zachte tik in motor viggen

Gebruikersavatar
arbenos
Geregistreerd lid
Berichten: 445
Lid geworden op: do 27 dec, 2012 19:33
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: zachte tik in motor viggen

Bericht door arbenos » za 19 sep, 2015 14:19

H.Geertsema schreef:Ik betwijfel toch of de lekke uitlaatpakking wel het tikgeluid veroorzaakt.
Het is meer de hoop of wens dat dit zo is nietwaar? Het is echter ook niet uit te sluiten.
Maar een lekkende uitlaatpakking geeft volgens mij een sissend geluid.
Moet uiteraard wel gerepareerd worden, dat zowieso!

Als volgende stap zou ik echter een fles Slick50 of gelijkwaardig aan de motorolie toevoegen.
Dat voorkomt de kans op verergering al een heel eind en wellicht krijgt de droge klepsteel binnenkort toch weer olie :idea:.

N.b. Heb je nu wel dunne olie erin?

Uiteraard is het stiekem een beetje een wens dat er niks ernstigs aan de hand is met mijn motor maar de bewering is niet uit de lucht gegrepen. Ik ga af op de symptomen (uitlaatgas onder de motorkap, gebrom bij het spruitstuk, en een zeer slecht uitziende pakking) in combinatie met ervaringen van andere saabrijders die en soortgelijk probleem hebben gehad.
Maar uiteraard houd ik rekening met de mogelijkheid dat er iets ernstigers aan de hand kan zijn.

Ik heb er op advies van een garagist 5w30 in gegooid.


Kun je mij vertellen wat slick50 is? Ik heb al eerder gelezen dat kleppen reiniger zou kunnen helpen. Maar ben bang dat ik daardoor black sludge krijg doordat het vuil loslaat en in de zeef gaat zitten met alle gevolgen van dien.
Black sludge controle is enkele maanden geleden overigens gedaan en was in orde.
T8

Gebruikersavatar
9399
Geregistreerd lid
Berichten: 1067
Lid geworden op: do 17 jan, 2013 19:40
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: zachte tik in motor viggen

Bericht door 9399 » za 19 sep, 2015 14:54

Slick 50 werd in eind 70ér jaren geintroduceerd vanuit USA en was een middel wat op teflonbasis was. De motor werd stiller dioor dat er een teflonlaagje achterbleef. In hun demonstraties werd zelfs een motor zonder motorolie zwaar belast.
Klink leuk en was ook wel in die tijd zo.
Alleen zou ik geen toevoegingen in mijn motorolie willen hebben.
je hebt nu goede dunne olie erin.

Ik vermoed dat er niks ernstigs aan de hand is of je spruitstuk moet gescheurd zijn, dat kost ietsie meer als een pakking. Maar die is goed gebruikt te vinden.
Als je uitlaatspruitstukpakking lek is vind je meestal wel zwarte roetachtige sporen zo ook bij scheurtjes.

Rij gewoon naar Ommen toe en laat Jan Willem er even naar kijken. Ik zou niets doen of toevoegen voor je duidelijkheid hebt.

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 12719
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: - kies een regio

Re: zachte tik in motor viggen

Bericht door RoelandV » za 19 sep, 2015 15:59

Ik zou je adviseren om, voor de zekerheid, even de carterpan te laten verwijderen en de zeef in de carterpan te controleren.
Zit daar veel slijpsel in dan heb je een serieus probleem. Is de zeef schoon, dan is dat een geruststelling.
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
H.Geertsema
Geregistreerd lid
Berichten: 910
Lid geworden op: vr 02 dec, 2011 11:32
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: zachte tik in motor viggen

Bericht door H.Geertsema » za 19 sep, 2015 16:41

Slick50 wordt nog steeds verkocht, omdat het simpelweg een beregoed produkt is.
Het verminderd wrijving in de motor, hetgeen uiteraard vooral bij koude start erg prettig is.

Er zijn ook andere gelijkwaardige produkten op de markt tegen een lagere prijs.
Ik heb eens in Florida zo'n fles gekocht voor 10 dollar (schappen vol) en werkt fantastisch tegen tikjes van kleppen en dergelijke 8).

Vooral oldtimer motoren kunnen last hebben van tikken bij koude start. Na opwarming gaat het tikken vaak weer weg, omdat de olie dan goed door de kanalen stroomt en de nokkenas goed bediend wordt... :idea:.

N.B. Moderne oliën hebben van zichzelf al toevoegingen en de full-synteeth al helemaal :roll:.

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: zachte tik in motor viggen

Bericht door reiernumans » za 19 sep, 2015 20:24

Olie en filter net gedaan en BS check ook recent uitgevoerd. Ik zou eerst even kijken naar die pakking of het spruitstuk. Dat kan ook een tikkend geluid veroorzaken. Als dat het niet is een stapje duurder. Ik heb het idee dat sommige forummers een beetje doemdenkers zijn :lol:

Je rijdt op LPG toch? Dan komt Black Sludge al een stuk minder vaak voor. Als je netjes onderhoud pleegt en niet teveel korte ritjes maakt moet er niet zoveel aan de hand zijn.. Volgens mij lopen de blokken vaak stuk als het gebruik van de ineens verandert. (Boodschappenauto die normaal gesproken niet meer dan 20km enkele reis doet volgeladen afjakkeren op de autobahn onderweg naar het zuiden bijvoorbeeld).
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
arbenos
Geregistreerd lid
Berichten: 445
Lid geworden op: do 27 dec, 2012 19:33
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: zachte tik in motor viggen

Bericht door arbenos » za 19 sep, 2015 23:37

9399 schreef:Slick 50 werd in eind 70ér jaren geintroduceerd vanuit USA en was een middel wat op teflonbasis was. De motor werd stiller dioor dat er een teflonlaagje achterbleef. In hun demonstraties werd zelfs een motor zonder motorolie zwaar belast.
Klink leuk en was ook wel in die tijd zo.
Alleen zou ik geen toevoegingen in mijn motorolie willen hebben.
je hebt nu goede dunne olie erin.

