Daar zat de 2 punts Abbott brace onder, en ik hoor vaker dat de 6 punts brace minder bodemvrijheid kost. Dat is dus het proberen waard!Koots schreef: ↑wo 13 mei, 2026 15:02Wat een heerlijk topic en heerlijke schrijfstijl. Veel bewondering wat je hebt gedaan/laten doen aan je Viggen.
Een aantal van je mods heb ik ook in mijn 9-3 Cabrio (de ex van David) en die maken het reizen bijzonder aangenaam. De 6-punts brace onder het subframe heeft hij er destijds weer onder uit gehaald, omdat deze i.c.m. de verlaging te weinig bodemvrijheid liet om enigszins normaal drempels e.d. te nemen. Ik begrijp uit jouw verhaal dat dit niet het geval is?
Klein puntje nog in je lijstje: je HU is van Pioneer, niet van Kenwood(en ik kijk er nu ook serieus naar, lijkt me toch wel erg handig..)
Ewouds Viggen: Kama-jaja-jippie-jippie-jeey! (er is altijd iets te doen)
-
MVE
- Geregistreerd lid
Re: Ewouds Viggen: Kama-jaja-jippie-jippie-jeey! (er is altijd iets te doen)
-
Koots
- Geregistreerd lid
Dat was het ja! Nou, dan straks maar eens gaan bestellenMVE schreef: ↑wo 13 mei, 2026 23:50Daar zat de 2 punts Abbott brace onder, en ik hoor vaker dat de 6 punts brace minder bodemvrijheid kost. Dat is dus het proberen waard!
-
klaasj
- Donateur (8x)

Neem maar eens contact op met PGB in Ootmarsum. sterke kans dat die er nog 1 heeft.
-
Koots
- Geregistreerd lid
Dank Klaas, zal ik doen!klaasj schreef: ↑do 14 mei, 2026 10:37Neem maar eens contact op met PGB in Ootmarsum. sterke kans dat die er nog 1 heeft.
-
Koots
- Geregistreerd lid
Ook besteld, want ik houd de motor graag goed in de gaten en ben niet de meest sportieve rijder in de Caab maar weet wel graag wanneer ik het vermogen verantwoord kan en mag aanspreken. Betreft een Vorbestellung, dus geen idee wanneer ik hem ga ontvangenSuper72 schreef: ↑wo 08 apr, 2026 14:54Koelvloeistoftemperatuurmeters zijn prachtige dingen, echt waar. Maar als de wijzer daarvan de 'juiste' waarde aangeeft, wil dat nog niet zeggen dat alle seinen op groen staan voor geïnspireerd gasgeven. Dat is pas het geval als ook de motorolie op temperatuur is, wat zomaar 5-10 km langer duurt. Een olietemperatuurmeter staat dan ook altijd hoog op mijn verlanglijstje. Ik heb alleen een gruwelijk hekel aan aftermarket klokjes aan de A-stijl of bovenop het dashboard geplakt. Ik hou van subtiele verbeteringen, alsof ze door de fabriek zelf zijn bedacht. Daarom is dit sinds vandaag mijn uitzicht:
Een knap staaltje innovatief vakmanschap van SAABastian in Duitsland. Pas na acht weken viel het pakketje bij me in de bus en montage duurde langer dan de door de verkoper beloofde 'dertig minuten', maar ik ben er enorm blij mee.
-
Super72
- Geregistreerd lid
'Vorbestellung' had ik ook. Bij mij duurde het uiteindelijk zo'n acht weken - veel te lang naar mijn zin. Volgens SAABastian was dat niet zijn schuld, maar lag het aan de douane (hij zal zijn onderdelen wel in China bestellen), waar zijn spullen maar niet vrijgegeven werden. Ik ben extreem tevreden over het product, maar iets minder over de verkoper. Hij is vriendelijk genoeg, maar reageren op mail lijkt er vaak nogal bij in te schieten. Hij zal wel druk zijn.Koots schreef: ↑di 19 mei, 2026 9:24Betreft een Vorbestellung, dus geen idee wanneer ik hem ga ontvangen![]()
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Ik denk er ook over na om deze te bestellen. Alleen ik twijvel of ik enkel olietemperatuur doe of de dubbele met ook oliedruk…
De adapter plaat lijkt me een vrij standaard ding die je wel bij meer winkels/webshops kunt bestellen.
