lage oliedruk 9-3 (Viggen)

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Viggen/900CabrioAero
Geregistreerd lid
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 13 mei, 2009 20:38
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

lage oliedruk 9-3 (Viggen)

Bericht door Viggen/900CabrioAero » ma 28 dec, 2015 16:06

Ik heb de afgelopen weken weer flink gesleuteld aan mn Viggen, te weten een 3" uitlaat (compleet) gemonteerd, onder de motorkap de boel een beetje opgeleukt, kleppendeksel + diverse beugels laten poedercoaten ivm corrosie, tevens een oliedruk- en temp metertje van Speedparts gemonteerd, oja, en nieuwe olie + filter, Full Synthetic 5W40. Gisteren was ik eindelijk weer zover om er de straat mee op te gaan... bij de (koude) start zag het er hoopgevend uit, mooie oliedruk van rond de 5 bar, echter.... ik ging ermee rijden en toen de olie mooi op temp was, graadje of 70/80, toen had ik vrijwel geen oliedruk meer, bij stationair draaien was de druk bijna weg, althans... op de meter.. Bij het rijden, als ik FLINK gas gaf tot zon 4000r/pm dan liep druk op tot zo'n max 3 bar.
Ik heb in mn classic cabrio ook een origineel Saab-metersetje zitten en ik ben daarin gewend datie altijd zo'n 3/4bar draait, maar dat is bij de Viggen duidelijk anders.
Moet ik mij zorgen maken, of is het normaal dat de oliedruk (bij warme olie) niet hoog is. Wat zijn normale werkdrukken? Gisteren bij de eerste testrit heb ik het olielampje ook 1 keer kortstondig zien branden, maar vandaag niet meer... Zijn deze drukken normaal of..? Zou het ook aan de olie kunnen liggen? Full Synthetic 5W40..
Nu:
9-3 Viggen Coupé 1999 - Lighting Blue
900 Classic Cabrio Aero FPT 1992 - Le Mans Blue
Ex:
99 5-speed 1983 rood
900HPT 1987 rood
900 Red Arrow nr.45 1987
900HPT Cabrio 1989 zw.
2x 900HPT 1991 odo. gr.
2x 900NG SE Talladega 1998 zwart
900 HPT 1991 rood
900 cabrio LPT 1994 paars
9-3 Aero 2000 zwart

Gebruikersavatar
evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5550
Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: lage oliedruk 9-3 (Viggen)

Bericht door evo » wo 30 dec, 2015 22:45

Koud zegt eigenlijk niets, dan is de olie nog te dik. Alhoewel ik 5 bar wel erg hoog vind. Bij hoeveel toeren is dat?

Stationair zal je druk beduidend lager zijn, zeker als je olie goed warm is. Maar 1.5 bar moet je dan nog wel hebben, lijkt me.

5w40 is prima, zou het niet aan moeten liggen.
SAAB 9-3 Aero Cabrio MY01 AUT Black (B204/B205X Hybrid, STGX, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-5 Aero Estate MY03 AUT Black (B235X, STG5, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-3 SE - he is no more
SAAB 9000 CDE - she is no more

Uw SAAB professioneel getuned? Informeer via PB of email!

Gebruikersavatar
Viggen/900CabrioAero
Geregistreerd lid
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 13 mei, 2009 20:38
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: lage oliedruk 9-3 (Viggen)

