Viggen Style

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 15639
Lid geworden op: ma 15 sep, 2003 16:29
Regio: NL - Provincie Drenthe

Viggen Style

Bericht door Style&Co » zo 04 okt, 2020 12:33

ik kocht mijn Viggen begin dit jaar van de tweede eigenaar. Een lightning blue coupe met zwart blauw leren interieur (de meest iconische uitvoering), origineel Nederlands geleverd. De verkoper had de auto 12 jaar in bezit. Daarvoor was het vanaf nieuw in bezit van de eerste eigenaar die de Viggen kocht in Maart 2000 bij Nieuwkoop Motors in Den Bosch. Het viel me op dat beide eigenaren het woord Hout in hun achternaam hebben, gek dat er nooit een houten dashboard facia is in de auto (gelukkig zit er gewoon de originele Viggen versie in). Dat de eerste eigenaar geen vinkje zette bij het originele schuifdak vergeef ik hem.

Nieuwprijs was 76.254,62 excl btw dus met 19% btw 90.742,99 ouderwetse florijnen. Daar kwam dan nog 28.178,- gulden bpm bij op dus voor 118.920,99 gulden stond de Viggen op een stoep in Sint Michielsgestel. Veel geld waarvoor je destijds ook kon shoppen bij de Duitse 3 of wat Italiaanse en Engelse exoten. Maar in 2000 was de Viggen de eerste hot hatch ooit gemaakt die te koop was. Jaren later volgden andere automerken met 200 pk plus vermogen te stoppen in kleine hatchbacks met voorwielaandrijving, dus ik snap de keuze anno 2000

OG 9-3's kunnen goed last hebben van roest, deze was opmerkelijk genoeg compleet roestvrij... deze moet veel in een droge garage hebben gestaan. De auto had wat TLC nodig maar was vrij snel optisch gezien weer in goede staat; nieuwe velgen, poetsen, antenne spriet (Viggen only), matte strips op de B stijlen, nieuwe sportstuur, saab scania badge op de achterklep (kom er maar es aan) en weer saab 9-3 logos gemonteerd. Net als Niek heb ik bij Orio nieuwe stoelhoezen gekocht, de stoelen zitten weer als nieuw. De audio was AS2 (dacht dat Viggens altijd AS3 hadden) en beviel me niet; de upgrade naar AS3 en rondom nieuwe boxen deed wonderen

Motorisch was de auto origineel; er zat een frisse turbo op maar bij het starten zag ik steeds een donkere pluim uit de uitlaat. En nadat de auto stationair draaiend afsloeg en alle koelwater eruit gegooid had toch maar laten aanpakken (multiriem probleem). Nieuwe klepzetels, krukaslagers, nieuwe oliepomp etc. Toen voorzien van stage 1 Maptun dus goed voor 265 pk. Na ubersnelle testritten (retour Paterswolde-Usquert in net iets meer dan 50 minuten) begon het olielampje licht te flikkeren... oorzaak balansaslagers waren ook uitgelubberd. Einde oefening motorblok. There no such thing as a bargain (want ik had de Viggen niet duur aangekocht)

Momenteel is er een nieuw B235 blok (kom er nog maar es aan) onderweg van Maptun naar Autohuis Joel. Met wossner zuigers en drijfstangen. Ik heb ook gelijk maar de picklist Maptun stage 3 besteld; hardware en software. Dus over een paar weken heb ik van een nadeel een voordeel gemaakt

Ik ben al jaren verslingerd aan een automaat. Dat is de reden dat ik vorig jaar een rode Aero coupe MY02 automaat kocht. Ook die heeft Maptun all over en trekt in 3e en 4e versnelling als een malle. Ik had nog nooit in een Viggen gereden maar zelfs in standaard 230 pk setup is dat toch een heel andere auto dan een opgepepte Aero. Het is motorisch gezien een enorm knap ge-engineerde auto (en qua handling zijn er ook mooie upgrades). Zoals ik al opmerkte tegen een collega Viggen bezitter: Je waardeert pas een Viggen als je eens in een Viggen gereden hebt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
live your dreams

Gebruikersavatar
daniel 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 996
Lid geworden op: di 08 nov, 2011 22:00
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Viggen Style

Bericht door daniel 9-3 » zo 04 okt, 2020 12:53

Mooi verhaal. Zuur dat het blok uiteindelijk niet in zo’n beste staat was. Wel über vet dat je hem houd en een dik blok er in laat zetten.