Ik vermoed dat er niks ernstigs aan de hand is of je spruitstuk moet gescheurd zijn, dat kost ietsie meer als een pakking. Maar die is goed gebruikt te vinden.
Als je uitlaatspruitstukpakking lek is vind je meestal wel zwarte roetachtige sporen zo ook bij scheurtjes.

Rij gewoon naar Ommen toe en laat Jan Willem er even naar kijken. Ik zou niets doen of toevoegen voor je duidelijkheid hebt.
Bedankt, voor de info ik blij hopen dat het alleen een pakking is..ik zal morgen even goede foto's maken en posten.. ik moet zeggen dat de pakking echt kapot is.. de stukken komen ertussen uit dus ik blijf hopen...
T8

Gebruikersavatar
arbenos
Geregistreerd lid
Berichten: 445
Lid geworden op: do 27 dec, 2012 19:33
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: zachte tik in motor viggen

Bericht door arbenos » za 19 sep, 2015 23:38

RoelandV schreef:Ik zou je adviseren om, voor de zekerheid, even de carterpan te laten verwijderen en de zeef in de carterpan te controleren.
Zit daar veel slijpsel in dan heb je een serieus probleem. Is de zeef schoon, dan is dat een geruststelling.
dat is een goed idee.
ga ik ook doen...
T8

Gebruikersavatar
9399
Geregistreerd lid
Berichten: 1067
Lid geworden op: do 17 jan, 2013 19:40
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: zachte tik in motor viggen

Bericht door 9399 » zo 20 sep, 2015 13:47

Zoals al geschreven is bij een LPG wagen de kans op bs al echt vele malen kleiner. Controle kan natuurlijk nooit kwaad. Maar je kan ook even de "Tanishamethode" hanteren door even het kleppendeksel te lichten en de koude kant van de kop te bekijken. Dus aan de distributiekant, buitenzijde. Daar ontstaat nl al vrij snel bs. Is dat netjes schoon acht ik de kans heel erg klein.
Het is dan natuurlijk nog niet 100% zeker dat de zeef schoon is, daarvoor moet wel het carter er even onderuit. Maar het kan wel al iets zeggen of de inwendige staat.

Gebruikersavatar
arbenos
Geregistreerd lid
Berichten: 445
Lid geworden op: do 27 dec, 2012 19:33
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: zachte tik in motor viggen

Bericht door arbenos » zo 20 sep, 2015 14:00

Heb vanochtend even nog een kijkje genomen bij een koude start direct onder de motorkap gekeken geroken en gevoeld.
Binnen enkele seconden een sterke uitlaatgassen geur.
Toen ik mijn hand langs het spruitstuk bewoog voelde ik een sterke luchtstroming aan de rechterkant van het spruitstuk zoals toni al zei (bedankt toni!).
Ik heb goede hoop dat de pakking gewoon verrot is.

Nu iemand vinden die ditvoor mij kan maken..
Suggesties??
T8

Gebruikersavatar
werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 6664
Lid geworden op: zo 02 mei, 2004 22:22
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: zachte tik in motor viggen

Bericht door werli » zo 20 sep, 2015 14:24

heey
begin al maar wd 40 te spuiten op de spruitstuk moeren indien je dat wil laten aanpakken
mooie werkje ; turbo laten zakken anders krijg je het spruitstuk niet naar voor ,of je hebt geluk en de 4 tapeinde komen eruit ,spruitstuk naar turbo
ik was wel aangenaam verrast dat iemand eens verder is gaan kijken ,voelen en ruiken vanwaar het kan komen , want op het filmpje zien het er toch nog redelijk goed uit en zijn alle tapeindes nog aanwezig
mvg werner

Gebruikersavatar
arbenos
Geregistreerd lid
Berichten: 445
Lid geworden op: do 27 dec, 2012 19:33
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: zachte tik in motor viggen

Bericht door arbenos » zo 20 sep, 2015 14:32

Dankje voor de tip werner.

Ik zit te denken om het "gat" even te dichten met gungum of iets dergelijks. Dan kan ik zeker weten of het getik echt daarvandaan. Komt Wordt het moeilijker om te repareren als ik dat spul er tussen doe?

Ik heb een paar fotos gemaakt die ik later zal uploaden ben nu aan het werk namelijk. (ja alweer :p)


Hoeveel tapeinden moeten er op zitten??
.
T8

Gebruikersavatar
arbenos
Geregistreerd lid
Berichten: 445
Lid geworden op: do 27 dec, 2012 19:33
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: zachte tik in motor viggen

Bericht door arbenos » zo 20 sep, 2015 14:39

Oeps. Te snel gelezen. 4 tapeinden ;)
T8

Gebruikersavatar
arbenos
Geregistreerd lid
Berichten: 445
Lid geworden op: do 27 dec, 2012 19:33
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: zachte tik in motor viggen

Bericht door arbenos » zo 20 sep, 2015 14:46

Afbeelding
Afbeelding
T8

Plaats reactie