Bericht door Viggen/900CabrioAero » za 19 mar, 2016 14:29

ik heb het carter WEER losgehad, zeef gecheckt, was mooi schoon, niks te zien. Ook kleppendeksel open gehad, maar ook hier zag alles er netjes uit. Nieuwe oliedrukmeter + sensor van Speedparts gemonteerd. tevens wederom nieuwe 10W40 olie erin gegooid.. vandaag proefgereden :O: , maar.. :cry: je voelt m al aankomen.. geen verandering.. :x bij koude olie zitie op 6 bar, welke heeeel langzaam naar de 4 bar gaat na een paar minuten.
Tijdens het rijden (lees: het warmer worden van de olie) begint de druk steeds meer te dalen... totdat ik op 95 graden zit, is de druk ondertussen gedaald onder de 1 bar.. Ook het olielampje van de auto zelf gaat nu branden..
Ik weet niet meer waar ik nu nog naar zou kunnen kijken.. Zit er tussen de zeef in het carter en de oliepomp wellicht NOG een zeef of filter? wellicht kan die verstopt zijn..?
Ik hoop dat iemand nog een idee heeft..
Nu:
9-3 Viggen Coupé 1999 - Lighting Blue
900 Classic Cabrio Aero FPT 1992 - Le Mans Blue
Ex:
99 5-speed 1983 rood
900HPT 1987 rood
900 Red Arrow nr.45 1987
900HPT Cabrio 1989 zw.
2x 900HPT 1991 odo. gr.
2x 900NG SE Talladega 1998 zwart
900 HPT 1991 rood
900 cabrio LPT 1994 paars
9-3 Aero 2000 zwart

Gebruikersavatar
Spatje
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 03 nov, 2010 19:56
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: lage oliedruk 9-3 (Viggen)

Bericht door Spatje » za 19 mar, 2016 14:35

hoeveel km heeft de motor gedraaid? Kan het slijtage zijn?
Nu 9-5NG 2.8T 2011 Oak Grey met enkele mods
en omdat ik geen afscheid kan nemen: 9-5 Aero Estate Hirsch 300pk 2008
Verkocht: 9-3 Cabrio 2.0T bj 2000, 9000 Aero bj 1994

Gebruikersavatar
H.Geertsema
Geregistreerd lid
Berichten: 910
Lid geworden op: vr 02 dec, 2011 11:32
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: lage oliedruk 9-3 (Viggen)

Bericht door H.Geertsema » za 19 mar, 2016 15:51

Dit is niet goed, maar een vreemd verloop van 6 bar naar <1 bar.
Ik zou beginnen met de sensor te vervangen en voorlopig maar even niet rijden voor de zekerheid!
Houd ons op de hoogte ...

:arrow:

P.s. Wat gaf je oude oliedrukmeter aan? Je meet dit met je nieuwe oliedrukmeter? Dan zal het wel een goedkoop prul zijn, ik zou me niet al te veel zorgen maken ;).

Gebruikersavatar
brinky
Donateur
Donateur
Berichten: 19970
Lid geworden op: do 21 aug, 2003 13:38
Regio: NL - Provincie Overijssel
Contacteer:

Re: lage oliedruk 9-3 (Viggen)

Bericht door brinky » za 19 mar, 2016 18:57

Stap 1 is de krukas en drijfstanglagers bekijken.
En ik lees ook niets over de o-ring van aanzuigbuis en buis naar het oliefilter? Zijn die nog wel goed?
'90 900 T16 Red Bull 5 deurs - '83 99 T16LPG 2 deurs Red Welpje - '99 Saab 9-3 Viggen cabrio - '00 Saab 9-5 3.0t V6 LPG - '65 Saab 96 tweetakt
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie

Gebruikersavatar
werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 6664
Lid geworden op: zo 02 mei, 2004 22:22
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: lage oliedruk 9-3 (Viggen)

Bericht door werli » za 19 mar, 2016 19:54

heey
en achter de olie pomp zit ook nog een zuigertje
zit dat goed los en is het daar zuiver ?
mvg werner

Gebruikersavatar
Viggen/900CabrioAero
Geregistreerd lid
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 13 mei, 2009 20:38
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: lage oliedruk 9-3 (Viggen)

