"De Engelsman"

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: "De Engelsman"

Bericht door Sapphire » ma 15 nov, 2021 12:08

Oei, beterschap! Ik zie dat het al de goede kant op gaat qua aangeschafte goederen, dat wordt vast mooi straks. Het budget lijkt ook al iets opgerekt :D

Gebruikersavatar
ghulst
Geregistreerd lid
Berichten: 1048
Lid geworden op: ma 09 jan, 2012 0:55
Regio: NL - Provincie Zeeland
Contacteer:

Re: "De Engelsman"

Bericht door ghulst » ma 15 nov, 2021 12:28

Beterschap voor jou dan. Het wordt volgende week toch nog niet echt cabrio-weer, dus beter even uitzieken en aansterken en dan de ombouw daarna weer.
Saab 9-3 Viggen - 2000
- Citroën Jumpy XL DC
- Alfa Romeo 33 16V QV (in wording)
- BMW R1200GS / KTM 640 Adventure

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid
Berichten: 2142
Lid geworden op: vr 07 dec, 2012 10:27
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: "De Engelsman"

Bericht door NeufegliseThierry » ma 15 nov, 2021 12:51

Sapphire schreef:
ma 15 nov, 2021 12:08
Oei, beterschap! Ik zie dat het al de goede kant op gaat qua aangeschafte goederen, dat wordt vast mooi straks. Het budget lijkt ook al iets opgerekt :D
Thx! En wat betreft dat budget: ik maak een verschil tussen "wat moet" en "wat kan", in die laatste categorie heb ik nog wat ruimte gevonden. Oftewel: gaandeweg het ombouwproces raak ik steeds enthousiaster en kom ik nog wat dingetjes tegen waarvan ik vind dat de auto het verdient. Via Erik nu ook een refurbishd middenconsole (zowel staande deel met aircounit als liggende deel rondom de handrem) kunnen scoren, toch mooi als het er weer echt "als nieuw" uitziet.

Hoop vandaag nog een leuke Saab aan de collectie toe te voegen, als dat lukt verschijnt die vanzelf in het 9-3 deel :D
Een 95 en een 96 (seventies cars), 9 maal 9-3 OG (3 x hatchback, 3 x coupé, 3 x cabrio) en 2 x 9-5 estate OG
Een 9-5 NG en een Opel Insignia op weg om voor eeuwig verbonden te worden tot een 9-5 NG estate 2.8 XWD
Daily driver: Citroën C6
Just for the fun of it: Porsche 911 met PDK bak

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid
Berichten: 2142
Lid geworden op: vr 07 dec, 2012 10:27
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: "De Engelsman"

Bericht door NeufegliseThierry » ma 15 nov, 2021 12:52

ghulst schreef:
ma 15 nov, 2021 12:28
Beterschap voor jou dan. Het wordt volgende week toch nog niet echt cabrio-weer, dus beter even uitzieken en aansterken en dan de ombouw daarna weer.
Inderdaad geen haast nu, nog meer tijd om internet af te struinen voor leuke onderdelen voor de Viggen of andere auto's ;-)
Een 95 en een 96 (seventies cars), 9 maal 9-3 OG (3 x hatchback, 3 x coupé, 3 x cabrio) en 2 x 9-5 estate OG
Een 9-5 NG en een Opel Insignia op weg om voor eeuwig verbonden te worden tot een 9-5 NG estate 2.8 XWD
Daily driver: Citroën C6
Just for the fun of it: Porsche 911 met PDK bak

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid
Berichten: 2142
Lid geworden op: vr 07 dec, 2012 10:27
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: "De Engelsman"

Bericht door NeufegliseThierry » za 20 nov, 2021 18:55

Nog aan huis gekluisterd maar broerlief was weer even bij KCP, mede ook vanwege de aankomst van de nieuwste aanwinst (9-3 Aero hatchback, zie "De Zweed" in 9-3 gedeelte).

Tot op heden konden de roestissues van de Viggen zonder uitbouw van het blok getackeld worden, die tijd is helaas voorbij. Voordeel: kan de motorruimte nu meteen netjes gemaakt worden. En zo staat, ahum hangt de Viggen er dan bij. Plaatje zorgt er meteen voor dat ik even 2 nieuwe kentekenplaten met opzetletters laat bestellen, dit ziet er een beetje zielig uit ;-)

Afbeelding
Een 95 en een 96 (seventies cars), 9 maal 9-3 OG (3 x hatchback, 3 x coupé, 3 x cabrio) en 2 x 9-5 estate OG
Een 9-5 NG en een Opel Insignia op weg om voor eeuwig verbonden te worden tot een 9-5 NG estate 2.8 XWD
Daily driver: Citroën C6
Just for the fun of it: Porsche 911 met PDK bak

Gebruikersavatar
Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 15639
Lid geworden op: ma 15 sep, 2003 16:29
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: "De Engelsman"

