Motormanagement/ecu Viggen

Plaats reactie
Olaf406
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 23 mei, 2010 9:17
Regio: NL - Provincie Utrecht

Motormanagement/ecu Viggen

Bericht door Olaf406 » zo 04 jan, 2015 12:47

Dag allen,

Is het motormanagement/ecu van een Viggen anders dan die van een 9-5 Aero, waar dezelfde motor in ligt? Ik heb eerder een 9-5 Aero met handbak gehad en ik kan me niet herinneren dat die zo explosief was als de Viggen. Als je een Viggen voorziet van een standaard stage1 van bv Saabtuners, zou je dan dat specifieke karakter kwijtraken?

Gr,

Olaf
2000 9-3 Viggen Coupé zwart

Gebruikersavatar
werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 6664
Lid geworden op: zo 02 mei, 2004 22:22
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Motormanagement/ecu Viggen

Bericht door werli » zo 04 jan, 2015 13:03

heey
ik denk dat in deze ook het gewicht van de auto mee speelt
en zo de mentale ervaring van "het hard" gaan

maar dat tunings manneke dat je vernoemt heeft als voordeel dat wanneer je niet tevreden bent hij de originele software kan terugplaatsen (hoewel dat heel weinig gebeurt )
mvg werner
Laatst gewijzigd door werli op zo 04 jan, 2015 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.

sveba
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1596
Lid geworden op: wo 16 apr, 2014 22:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Motormanagement/ecu Viggen

Bericht door sveba » zo 04 jan, 2015 15:54

voor zover ik weet maar ik lieg dan in commissie heeft de viggen een andere motor dan de aero, wat ik ook gelezen heb is dat er ander vermogen is ander onderstel etc. en dat het dus een compleet andere auto is de ecu zal derhalve ook anders zijn.
verder is het zo dat je elk karakter kan laten programmeren wat je wilt maar dan wordt het maat werk en zal dus ietsje duurder zijn dan een stock tune.

hier de link over het verschil tussen viggen en aero viewtopic.php?f=7&t=143607" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.tafelvanjou.nl/boomstamtafel" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 6664
Lid geworden op: zo 02 mei, 2004 22:22
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Motormanagement/ecu Viggen

Bericht door werli » zo 04 jan, 2015 16:00

heey
lezen is voor sommige toch echt wel een ramp :wink: :P
de viggen heeft idd dezelfde motor als de 9.5 aero namelijk de b235r
een aero 9.3 is echter een 2,0 de b205r

en een stock software stage 1 voor viggen bestaat heus wel
mvg werner

Olaf406
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 23 mei, 2010 9:17
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Motormanagement/ecu Viggen

Bericht door Olaf406 » zo 04 jan, 2015 16:07

O.k., als er dus een aparte stage1 is voor de Viggen, betekent dat eigenlijk dat de ecu anders is dan die van een 9-5 Aero. Of is die redenatie te simpel?

Olaf
2000 9-3 Viggen Coupé zwart

sveba
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1596
Lid geworden op: wo 16 apr, 2014 22:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Motormanagement/ecu Viggen

Bericht door sveba » zo 04 jan, 2015 16:09

mijn excuus voor mijn poging tot hulp zijne koninklijke alwetendheid, er word in dat topic duidelijk beschreven dat de viggen een compleet andere auto is ,de aanname dat er dan niet dezelfde ecu in zit als een aero lijkt mij vrij aannemelijk. maar nogmaals zoals ik al begon als het niet zo is lieg in commissie .

en idd lezen is een hele kunst, het is maar wat je wil lezen :shock:
http://www.tafelvanjou.nl/boomstamtafel" onclick="window.open(this.href);return false;

Olaf406
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 23 mei, 2010 9:17
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Motormanagement/ecu Viggen

Bericht door Olaf406 » zo 04 jan, 2015 16:13

Dat topic gaat over de 9-3 Aero vs de 9-3 Viggen. Ik wil graag weten of er verschil zit in het motormanagement van de 9-5 Aero vs de 9-3 Viggen. Kudos voor de poging tot hulp Sveba. En natuurlijk Werli ook bedankt.