Bericht door Viggen/900CabrioAero » ma 11 jul, 2016 20:47

Ik heb ondertussen de turbo vervangen, die had erg veel speling op de as. Carterpan NOG maar een keer losgehad, nog steeds netjes schoon, ook meteen alle koelslangen vervangen door blauwe siliconen, heb nu toch alles los :-)
enfin.. gister eindelijk alles weer zover dat ik m weer kon starten met de nieuwe turbo.. nieuwe olie erin, verse koelvloeistof, en starten maar...
de eerste 2 minuten zagen er veelbelovend uit :-), met koude olie, stationair had ik ongeveer 3bar, op zich prima. echter...... na een paar minuten begon de druk (heeel) langzaam te zakken, om uiteindelijk weer tot onder de 1 bar uit te komen :-( ik heb ook geprobeert even wat op te toeren, naar 2000rpm en vastgehouden, maar dan heb ik ook maar 2 bar, das veel te weinig...
Ik heb nu nog 1 optie (en hoop!)... de oliepomp.. Ik heb de beschermkap er al af, maar ben nog op zoek naar een manual, ik heb nog nooit aan de pomp gesleuteld. Weet iemand waar ik een beschrijving kan vinden om de oliepomp uit elkaar te halen (en de multiriem te ontspannen?) Ik zie wel relatief veel oliesmurrie rondom de oliepomp op het motorblok. wellicht lekt daar de druk ergens weg..
enfin.. ik hoop dat iemand een tip of manual heeft voor deze oliepomp.
Nu:
9-3 Viggen Coupé 1999 - Lighting Blue
900 Classic Cabrio Aero FPT 1992 - Le Mans Blue
Ex:
99 5-speed 1983 rood
900HPT 1987 rood
900 Red Arrow nr.45 1987
900HPT Cabrio 1989 zw.
2x 900HPT 1991 odo. gr.
2x 900NG SE Talladega 1998 zwart
900 HPT 1991 rood
900 cabrio LPT 1994 paars
9-3 Aero 2000 zwart

Gebruikersavatar
evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5550
Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: lage oliedruk 9-3 (Viggen)

Bericht door evo » di 12 jul, 2016 0:39

Uit WIS:
B235, B205: Oil pressure at 2000 rpm with warm engine (105±2°C/221±4°F) and 10W30 oil, minimum - 2.5 bar
Voorts:
End float between oil pump rotor and housing mm 0.03 - 0.08
Zou je dus kunnen checken. Ik heb wel eens BS geval gezien waarbij de rotor en het huis overduidelijk op elkaar ingelopen waren. Dus naast de lagering had ook de pomp een flinke knauw gekregen...

En wat betreft de viscositeit (omdat ie boven genoemt staat... wil hier geen discussie over opstarten....):
SAE 10W-30 or 10W-40. At constant temperatures of -20°C (-4°F) or below, use 5W-30 or 5W-40. These must be fully synthetic or synthetic based oils.
At constant temperatures of +15°C (+59°F) or above, use 15W-50 or 20W-50. 5W-grade oils must be fully synthetic or synthetic based if used.
5W mineral oil can be used on markets where only this type is available provided they comply with the quality requirements specified above.
Nu gebruik ik al jaren voor normaal gebruik in NL 5W40 (en soms 5W30) naar alle tevredenheid (volsytheet uiteraard). Maar bovenstaande komt uit WIS en slaat op B205 en B235 motoren...

Hoe en waar meet je je oliedruk overigens? Volgens de officiele manier?
SAAB 9-3 Aero Cabrio MY01 AUT Black (B204/B205X Hybrid, STGX, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-5 Aero Estate MY03 AUT Black (B235X, STG5, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-3 SE - he is no more
SAAB 9000 CDE - she is no more

Uw SAAB professioneel getuned? Informeer via PB of email!

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: lage oliedruk 9-3 (Viggen)

Bericht door ReinO » di 12 jul, 2016 5:58

volgens mij zijn toch die o ringen van zeef en buisje dwars door de carterpan de 1e verdachten.