Bericht door Style&Co » za 04 dec, 2021 12:40

hoe gaat het met de ombouw naar LHD?
live your dreams

Matti9
Geregistreerd lid
Berichten: 98
Lid geworden op: za 30 mei, 2020 21:03
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: "De Engelsman"

Bericht door Matti9 » za 04 dec, 2021 12:57

Door ziekenhuisperikelen (3e operatie in t gezin in korte tijd) ben ik er deze week niet aan toe gekomen om live de voortgang te bewonderen. Meen dat donorauto nr3 inmiddels wel is aangekomen in Helvoirt:). @Broer/KCP: update?
Saab 9-5 2.0t (titan grey Zwitser, Hirsch-tune)
Saab 9-3 2.0T Cosmic Blue Coupé (TD04, 3" uitlaat en Dion tune)

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid
Berichten: 2142
Lid geworden op: vr 07 dec, 2012 10:27
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: "De Engelsman"

Bericht door NeufegliseThierry » za 04 dec, 2021 15:05

Style&Co schreef:
za 04 dec, 2021 12:40
hoe gaat het met de ombouw naar LHD?
Goed, een week geleden was het wegwerken van de roest (wat dus enorm tegenviel, Erik mag blij zijn dat 'ie 'm weggedaan heeft :wink: ) klaar en is het blok terug-ingebouwd. Inmiddels is men stapsgewijs bezig alles terug in te bouwen en op werking te controleren. Derde donorauto waar broer over spreekt is trouwens niet bedoeld voor deze ombouw, er zijn nu meer dan genoeg onderdelen om deze auto af te maken "and then some".

Ik hoop zelf over een weekje weer mobiel genoeg te zijn om af te reizen naar Oisterwijk, aftikken laatste wensen gaat makkelijker als je naast de auto staat. En dan ook meteen "De Zweed" die nu logeert bij KCP wegbrengen naar de opslag.
Een 95 en een 96 (seventies cars), 9 maal 9-3 OG (3 x hatchback, 3 x coupé, 3 x cabrio) en 2 x 9-5 estate OG
Een 9-5 NG en een Opel Insignia op weg om voor eeuwig verbonden te worden tot een 9-5 NG estate 2.8 XWD
Daily driver: Citroën C6
Just for the fun of it: Porsche 911 met PDK bak

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid
Berichten: 2142
Lid geworden op: vr 07 dec, 2012 10:27
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: "De Engelsman"

Bericht door NeufegliseThierry » ma 13 dec, 2021 11:31

In principe staat de Viggen eind deze week klaar :rotfl:

Ik heb de auto zaterdag kunnen aanschouwen, nadat de motor teruggeplaatst is zijn alle systemen gecheckt en is de motor ook al weer een keer gestart. Een lastige hobbel bleek de aansluiting op de tellerbak aangezien Saab de slogan van de belastingdienst (leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker) destijds volledig aan zich voorbij heeft laten gaan.

Afbeelding

Het is nu een kwestie van stuurwiel + tellerbak terugplaatsen, alsmede het interieur en dan staat de auto in de basis eind van de week klaar. Dat worden nog wat onrustige nachtjes :lol:

En dan later nog wat kleine details: zo zien de gerefurbishde interieurdelen er fantastisch uit alleen is b.v. het asbakklepje niet meegenomen, dus dat vloekt nu een beetje. Ach, een auto moet ook wel een beetje een project blijven ;-)
Een 95 en een 96 (seventies cars), 9 maal 9-3 OG (3 x hatchback, 3 x coupé, 3 x cabrio) en 2 x 9-5 estate OG
Een 9-5 NG en een Opel Insignia op weg om voor eeuwig verbonden te worden tot een 9-5 NG estate 2.8 XWD
Daily driver: Citroën C6
Just for the fun of it: Porsche 911 met PDK bak

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid
Berichten: 2142
Lid geworden op: vr 07 dec, 2012 10:27
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: "De Engelsman"

Bericht door NeufegliseThierry » do 06 jan, 2022 23:53

Door omstandigheden aan mijn kant van de lijn (vandaag ook weer eens geopereerd) en de noodzaak over een paar keuzes na te denken het project even twee weken stil gelegd. Inmiddels het volgende besloten:
Middenconsole en tussenconsole worden in het geheel, met b.v. asbak en opbergvak, (mat) zwart. Met dank aan Erik Bungener.
Viggen facia blijft, maar hou optie open om een andere facia ook matzwart te laten spuiten.
Radio, Sid, e.d. worden aluminium (set van Sebastiaan hier op t forum gekocht). Contrasteert denk ik mooi met het zwart.
Nieuw bekleed en licht gemodificeerd Aerostuurwiel bij Aeroworld in Duitsland gekocht, was binnen drie dagen in huis.

