9-3 Aero vs Viggen.
9-3 Aero vs Viggen.
Nu we wachten op onze eigen Saab 9-3 Sport Estate, ben ik diverse draadjes binnen de andere sub-fora aan het lezen.
Mede door het lezen van wat draadjes over mooi opgeknapte en of onderhouden 9-3 Coupe's en Cabrio's loop je het risico wat hebberig te worden en na te denken over misschien toch een 9-3'tje erbij
De Mrs is nog lang niet overtuigd, maar het hoeft ook niet morgen
Waar ik in de verschillende topics wel wat vastloop is de verschillende uitvoeringen. Wat dan natuurlijk ook niet helpt zijn al die mooie toevoegingen
Wat ik tot nu toe begrijp was een Viggen een tijdelijke uitvoering met wat detail verschillen waaronder de logo's en dat ze oa leverbaar waren in een bijzondere blauwe kleur (en een andere motor?). Maar heel veel verder kom ik nog niet.
Daarom een misschien wat domme vraag maar kan iemand me uitleggen wat de verschillen zijn tussen een Aero en een Viggen zodat ik weet waarop ik moet letten als ik er tegen eentje "aanloop" ?
Alvast bedankt voor de hulp.
Groeten,
Marc
Mede door het lezen van wat draadjes over mooi opgeknapte en of onderhouden 9-3 Coupe's en Cabrio's loop je het risico wat hebberig te worden en na te denken over misschien toch een 9-3'tje erbij
De Mrs is nog lang niet overtuigd, maar het hoeft ook niet morgen
Waar ik in de verschillende topics wel wat vastloop is de verschillende uitvoeringen. Wat dan natuurlijk ook niet helpt zijn al die mooie toevoegingen
Wat ik tot nu toe begrijp was een Viggen een tijdelijke uitvoering met wat detail verschillen waaronder de logo's en dat ze oa leverbaar waren in een bijzondere blauwe kleur (en een andere motor?). Maar heel veel verder kom ik nog niet.
Daarom een misschien wat domme vraag maar kan iemand me uitleggen wat de verschillen zijn tussen een Aero en een Viggen zodat ik weet waarop ik moet letten als ik er tegen eentje "aanloop" ?
Alvast bedankt voor de hulp.
Groeten,
Marc
Saab 9-3 Estate TTiD Aero 2008, Maptun Stage 1 - 210 Hp/450 Nm
- reiernumans
- Donateur (2x)
- Berichten: 7754
- Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: 9-3 Aero vs Viggen.
Het grootste verschil is dat de Viggen een 2.3 liter turbo motor had, met 225pk standaard, en de Aero een 2.0 liter turbo motor, met 205pk standaard.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
- johnb52
- Donateur (7x)
- Berichten: 10781
- Lid geworden op: za 04 feb, 2012 15:44
- Regio: NL - Provincie Zeeland
Re: 9-3 Aero vs Viggen.
Zit nogal wat verschil in
Motor en bak zijn anders veren dempers en vast nog wel wat meer.
Motor en bak zijn anders veren dempers en vast nog wel wat meer.
Saab 9-5 2.3T SE '98 g-iced, stage 1 (sold)
Saab 9-3 2.0t '02 stage 1 biopower (sold)
Saab 900 T16Red Arrow '87(sold)
Saab 9-3 Cabrio FSP (sold)
Saab 9-3 SportEstate '06 2.8 V6 Stage 3+ (sold)
Renault Clio MK3 '06 (sold)
Peugeot 1007
Saab 9-3 2.0t '02 stage 1 biopower (sold)
Saab 900 T16Red Arrow '87(sold)
Saab 9-3 Cabrio FSP (sold)
Saab 9-3 SportEstate '06 2.8 V6 Stage 3+ (sold)
Renault Clio MK3 '06 (sold)
Peugeot 1007
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 267
- Lid geworden op: zo 07 mei, 2006 23:23
- Regio: - kies een regio
Re: 9-3 Aero vs Viggen.
Viggen was bedoeld als topmodel van de 9-3 range en werd in 1999 uitgebracht.