Het is een erg mooie toevoeging!
De adapter plaat lijkt me een vrij standaard ding die je wel bij meer winkels/webshops kunt bestellen.
Het is een erg mooie toevoeging!
-
Super72
- Geregistreerd lid
Wees er trouwens op beducht dat er géén inbouwinstructies bij zitten. Desgevraagd vertelde SAABastian mij dat iedere zichzelf respecterende monteur weet hoe je zoiets inbouwt/aansluit. Mijn monteur had er inderdaad geen moeite mee en stelde ook geen vragen. Maar zelf had ik het niet gekund.
-
Koots
- Geregistreerd lid
Ik had per ongeluk de verkeerde besteld (mijn "Blinddeckel" zit onder en niet boven de mistlampbediening). Ik wacht even zijn bevestiging af en dan betaal ik de factuur pas.
Zag op de foto's dat er een soort stekker aanzit, met 4 aansluitingen. Zal idd niet al te moeilijk zijn, anders zal ik hem eens vragen om advies over hoe in te bouwen. En desnoods een volgende keer bij onderhoud meteen mee laten nemen.
Zag op de foto's dat er een soort stekker aanzit, met 4 aansluitingen. Zal idd niet al te moeilijk zijn, anders zal ik hem eens vragen om advies over hoe in te bouwen. En desnoods een volgende keer bij onderhoud meteen mee laten nemen.
-
Super72
- Geregistreerd lid
En zo stond ik afgelopen zaterdag ineens met een kapotte koppeling. In deep south Noord-Brabant, op ruim 1,5 uur rijden van huis. De voorafgaande kilometers vond ik al dat de auto vreemd schakelde (hij sprong uit de derde versnelling, het inleggen van 4 ging ineens raar zwaar), maar toen het koppelingspedaal op de vloer bleef liggen, werd alles duidelijk. Ik reed op een ventweg in een blinde bocht naar links en zat me net af te vragen of ik de auto wel veilig langs de kant kon krijgen, toen ik de ingang van een grote, bijna lege Albert Heijn/Aldi-parkeerplaats zag naderen. Met een enigszins onbeschofte uitvoegmanouevre - sorry, naderende tegenligger, maar ik wilde écht niet op die plek tot stilstand komen - zwierde ik de parking op, om daar vorstelijk ruim tot stilstand te komen.
Na een kleine drie kwartier verscheen de Wegenwacht (de zon scheen uitbundig, ik zat er prima, had geen haast, dus geen paniek - when life gives you lemons, make lemonade). De diagnose was, na te hebben vastgesteld dat er geen lekkages waren, snel gesteld: kapot druklager. Vervelend, maar het meest uitgebreide WW-abonnement - dat ik vier jaar geleden afsloot onder het motto 'het blijft een oude auto' - wierp nu zijn vruchten af. Mijn auto zou na het weekend naar mijn eigen garage in Scheveningen worden gebracht en in de tussentijd kreeg ik alvast een leenauto voor zes dagen (een keurige, verse, hoogst anonieme zilvergrijze Renault Mégane automaat - comfortabel, man). Een uurtje later was ik met mijn nieuwe Franse vriend weer onderweg naar huis. De Viggen bleef achter op het afgesloten terrein van de sleepdienst.
Gisteren arriveerde mijn auto bij mijn eigen garage. Een nieuwe SPEC stage 2+ koppeling had ik nog (die deed de vorige eigenaar me bij de aankoop cadeau; hij had hem voor de zekerheid op voorraad gehad), dus dat scheelt dan weer in de kosten. Nu afwachten wanneer mijn garage tijd heeft. Het is een volle dag sleutelen en het zijn drukke tijden, dus ik gok dat ik geduld moet betrachten. Het is wat het is. Maar tot nu toe is 2026 een héél duur Saab-jaar.