Nog openstaande punten:
Tellerbak, originele helaas niet meer bruikbaar doordat nieuwe kabelboom maar een stekker heeft voor in de tellerbak. Nog lastig een geschikte te vinden (juiste aansluiting, turbo, handgeschakeld met weinig km's) maar wel aan t broeden op een oplossing.
Lederen interieur. Neig naar nieuw, is in principe op voorraad maar wacht definitieve bevestiging hiervan af. Style helpt me hierbij.

Oftewel: getting there!
Een 95 en een 96 (seventies cars), 9 maal 9-3 OG (3 x hatchback, 3 x coupé, 3 x cabrio) en 2 x 9-5 estate OG
Een 9-5 NG en een Opel Insignia op weg om voor eeuwig verbonden te worden tot een 9-5 NG estate 2.8 XWD
Daily driver: Citroën C6
Just for the fun of it: Porsche 911 met PDK bak

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: "De Engelsman"

Bericht door reiernumans » vr 07 jan, 2022 0:27

Hm, zonde van die teller zeg. Dat was makkelijk te voorkomen geweest door een kabelboomdonor van een jaartje ouder te gebruiken.. :lol:

In principe past elke 2002-2005 9-3/9-5 tellerbak gewoon als er nu een teller met 1 stekker in moet. Kan me niet voorstellen dat het extreem lastig moet zijn om een geschikte teller uit een 9-5 te scoren; in die bouwjaren hebben alleen de 2.0t's en diesels geen turbodrukmeter.

Leuke bijkomstigheid van die latere tellerbak; die zijn LED verlicht ipv met gloeilampjes. Ziet er in het donker een stuk strakker uit.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid
Berichten: 2142
Lid geworden op: vr 07 dec, 2012 10:27
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: "De Engelsman"

Bericht door NeufegliseThierry » vr 07 jan, 2022 0:47

Gelet op het gegeven dat dit de laatste voor de EU geproduceerde Viggen is, was de -logische- veronderstelling dat deze de kabelboom gelijk aan een 02 model zou hebben. Toen bleek dat het niet zo was had ik geen zin nog een donor te kopen.

Er zijn heel veel tellerbakken te koop, maar handgeschakeld en minder dan twee ton gelopen (je kunt alleen omhoog programmeren) niet, althans niet een voorbij zien komen. En ik hou alles van Litouwen tot de USA in de gaten. Veel tellerbakken zijn ook uitgebouwd zonder km stand te noteren, dus die vallen dan ook al af. Echt, zo makkelijk is het nog niet. Maar ik weet dat het goed gaat komen.
Een 95 en een 96 (seventies cars), 9 maal 9-3 OG (3 x hatchback, 3 x coupé, 3 x cabrio) en 2 x 9-5 estate OG
Een 9-5 NG en een Opel Insignia op weg om voor eeuwig verbonden te worden tot een 9-5 NG estate 2.8 XWD
Daily driver: Citroën C6
Just for the fun of it: Porsche 911 met PDK bak

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 5787
Lid geworden op: za 19 jan, 2013 0:42
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: "De Engelsman"

Bericht door Orphy » vr 07 jan, 2022 0:52

Uiteindelijk komt alles goed!
2000 Viggen coupé lightning Blue stage 3
1996 9000 Aero
2006 Saab 9-2 X (Nou ja Saab....) stage nul
2002 Honda x11

Oh ja, en een R-klasse als bedrijfswagen.

Op zoek naar een Aero interieur, bodykit, velgen of andere onderdelen voor je 9-3 of 9-5? www.orphyum.nl

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid
Berichten: 2142
Lid geworden op: vr 07 dec, 2012 10:27
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: "De Engelsman"

Bericht door NeufegliseThierry » vr 07 jan, 2022 0:53

Orphy schreef:
vr 07 jan, 2022 0:52
Uiteindelijk komt alles goed!
Zeker & ook mede dankzij jouw hulp, erg blij mee!
Een 95 en een 96 (seventies cars), 9 maal 9-3 OG (3 x hatchback, 3 x coupé, 3 x cabrio) en 2 x 9-5 estate OG
Een 9-5 NG en een Opel Insignia op weg om voor eeuwig verbonden te worden tot een 9-5 NG estate 2.8 XWD
Daily driver: Citroën C6
Just for the fun of it: Porsche 911 met PDK bak

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid
Berichten: 2142
Lid geworden op: vr 07 dec, 2012 10:27
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: "De Engelsman"

Bericht door NeufegliseThierry » vr 07 jan, 2022 10:16

En met dank aan het meespeuren door Lennard nu ook een tellerbak met juist aantal miles gescoord.

Check. Nu enkel nog de stoelhoezen :D
Een 95 en een 96 (seventies cars), 9 maal 9-3 OG (3 x hatchback, 3 x coupé, 3 x cabrio) en 2 x 9-5 estate OG
Een 9-5 NG en een Opel Insignia op weg om voor eeuwig verbonden te worden tot een 9-5 NG estate 2.8 XWD
Daily driver: Citroën C6
Just for the fun of it: Porsche 911 met PDK bak

Plaats reactie