Grootste onderscheid was de 2.3 Turbo motor die tot dan toe alleen in de 9-5 Aero geleverd werd. De Viggen is ook de enige 9-3 waarin die motor geleverd is. Het onderstel was onder handen genomen om het vermogen aan te kunnen, maar daar was veel kritiek op: de Viggen is erg gevoelig in het stuur bij snel optrekken. Later zijn daar 'Viggen rescue kits' voor ontwikkeld waardoor dat aardig onder controle te krijgen is.
De Viggen was voorzien van een zeer onderscheidend in- en exterieur met 17" 5-spaaks velgen en werd in Nederland alleen geleverd in Zwart, Zilver, Lightning Blue en Monte Carlo Geel. Inderdaad: die blauwe kleur is ook alleen op de Viggen te krijgen. De Viggen was erg duur voor z'n tijd (3-deurs 108.000 gulden) maar was wel voorzien van (bijna) alle opties. Alleen het op het forum zo geliefde schuifdak en een audio upgrade was mogelijk volgens mij. Een trekhaak was niet mogelijk.
Gelijk met de Viggen werd ook de Aero geleverd, en die had de 2.0 Turbo motor met 205PK. Die Aero (die alleen in 2000 geleverd is) had een uiterlijk dat gelijk is aan de SE maar had wel een onderscheidend interieur en 16" 3-spaaks velgen.
Omdat de Viggen niet het model werd wat Saab er van had verwacht werd vanaf modeljaar 2001 de Viggen in Europa niet meer geleverd en kreeg de Aero de Viggen looks. Het enige verschil: andere velgen (wel 17") en de achterspoiler van de oude Aero (en bij mijn weten ook traction control). Die Aero was leverbaar tot het einde van de 9-3OG productie en was meer in balans qua 'value for money' en daardoor een groter succes.
Dus als het je gaat om de looks, dan kun je i.p.v. de Viggen ook naar een Aero uit 2001/202 zoeken. Maar als het je gaat om een hele speciale 9-3 dan moet je voor de Viggen gaan. Ik heb ze beiden gehad: een zwarte 9-3 Aero uit 2000 en een Lightning Blue Viggen. Er is er maar een waar ik naar terugverlang...
Grootste onderscheid was de 2.3 Turbo motor die tot dan toe alleen in de 9-5 Aero geleverd werd. De Viggen is ook de enige 9-3 waarin die motor geleverd is. Het onderstel was onder handen genomen om het vermogen aan te kunnen, maar daar was veel kritiek op: de Viggen is erg gevoelig in het stuur bij snel optrekken. Later zijn daar 'Viggen rescue kits' voor ontwikkeld waardoor dat aardig onder controle te krijgen is.
De Viggen was voorzien van een zeer onderscheidend in- en exterieur met 17" 5-spaaks velgen en werd in Nederland alleen geleverd in Zwart, Zilver, Lightning Blue en Monte Carlo Geel. Inderdaad: die blauwe kleur is ook alleen op de Viggen te krijgen. De Viggen was erg duur voor z'n tijd (3-deurs 108.000 gulden) maar was wel voorzien van (bijna) alle opties. Alleen het op het forum zo geliefde schuifdak en een audio upgrade was mogelijk volgens mij. Een trekhaak was niet mogelijk.
Gelijk met de Viggen werd ook de Aero geleverd, en die had de 2.0 Turbo motor met 205PK. Die Aero (die alleen in 2000 geleverd is) had een uiterlijk dat gelijk is aan de SE maar had wel een onderscheidend interieur en 16" 3-spaaks velgen.
Omdat de Viggen niet het model werd wat Saab er van had verwacht werd vanaf modeljaar 2001 de Viggen in Europa niet meer geleverd en kreeg de Aero de Viggen looks. Het enige verschil: andere velgen (wel 17") en de achterspoiler van de oude Aero (en bij mijn weten ook traction control). Die Aero was leverbaar tot het einde van de 9-3OG productie en was meer in balans qua 'value for money' en daardoor een groter succes.
Dus als het je gaat om de looks, dan kun je i.p.v. de Viggen ook naar een Aero uit 2001/202 zoeken. Maar als het je gaat om een hele speciale 9-3 dan moet je voor de Viggen gaan. Ik heb ze beiden gehad: een zwarte 9-3 Aero uit 2000 en een Lightning Blue Viggen. Er is er maar een waar ik naar terugverlang...