Gr,

Olaf
2000 9-3 Viggen Coupé zwart

sveba
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1596
Lid geworden op: wo 16 apr, 2014 22:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Motormanagement/ecu Viggen

Bericht door sveba » zo 04 jan, 2015 16:35

ja in dat topic wordt heel duidelijk beschreven dat het een geheel op zich staande auto is vandaar dat ik denk dat ecu niet hetzelfde zal zijn überhaupt zal een ecu van een 9-3 niet hetzelfde zijn als een 9-5 maar goed ook dat is maar een aanname omdat ik er niet genoeg verstand van heb, Gijs zal je ongetwijfeld antwoord kunnen geven.
http://www.tafelvanjou.nl/boomstamtafel" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 6664
Lid geworden op: zo 02 mei, 2004 22:22
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Motormanagement/ecu Viggen

Bericht door werli » zo 04 jan, 2015 16:44

heey
mijn excuus, ik had er een knipoog en een uitstekend tongetje bij gezet in de hoop dat je de humor er van kon inzien blijkbaar niet ,spijtig
hoewel ik ook mee streef om de kwaliteit van het forum hoog te houden ( de vraag gaat namelijk over motormanagement/ecu )kan dat indien je dingen schrijft waarvan je feitelijk weet dat die dingen naar waarheid zijn
sveba schreef:de aanname dat er dan niet dezelfde ecu in zit als een aero lijkt mij vrij aannemelijk.
om dan verweten te worden voor zijne koninklijke alwetendheid doet mij dan denken "zoek het maar uit "
-voor de punctuele de mobilisatie nr in de ecu is al anders :P

mvg werner

sveba
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1596
Lid geworden op: wo 16 apr, 2014 22:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Motormanagement/ecu Viggen

Bericht door sveba » zo 04 jan, 2015 16:49

ahh wel uitdelen maar niet kunnen ontvangen tja wat moet ik daar nu van zeggen....

wat jou beleving ook is het is niet vervelend bedoeld mijn excuus als dat wel zo overgekomen is.
http://www.tafelvanjou.nl/boomstamtafel" onclick="window.open(this.href);return false;

Olaf406
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 23 mei, 2010 9:17
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Motormanagement/ecu Viggen

Bericht door Olaf406 » zo 04 jan, 2015 17:13

Hmmm.... ik stuur G-ice wel een mailtje. Veel plezier verder.
2000 9-3 Viggen Coupé zwart

Gebruikersavatar
Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 7684
Lid geworden op: vr 04 mar, 2011 20:26
Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Contacteer:

Re: Motormanagement/ecu Viggen

Bericht door Thieuke » ma 05 jan, 2015 13:01

Wat een gezeik zeg. pfffff
Olaf406 schreef:Dag allen,

Is het motormanagement/ecu van een Viggen anders dan die van een 9-5 Aero, waar dezelfde motor in ligt?
motormanagement is anders (als in, in de ECU zit een andere bin, het type software en de aansturing (T7) is wel hetzelfde, de output is anders (andere hoeveelheid pk en koppel))
Zelfde motor?: ja (zoals gezegd door Werli).
Dit was toch niet zo moeilijk?
Olaf406 schreef:Ik heb eerder een 9-5 Aero met handbak gehad en ik kan me niet herinneren dat die zo explosief was als de Viggen. Als je een Viggen voorziet van een standaard stage1 van bv Saabtuners, zou je dan dat specifieke karakter kwijtraken?
Zie opmerking Werli
De 9-3 vergelijken met de 9-5 is zinloos (als in appels en peren).
Olaf406 schreef: Als je een Viggen voorziet van een standaard stage1 van bv Saabtuners, zou je dan dat specifieke karakter kwijtraken?
Welk specifieke karakter? Als je explosief bedoeld, wordt dat met een stage 1 voor een Viggen toch alleen maar meer t.o.v. het origineel. Nogmaals: de 9-3 vergelijken met de 9-5 is zinloos (als in appels en peren).
Volvo V70 D4 Polestar+ tuned (201 pk / 440 Nm) MY2015
Saab 900 T16 Project car MY1987

Plaats reactie