Na een kleine drie kwartier verscheen de Wegenwacht (de zon scheen uitbundig, ik zat er prima, had geen haast, dus geen paniek - when life gives you lemons, make lemonade). De diagnose was, na te hebben vastgesteld dat er geen lekkages waren, snel gesteld: kapot druklager. Vervelend, maar het meest uitgebreide WW-abonnement - dat ik vier jaar geleden afsloot onder het motto 'het blijft een oude auto' - wierp nu zijn vruchten af. Mijn auto zou na het weekend naar mijn eigen garage in Scheveningen worden gebracht en in de tussentijd kreeg ik alvast een leenauto voor zes dagen (een keurige, verse, hoogst anonieme zilvergrijze Renault Mégane automaat - comfortabel, man). Een uurtje later was ik met mijn nieuwe Franse vriend weer onderweg naar huis. De Viggen bleef achter op het afgesloten terrein van de sleepdienst.
Gisteren arriveerde mijn auto bij mijn eigen garage. Een nieuwe SPEC stage 2+ koppeling had ik nog (die deed de vorige eigenaar me bij de aankoop cadeau; hij had hem voor de zekerheid op voorraad gehad), dus dat scheelt dan weer in de kosten. Nu afwachten wanneer mijn garage tijd heeft. Het is een volle dag sleutelen en het zijn drukke tijden, dus ik gok dat ik geduld moet betrachten. Het is wat het is. Maar tot nu toe is 2026 een héél duur Saab-jaar.
-
Super72
- Geregistreerd lid
Anders draai je de mistlampknoppen om? Zoals bij mij, zeg maar?Koots schreef: ↑wo 20 mei, 2026 10:37mijn "Blinddeckel" zit onder en niet boven de mistlampbediening
-
Koots
- Geregistreerd lid
Barst! Ik wilde antwoorden dat dan de schijnrichting van de 2 knoppen niet overeenkomt, maar die zitten bij mij juist omgekeerd nuSuper72 schreef: ↑wo 20 mei, 2026 10:46Anders draai je de mistlampknoppen om? Zoals bij mij, zeg maar?
-
Koots
- Geregistreerd lid
Balen, maar gelukkig netjes opgelost met de WW en mooi dat je de koppeling al had. En die autokosten, alsof Murphy altijd meeleest/-voelt... die komen nooit alleen...Super72 schreef: ↑wo 20 mei, 2026 10:44Maar tot nu toe is 2026 een héél duur Saab-jaar.
-
MVE
- Geregistreerd lid
Ongevraagd maar uiteraard goedbedoeld advies; ik zou een originele Viggen koppeling bestellen en laten plaatsen. Die SPEC koppeling is gaaf voor autos die over de 400pk gaan, maar met jouw vermogen gaat de Viggen koppeling prima kunnen dealen met als grootste voordeel véél meer gebruiksgemak!Super72 schreef: ↑wo 20 mei, 2026 10:44Gisteren arriveerde mijn auto bij mijn eigen garage. Een nieuwe SPEC stage 2+ koppeling had ik nog (die deed de vorige eigenaar me bij de aankoop cadeau; hij had hem voor de zekerheid op voorraad gehad), dus dat scheelt dan weer in de kosten. Nu afwachten wanneer mijn garage tijd heeft. Het is een volle dag sleutelen en het zijn drukke tijden, dus ik gok dat ik geduld moet betrachten. Het is wat het is. Maar tot nu toe is 2026 een héél duur Saab-jaar.
-
Koots
- Geregistreerd lid
Even een check: die adapterplaat, is die nodig om de meter aan te sluiten? Kom ik op de site van Saabastian niet uit...Super72 schreef: ↑wo 13 mei, 2026 21:06Ja. Ook bij SAABastian gekocht.