- Style&Co
- Moderator + Donateur
- Berichten: 15639
- Lid geworden op: ma 15 sep, 2003 16:29
- Regio: NL - Provincie Drenthe
Re: 9-3 Aero vs Viggen.
ik ben wel benieuwd naar welkesafety first schreef:Er is er maar een waar ik naar terugverlang...
Ik heb ooit een zwarte 9-3 aero coupe gehad (MY2002 dus de Viggen looks en stoelen)... geloof niet dat er een auto is geweest waar ik zo'n spijt van gehad heb toen ik m verkocht. Ik woon in Noord Groningen waar gegrossiert wordt in mooie oude slingerende wegjes op het platteland... ik kan aardig sturen en heb vaak 'haast' (CJIB is mijn getuige) maar dat was de enige auto waar ik echt aan de bak moest (woeste pk's op de voorwielen). Dat gezegd hebbende is een 9-5 Aero eigenlijk een betere auto maar die is niet als sportieve coupe geleverd
naar mijn info is er nog wel een detail wat voor de aero pleit (en tegen de Viggen)... Aero was ook met automaat leverbaar en een Viggen niet
live your dreams
- Barboer
- Donateur (6x)
- Berichten: 2309
- Lid geworden op: do 24 dec, 2009 0:33
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: 9-3 Aero vs Viggen.
Ik heb met beide mogen rijden, en de Aero is gewoon beter in balans dan de Viggen. Beetje het verschil tussen een goeie sporter die tot het uiterste gaat of een doorgedraaide hooligan on steroids. Ze gaan allebei hard, maar bij de Aero is er meer gevoel van controle.
Maar zo'n Viggen interieur... Zeg nou zelf!
Maar zo'n Viggen interieur... Zeg nou zelf!
Born from jets / Safety Fast
----------------------------
900c Sedan '81 'Mr. Blue'
900 Gli Coupé '84 'Moneypit'
9000i HB '89 'Mr. Ambassador'
9-3i '98 'Dutte'
9-3t S Luxury '00 'Grieze'
9-5 Aero Estate '02 "Kuifje"
9-5 2.0t Estate '05 "Toto"
MG-TF 135,'03
----------------------------
900 Gli Coupé '84 'Moneypit'
9000i HB '89 'Mr. Ambassador'
9-3i '98 'Dutte'
9-3t S Luxury '00 'Grieze'
9-5 Aero Estate '02 "Kuifje"
9-5 2.0t Estate '05 "Toto"
MG-TF 135,'03
- Style&Co
- Moderator + Donateur
- Berichten: 15639
- Lid geworden op: ma 15 sep, 2003 16:29
- Regio: NL - Provincie Drenthe
Re: 9-3 Aero vs Viggen.
beste Saab stoelen ever! en gelukkig zitten ze ook in de latere aero's MY01 en 02Barboer schreef:
Maar zo'n Viggen interieur... Zeg nou zelf!
live your dreams
- joep97
- Donateur
- Berichten: 2861
- Lid geworden op: do 04 aug, 2011 21:32
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: 9-3 Aero vs Viggen.
Een Viggen is nog wat exclusiever, maar alleen de connaisseurs zullen het verschil zien. Allebei zijn bijzonder mooie uitvoeringen natuurlijk!
'83 900 CD ONK
'65 96 tt ONK
‘08 9-3 TiD “Griffin”
‘01 9-3 Aero cabrio
‘02 9-3 Anni
‘96 Jag XK8
Verkocht: '83 900Gls, '01 9-3, ‘73 99 Verona groen, ‘03 Jaguar XJ, ‘72 Jaguar XJ, '92 900S, '07 9-3 V6, '99 9-3, '92 caab, ‘73 Jag XJ, ‘84 99, '11 9-3 caab, '89 en ‘90 900 turbo cabrio
'65 96 tt ONK
‘08 9-3 TiD “Griffin”
‘01 9-3 Aero cabrio
‘02 9-3 Anni
‘96 Jag XK8
Verkocht: '83 900Gls, '01 9-3, ‘73 99 Verona groen, ‘03 Jaguar XJ, ‘72 Jaguar XJ, '92 900S, '07 9-3 V6, '99 9-3, '92 caab, ‘73 Jag XJ, ‘84 99, '11 9-3 caab, '89 en ‘90 900 turbo cabrio
- AeroR
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1891
- Lid geworden op: vr 11 jul, 2008 13:27
- Regio: NL - Provincie Limburg
Re: 9-3 Aero vs Viggen.