De afgelopen 3 weken bij 2 blokken aangetroffen dat die echt op waren en niet meer lekker klemden. ook de gewone o ringen zijn niet
dik genoeg dus gewoon originele er in gedaan die wel lekker afdichten. Vervolgens een gewone atmosferische drukmeter er in geschroefd (op de plek van de sensor middenachter op het blok) om zeker te zijn van voldoende oliedruk. Het blijft raar dat je eerst wel druk hebt: maar een defecte meter sluit je ook met een gewone drukmeter.
Een compressiesetje heeft de juiste boutmaat voor je. Is het oliefilterhuis nog wel goed? is een paar 10 tjes.

Op fb hebben meer saabliefhebbers te kampen met dit probleem: die verdenken ook de pomp zelf. Maar wat moet daar aan kapot?
Tja na demontage kan je hem verkeerd om in elkaar zetten, verder?
Als dit het allemaal niet is: al genoemd zijn slijtage, verstopte oliekanalen? Losgeslagen oliekorreltroep? BS had je al uitgesloten.
Sterkte daar want met doorrijden zonder genoeg oliedruk verknal je nog meer lijkt me.

ps heb je veel carterdruk onder je kleppendeksel? volgens mij mag dat 1 bar zijn.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 7684
Lid geworden op: vr 04 mar, 2011 20:26
Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Contacteer:

Re: lage oliedruk 9-3 (Viggen)

Bericht door Thieuke » di 12 jul, 2016 8:59

Mij oliepomp vertoonde toch wel tekenen van slijtage. Harde deeltjes die groeven hadden gemaakt aan het pompwiel en op de deksel. Er kan dus zeker wel wat aan de hand komen met een oliepomp.
Volvo V70 D4 Polestar+ tuned (201 pk / 440 Nm) MY2015
Saab 900 T16 Project car MY1987

Gebruikersavatar
Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 7684
Lid geworden op: vr 04 mar, 2011 20:26
Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Contacteer:

Re: lage oliedruk 9-3 (Viggen)

Bericht door Thieuke » di 12 jul, 2016 9:00

Dubbel :s
Volvo V70 D4 Polestar+ tuned (201 pk / 440 Nm) MY2015
Saab 900 T16 Project car MY1987

9000-95
Donateur
Donateur
Berichten: 3716
Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: lage oliedruk 9-3 (Viggen)

Bericht door 9000-95 » di 12 jul, 2016 9:58

als je nou toch iedere keer de carterpan eraftrekt, zorg dan de volgende keer dat je een stukje plastigauge in huis heb. Draai wat hoofd- en drijfstang lagerkappen los (begin maar eens met het 3e hoofdlager) en kijk hoe de schaaltjes eruit zien. Als het er nog redelijk gezond uitziet, lager speling meten met plastigauge. Is weliswaar niet heel nauwkeurig omdat je de tap niet rondom schoon kan maken maar het geeft wel een goede indicatie en als er een probleem is zul je dat zeker meten, voor zover de aanblik van de schaaltjes al niet voldoende is...
9000 Anniversary 2.3T

Gebruikersavatar
H.Geertsema
Geregistreerd lid
Berichten: 910
Lid geworden op: vr 02 dec, 2011 11:32
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: lage oliedruk 9-3 (Viggen)

Bericht door H.Geertsema » di 12 jul, 2016 16:55

Misschien kunnen die oliepompen toch niet goed met dunne olie overweg.
Zoals Evo ergens hierboven citeerde: "de oliedruk moet bij warme motor 2,5 bar zijn 10W30 :idea:.
:O:

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: lage oliedruk 9-3 (Viggen)

Bericht door ReinO » di 12 jul, 2016 21:44

vandaag nog weer eens gezien wat er allemaal kan lekken aan oliedruk:
- genoemde oringen
- lekke pakking filterhuis
- lekke o ring naar turbo

maar gelukkig het is op te lossen!
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Plaats reactie