Ik ben benieuwd naar je bevindingen van het nieuwe blok.
saab 9-3 se fsp - sold
Saab 9-5 aero stage 1-Total los
Saab 9-5 Aero Estate Stage 3- driver
buell xb 12 ss -Total los
Buell 1125cr stage 2- driver
//Saab 9-5 Aero Estate — onderdelen te koop\\

Gebruikersavatar
Daan Paul
Donateur
Donateur
Berichten: 536
Lid geworden op: za 15 feb, 2014 1:58
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Viggen Style

Bericht door Daan Paul » zo 04 okt, 2020 13:56

Interessant te lezen dat er nog nieuwe Viggen stoelbekleding te koop is. Ik heb nog niets kunnen vinden, maar overweeg om - mits leverbaar - de bekleding van mijn Aerostoelen ook te vervangen (nu het nog kan). Heb je misschien een link die me verder helpt?
BMW 428i coupé - Imperial Blau (2023-heden)
MG Midget Mk III 1972 - BRG RWA 1275cc - 75pk (1997-heden)

Saab 9³ Aero 2001 - vijfdeurs zwart automaat (2017-2023)
Saab 9³ SE Business Edition LPT 2001 - vijfdeurs Steel Grey (2007-2017)
Saab 9³ S LPT 2000 - vijfdeurs zwart (2003-2007)

Gebruikersavatar
Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 15639
Lid geworden op: ma 15 sep, 2003 16:29
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Viggen Style

Bericht door Style&Co » zo 04 okt, 2020 15:33

Daan Paul schreef:
zo 04 okt, 2020 13:56
Heb je misschien een link die me verder helpt?
ik heb het via Autohuis Joel gekocht. Die heeft het besteld bij Orio. Niet goedkoop maar wel volstrekt identiek en dat sprak me aan. Dat krijgt een leerhersteller nooit voor elkaar, althans niet dat blauwe leer en het logo

Zijn alleen zwart zwart en zwart blauw leverbaar, gek genoeg niet zwart oranje. Voor zowel cabrio, 3 deurs en 5 deurs versies
live your dreams

Gebruikersavatar
martinphili
Geregistreerd lid
Berichten: 3073
Lid geworden op: ma 29 jul, 2013 22:28
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Viggen Style

Bericht door martinphili » zo 04 okt, 2020 16:34

Vette bak man :bluethumb:
Saab 900 ng 2.0 i cabriolet Sky Blue
fotohobby: http://martinphilippo.wix.com/martin"

Dedec
Geregistreerd lid
Berichten: 36
Lid geworden op: do 17 okt, 2013 11:15
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Viggen Style

Bericht door Dedec » zo 04 okt, 2020 16:38

Hoi Style,

Met de Saab prijslijst van de B.V. Auto Importmaatschappij A.I.M. te Vianen voor modeljaar 2000 voor mijn neus, weer mijmerend denkend aan die eerste maandagmiddag van het nieuwe millennium. Het was dé dag dat wij de sleutels van onze Saab in ontvangst namen bij de Saab dealer en hoopten dat zowel de bankoverschrijving van de aankoopprijs én het op naam zetten zonder de toen o zo gevreesde millenniumbug succesvol zouden verlopen. De zon scheen letterlijk en figuurlijk volop in de middag, van die bug hebben we verder geen enkele last gehad. Het lijkt zo dichtbij...maar is toch weer dik twintig jaar geleden. Een maand later vervingen we trouwens de kentekenplaten door die van het ‘nieuwe’ ontwerp, met NL/EU logo, nieuw lettertype en het zwarte randje op de plaat, de luxe variant met opgelegde letters en cijfers uiteraard...het is immers een Saab.

Net als de Saab, is ook de prijslijst er van nog steeds in ons bezit :) Daarom als antwoord, en wellicht ook als bijdrage, op je bericht:

De door de importeur als ‘9-3 SE 2.3 Viggen' benoemde uitvoering was standaard uitgerust met het ‘Audio Systeem 2 met CD-speler’. Voor een ‘Upgrade Audio Systeem 3 met CD-Speler’ moest een bedrag van fl 800,- worden worden bijbetaald.

Een notenhouten dashboard was als extra uitrusting voor de Viggen in de bestelorder niet toe te voegen. Uiteraard was het wel mogelijk om accessoires te bestellen (als onderdeel) bij het onderdelenmagazijn van Saab in Zweden, en deze toe te voegen aan de werkorder. Zo werd onze Saab onder andere voorzien van de zelfdimmende binnenspiegel en de achterbankverwarming. Twee opties die in Nederland niet als ‘extra uitrusting’ gekozen konden worden maar dus wél mogelijk werden als uitrusting via een andere bestelmethode.

Terug naar de Viggen, voor vijfhonderd gulden extra kreeg je een ‘Upgrade diefstalalarm met immobiliser en hellingdetectie’, een ‘Electrisch glazen schuifkanteldak’ maakte de rekening 3500 gulden hoger, en de mooie glimmers in de lak….(Metallic lak) kostte je 2000 gulden extra.

Bij de wens om twee deuren extra in je driedeurs Viggen te hebben moest je 2500 gulden bijbetalen, en nee deze wens kon niet na bestelling van je nieuwe Saab worden ingebouwd of kosteloos worden aangepast in de bestelorder. Toch liever een stoffen dak en twee deuren met een mooie kofferdeksel in plaats van een sportieve coupé of handige vijfdeurs…na betaling van fl. 133.750,- mocht je deze Viggen op mooie ochtend, of middag komen ophalen bij de Saab dealer. Mét een mooi bosje bloemen én onderhoudsetje voor de lederen bekleding.

