OuweNiek’s Viggen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
OuweNiek
Donateur
Donateur
Berichten: 122
Lid geworden op: di 24 okt, 2017 23:13
Regio: NL - Provincie Friesland

OuweNiek’s Viggen

Bericht door OuweNiek » za 03 okt, 2020 21:31

Hiermee hoop ik anderen te inspireren om hun Viggen ook te introduceren.

Mijn Viggen is een Lightning Blue Coupe zonder schuifdak uit 7/1999 met kenteken 23-PTB-9. Deze auto is origineel in Duitsland geleverd en (voor zo ver ik weet) met de eerste eigenaar meegekomen naar Nederland. Dit was in 2011.

Ik heb de Viggen in 2017 gekocht bij Auto Leitner in Alkmaar met toen 182.000km op de teller. Inmiddels staat de teller op 197.000.

Mijn doel is de Viggen uiterlijk volkomen standaard te houden. Alle verbeteringen zijn onderhuids. Vorig jaar oktober is de auto getaxeerd op €16.000.

Onderhuids is het volgende gedaan:
Originele gegroefde remschijven voor terug gezet, PU rubbers in de voorwiel ophanging. Maptune steering house brace, Maptune stage 1. Bilstein B6 op de originele veren. Michelin PS4 rondom. Inderdaad wat hard, maar wel bijzonder strak (voor een Saab).
Black sludge controle was negatief. Mod 6 zat er al op. Top.

Saabaux bluetooth streamer en JBL GTO speakers met speaker demping matten op de AS3 gezet. De oude speakers waren verdroogd en gescheurd. De bluetooth heeft een ingebouwde versterker. Dat klinkt prima.

De nieuwe OEM stoelhoezen van Orio (black/blue) zijn binnen en laat ik binnenkort plaatsen en het schuim van de stoelen opvullen.

Tijdens de antiroest behandeling vorig jaar kwamen we er achter dat de achter veerschotels en de balk er onder flink (door)geroest waren. Gelukkig dat we het gevonden hebben (onder de zwarte verf) en direct hebben kunnen oplossen. Alle skirts, bumpers, binnenwielkasten enz zijn er af geweest en alles gecontroleerd en toen behandeld met Mike Sanders klassiekervet antiroest.

Op het moment is de Viggen mijn dagelijkse auto en ik geniet elke dag met volle teugen.

En dan de kofferruimte, wat een lol. Twee golftassen en twee karretjes gaan er met gemak in en dan is er nog ruimte over.

Ik kijk uit naar de volgende post waar iemand zijn of haar Viggen wil introduceren.

Groet,
Niek

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door OuweNiek op za 03 okt, 2020 21:31, 8 keer totaal gewijzigd.
9-3 Viggen Coupe (1999)
Voorheen:
900 Turbo Coupe (1986)
9-3 S 2.0t (2000)
9-5 Aero Estate (2003)

Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 1945
Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Mijn Viggen

Bericht door DV 9-3 » zo 04 okt, 2020 11:10

Wat grappig! Dan heb ik in jouw Viggen gereden! Heb 'm ook bekeken bij Leitner destijds. Maar bleef twijfelen over de MC Yellow. De jouwe leek een betere aanbieding, maar ja, mijn gevoel over de MC Yellow maakte dat ik bleef twijfelen. Die had ik meteen toen 'ie te koop kwam ook bekeken, maar vond 'm te duur. Ik heb toen meteen wel een mooi model van de MC Yellow aangeschaft... Nadat ik de jouwe had proefgereden heb ik nog overlegd of 'ie snel leverbaar was zodat ik ermee naar Italië kon gaan. Niet gedaan, en toen we terugkwamen was 'ie weg. Naar jou dus. En voor mij werd het ruim twee jaar later toch alsnog de MC Yellow. Die inmiddels geen introductie meer behoeft geloof ik...

Wat ik me vooral herinner van de jouwe was een heerlijke, vrij harde, Saab rochel, bìjna zoals een classic 900, toen hij even buiten stond te draaien terwijl Douwe de boel afsloot om een proefrit te gaan maken. Nooit bij een andere 9-3 zo gehoord. En de carrosserie en het interieur vond ik erg strak. Tijdens de proefrit leek ik te voelen dat hij al erg lang had stilgestaan. Wat ook zo was, want hij kwam uit een verzameling die Leitner stukje bij beetje aan het verkopen was vertelde hij toen.

En zag ik je rijden op de A1 vorige week? In de buurt van Weesp haalde een Lightning Blue Viggen me in, later zag ik die richting Amersfoort gaan, ik reed in de blauwe cabrio. Ècht een super coole verschijning zo'n Lightnig Blue Viggen in het gewone doordeweekse straatbeeld!
Laatst gewijzigd door DV 9-3 op zo 04 okt, 2020 11:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".

Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434

Gebruikersavatar
Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 15639
Lid geworden op: ma 15 sep, 2003 16:29
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Mijn Viggen

Bericht door Style&Co » zo 04 okt, 2020 11:32

is het misschien een idee dat we het onderwerp ipv 'mijn viggen' het 'Nickname's Viggen' betitelen? Anders hebben we straks 80 keer 'mijn Viggen' in dit topic
live your dreams

Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 1945
Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Mijn Viggen

Bericht door DV 9-3 » zo 04 okt, 2020 11:38

Style&Co schreef:
zo 04 okt, 2020 11:32
is het misschien een idee dat we het onderwerp ipv 'mijn viggen' het 'Nickname's Viggen' betitelen? Anders hebben we straks 80 keer 'mijn Viggen' in dit topic
Met 'Nickname's' bedoel je dan de forumnaam van de eigenaar? Dus bijvoorbeeld 'OuweNiek's Viggen? Lijk mij wel een goed idee...
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".

Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434

Gebruikersavatar
Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 15639
Lid geworden op: ma 15 sep, 2003 16:29
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Mijn Viggen

Bericht door Style&Co » zo 04 okt, 2020 11:50

DV 9-3 schreef:
zo 04 okt, 2020 11:38

Dus bijvoorbeeld 'OuweNiek's Viggen? Lijk mij wel een goed idee...
Juist en tevensch correct
live your dreams

Gebruikersavatar
OuweNiek
Donateur
Donateur
Berichten: 122
Lid geworden op: di 24 okt, 2017 23:13
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Mijn Viggen

Bericht door OuweNiek » zo 04 okt, 2020 14:14

DV 9-3 schreef:
zo 04 okt, 2020 11:38
Style&Co schreef:
zo 04 okt, 2020 11:32
is het misschien een idee dat we het onderwerp ipv 'mijn viggen' het 'Nickname's Viggen' betitelen? Anders hebben we straks 80 keer 'mijn Viggen' in dit topic
Met 'Nickname's' bedoel je dan de forumnaam van de eigenaar? Dus bijvoorbeeld 'OuweNiek's Viggen? Lijk mij wel een goed idee...
Mijn gedachte was een serie van ‘mijn viggens’ te krijgen van verschillende auteurs maar jullie voorstel is ook prima. Het is nu OuweNieks Viggen.
9-3 Viggen Coupe (1999)
Voorheen:
900 Turbo Coupe (1986)
9-3 S 2.0t (2000)
9-5 Aero Estate (2003)

Gebruikersavatar
OuweNiek
Donateur
Donateur
Berichten: 122
Lid geworden op: di 24 okt, 2017 23:13
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Mijn Viggen

Bericht door OuweNiek » zo 04 okt, 2020 14:25

DV 9-3 schreef:
zo 04 okt, 2020 11:10

Wat ik me vooral herinner van de jouwe was een heerlijke, vrij harde, Saab rochel, bìjna zoals een classic 900, toen hij even buiten stond te draaien terwijl Douwe de boel afsloot om een proefrit te gaan maken. Nooit bij een andere 9-3 zo gehoord. En de carrosserie en het interieur vond ik erg strak. Tijdens de proefrit leek ik te voelen dat hij al erg lang had stilgestaan. Wat ook zo was, want hij kwam uit een verzameling die Leitner stukje bij beetje aan het verkopen was vertelde hij toen.
De roffel is geweldig. Bijna als mijn oude 900 classic turbo8 van destijds. Er zit een demper minder in de uitlaat. En dat hou ik zo.

Ik kwam onaangekondigd bij Douwe Leitner en had geluk dat hij er was. De Viggen stond al weer een paar weken stil en achter een paar andere auto’s. Het was mooi droog onder de auto en hij starte direct met een geweldige roffel.
De proefrit was goed alleen ik vond het rijden als een dweil. Heb onderhandeld en een voorbehoud opgenomen op een aantal onderstel technische punten. Daarna bij Wassenaar in Leeuwarden helemaal laten controleren incl. Black sludge. Alle was prima, alleen rubbers en dempers waren op.

De bestuurdersstoel is flink versleten aan de instap kant. Inmiddels zijn de nieuwe OEM hoezen voor de voorstoelen binnen. De achterbank is volgens mij bijna niet gebruikt en in prima conditie. Voor de rest is alles heel netjes.
9-3 Viggen Coupe (1999)
Voorheen:
900 Turbo Coupe (1986)
9-3 S 2.0t (2000)
9-5 Aero Estate (2003)

Gebruikersavatar
OuweNiek
Donateur
Donateur
Berichten: 122
Lid geworden op: di 24 okt, 2017 23:13
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Mijn Viggen

Bericht door OuweNiek » zo 04 okt, 2020 14:29

DV 9-3 schreef:
zo 04 okt, 2020 11:10

En zag ik je rijden op de A1 vorige week? In de buurt van Weesp haalde een Lightning Blue Viggen me in, later zag ik die richting Amersfoort gaan, ik reed in de blauwe cabrio. Ècht een super coole verschijning zo'n Lightnig Blue Viggen in het gewone doordeweekse straatbeeld!
Vorige week niet. De 17e september was ik daar in de buurt in de Viggen op de A1 en A27.
9-3 Viggen Coupe (1999)
Voorheen:
900 Turbo Coupe (1986)
9-3 S 2.0t (2000)
9-5 Aero Estate (2003)

Plaats reactie