dat logisch. Zo niet, dan eh... weet ik het ook niet.Orphy schreef: ↑za 27 aug, 2022 12:14Sterker nog, ik had een 9-5 uit Zwitserland opgehaald waarvan de rdw gewoon de Hirsch tuning heeft overgenomen van papier.
-
Orphy
- Donateur (5x)

Nou, ik heb toevallig ook nog een viggen voor mezelf uit belgie geïmporteerd. Daar zat(zit) een 3” uitlaat inclusief 3” dp onder dus vanaf de turbo t/m de einddemper maar kwam totaal niet ter sprake. De overige hardware ook niet overigens.
Vorig jaar mei heb ik een 9-3 cabrio uit 2008 opgehaald uit Duitsland en geïmporteerd. Die was volledig Hirsch uitgevoerd , dubbele uitlaat, 19” wielen, etc. Etc. Geen enkel probleem.
Wat heb je te verliezen, in het ergste geval moet je wel weer downgraden, dat kan dan toch altijd nog?
Vorig jaar mei heb ik een 9-3 cabrio uit 2008 opgehaald uit Duitsland en geïmporteerd. Die was volledig Hirsch uitgevoerd , dubbele uitlaat, 19” wielen, etc. Etc. Geen enkel probleem.
Wat heb je te verliezen, in het ergste geval moet je wel weer downgraden, dat kan dan toch altijd nog?
-
Super72
- Geregistreerd lid
Wat ik zei: als ik lieg, dan doe ik dat in commissie. Ik herhaal slechts wat de 'experts' mij vertelden. Mooi dat het in werkelijkheid reuze meevalt.Orphy schreef: ↑za 27 aug, 2022 13:52Nou, ik heb toevallig ook nog een viggen voor mezelf uit belgie geïmporteerd. Daar zat(zit) een 3” uitlaat inclusief 3” dp onder dus vanaf de turbo t/m de einddemper maar kwam totaal niet ter sprake. De overige hardware ook niet overigens. Vorig jaar mei heb ik een 9-3 cabrio uit 2008 opgehaald uit Duitsland en geïmporteerd. Die was volledig Hirsch uitgevoerd , dubbele uitlaat, 19” wielen, etc. Etc. Geen enkel probleem.