De 9-3 SE Viggen was voor modeljaar 2000 verkrijgbaar in de kleuren 170 (Zwart), 268 (Zilver), 270 (Lightning Blue) en 231 (Monte Carlo Yellow). De kleuren 170, 268 en 270 begrijp ik…maar kleur 231…wie bestelt er nu een gele ;)

Vriendelijke groeten,
Dennis

Gebruikersavatar
Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 15639
Lid geworden op: ma 15 sep, 2003 16:29
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Viggen Style

Bericht door Style&Co » zo 04 okt, 2020 17:56

Hoi Dennis,

dat is mooie extra info. Heb je jouw Viggen nog?
live your dreams

Gebruikersavatar
Christiaan94
Donateur
Donateur
Berichten: 2671
Lid geworden op: zo 01 jul, 2012 21:10
Regio: Sverige - Zweden

Re: Viggen Style

Bericht door Christiaan94 » zo 04 okt, 2020 18:36

Dedec schreef:
zo 04 okt, 2020 16:38
Net als de Saab, is ook de prijslijst er van nog steeds in ons bezit :)
Ik geloof van wel! Goed verhaal hoor. Prachtig Viggen heb je!

Gebruikersavatar
Daan Paul
Donateur
Donateur
Berichten: 536
Lid geworden op: za 15 feb, 2014 1:58
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Viggen Style

Bericht door Daan Paul » zo 04 okt, 2020 20:58

Style&Co schreef:
zo 04 okt, 2020 15:33
Daan Paul schreef:
zo 04 okt, 2020 13:56
Heb je misschien een link die me verder helpt?
ik heb het via Autohuis Joel gekocht. Die heeft het besteld bij Orio. Niet goedkoop maar wel volstrekt identiek en dat sprak me aan. Dat krijgt een leerhersteller nooit voor elkaar, althans niet dat blauwe leer en het logo

Zijn alleen zwart zwart en zwart blauw leverbaar, gek genoeg niet zwart oranje. Voor zowel cabrio, 3 deurs en 5 deurs versies
Dank je wel! Ga eens vragen of die mogelijkheid er nog steeds is. Mijn interieur is nog mooi, maar de bestuurdersstoel heeft langzamerhand toch zoveel instapschade, dat ik me niet kan voorstellen dat dat tot 'nieuwstaat' te herstellen is. En met verven verwacht ik toch dat het tweekleurig ontwerp van de Aero stoelen (grijs) er net anders uit gaat zien.
BMW 428i coupé - Imperial Blau (2023-heden)
MG Midget Mk III 1972 - BRG RWA 1275cc - 75pk (1997-heden)

Saab 9³ Aero 2001 - vijfdeurs zwart automaat (2017-2023)
Saab 9³ SE Business Edition LPT 2001 - vijfdeurs Steel Grey (2007-2017)
Saab 9³ S LPT 2000 - vijfdeurs zwart (2003-2007)

Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 1945
Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Viggen Style

Bericht door DV 9-3 » zo 04 okt, 2020 22:37

Hee Style! Mooi man, om 'm in volle glorie te zien zo. En nogmaals: Top dat je "om" bent! :wink:
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".

Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434

Gebruikersavatar
Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 15639
Lid geworden op: ma 15 sep, 2003 16:29
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Viggen Style

Bericht door Style&Co » ma 05 okt, 2020 1:06

DV 9-3 schreef:
zo 04 okt, 2020 22:37
En nogmaals: Top dat je "om" bent! :wink:
dat klinkt alsof ik uit de kast kom en lid word van een selecte Saabclub. Zoals je weet heb ik een paar meer Saab modellen waar ik net zo gek mee ben. Maar feit is dat ik een ruim Saabhart heb qua modellen ;-)
live your dreams

Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 1945
Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Viggen Style

Bericht door DV 9-3 » ma 05 okt, 2020 9:32

Style&Co schreef:
ma 05 okt, 2020 1:06

dat klinkt alsof ik uit de kast kom en lid word van een selecte Saabclub.
Nee hoor, zo bedoel ik het niet. Ik vind het gewoon leuk dat jij sinds kort ook ervaart dat een Viggen wat anders is dan een snel gemaakte Aero. Vind ik leuk om te delen. Zonder dat zo'n Viggen heilig is. :wink:

Als ik straks weer in m'n blauwe 9-3 coupe 2.3 automaat kan rijden, als die na drie jaar ups & downs eindelijk eens af komt, dan ga ik weer lyrisch zijn over een totaal ge-upgrade 280Pk 9-3 Aero mk1. :lol: En daarna weer over m'n gele B234R Cabrio, of de blauwe cabrio, enz, enz..

Maar tòch...tòch... is de Viggen de laatste die ik zou willen missen. Dat dan weer ook. 8)
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".

Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434

schuimkraag
Donateur
Donateur
Berichten: 518
Lid geworden op: ma 06 sep, 2010 18:59
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Viggen Style

Bericht door schuimkraag » do 17 feb, 2022 9:01

Wat een mooie Viggen :love:
Koos Saab-loos
Cupra Born,electrifying performance

Plaats reactie