Hebben Viggens geen sper en dikkere aandrijfassen?
Aeros vanaf 2001 hebben ook TCS trouwens (die je beter uit kunt zetten als je lol wilt)
Aeros vanaf 2001 hebben ook TCS trouwens (die je beter uit kunt zetten als je lol wilt)
'01 9-3 2.0T Aero cabrio st3
'98 900 2.0i coupé (ex)
'98 900 2.0i coupé (ex)
- werli
- Donateur (2x)
- Berichten: 6664
- Lid geworden op: zo 02 mei, 2004 22:22
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Re: 9-3 Aero vs Viggen.
heey
een standaard viggen heeft geen sper
maar heeft wel dikkere aandrijfassen
mvg werner
een standaard viggen heeft geen sper
maar heeft wel dikkere aandrijfassen
mvg werner
- ReinO
- Donateur (2x)
- Berichten: 15929
- Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
- Regio: NL - Provincie Flevoland
- Contacteer:
Re: 9-3 Aero vs Viggen.
en volgens mij ook dikkere veerpoten en veren: mooie upgrade voor de snellere 900ng en 9-3 tjes hier.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
- johnb52
- Donateur (7x)
- Berichten: 10781
- Lid geworden op: za 04 feb, 2012 15:44
- Regio: NL - Provincie Zeeland
Re: 9-3 Aero vs Viggen.
Als dat op een 900 zou passen, dan wel ja
Saab 9-5 2.3T SE '98 g-iced, stage 1 (sold)
Saab 9-3 2.0t '02 stage 1 biopower (sold)
Saab 900 T16Red Arrow '87(sold)
Saab 9-3 Cabrio FSP (sold)
Saab 9-3 SportEstate '06 2.8 V6 Stage 3+ (sold)
Renault Clio MK3 '06 (sold)
Peugeot 1007
Saab 9-3 2.0t '02 stage 1 biopower (sold)
Saab 900 T16Red Arrow '87(sold)
Saab 9-3 Cabrio FSP (sold)
Saab 9-3 SportEstate '06 2.8 V6 Stage 3+ (sold)
Renault Clio MK3 '06 (sold)
Peugeot 1007
- ReinO
- Donateur (2x)
- Berichten: 15929
- Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
- Regio: NL - Provincie Flevoland
- Contacteer:
Re: 9-3 Aero vs Viggen.
volgens mij met enige aanpassingen prima te doen: desnoods de toplager/schalen overzetten.
Maar ik heb zelf nog niet geprobeerd dus echt weten doe ik het niet, die dingen worden ook zo weinig op de sloop aangeboden.
Maar ik heb zelf nog niet geprobeerd dus echt weten doe ik het niet, die dingen worden ook zo weinig op de sloop aangeboden.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 89
- Lid geworden op: ma 21 okt, 2013 17:25
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: 9-3 Aero vs Viggen.
Hallo,
Ik rij zelf in een aero van 2002 absolute topauto met inderdaad de beste stoelen.Binnenkort 250pk en achterramen worden geblindeerd.
Ik rij zelf in een aero van 2002 absolute topauto met inderdaad de beste stoelen.Binnenkort 250pk en achterramen worden geblindeerd.
- Barboer
- Donateur (6x)
- Berichten: 2309
- Lid geworden op: do 24 dec, 2009 0:33
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: 9-3 Aero vs Viggen.
Neeee, niet blinderen!
Dat is zoooo 2010!
Dat is zoooo 2010!
Born from jets / Safety Fast
----------------------------
900c Sedan '81 'Mr. Blue'
900 Gli Coupé '84 'Moneypit'
9000i HB '89 'Mr. Ambassador'
9-3i '98 'Dutte'
9-3t S Luxury '00 'Grieze'
9-5 Aero Estate '02 "Kuifje"
9-5 2.0t Estate '05 "Toto"
MG-TF 135,'03
----------------------------
900 Gli Coupé '84 'Moneypit'
9000i HB '89 'Mr. Ambassador'
9-3i '98 'Dutte'
9-3t S Luxury '00 'Grieze'
9-5 Aero Estate '02 "Kuifje"
9-5 2.0t Estate '05 "Toto"
MG-TF 135,'03