Ewouds Viggen: Kama-jaja-jippie-jippie-jeey! (er is altijd iets te doen)

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Ewouds Viggen: project onderstel gaat van start

Bericht door Sapphire » ma 19 sep, 2022 23:05

Super72 schreef:
ma 19 sep, 2022 19:20
Vandaag arriveerden eindelijk de door mij bestelde onderstel-goodies.
Mooi spul!

Ben benieuwd of dat subframe kruis past met de 3" downpipe die je gezien het vermogen vast zult hebben. Veerpootbrug boven ga je zeker merken, de stabi achter weet ik niet of je dat moet willen, maar het is een veel gedane upgrade. Wat beter werkt (imho) is een veerpootbrug achter.
Super72 schreef:
ma 19 sep, 2022 19:20
Ik wil een snaarstrak onderstel, dat ook in het grensgebied volop vertrouwen biedt. Bilstein dempers met Eibach veren, verse Michelins Pilot Sport, een verlaging van 30 mm en een MapTun steering brace kit zijn mooie upgrades, om over het volledig doorgelaste schutbord (dat is volgens mij echt een mega stap in de goede richting) nog maar te zwijgen, maar het kan altijd beter.
Die Bilsteins zijn trouwens geen blijvertjes, ben ik bang. Die zullen op termijn plaats gaan maken voor Koni's. Maar dat is iets voor later.
Ik wou net zeggen: uit ervaring kan ik je Koni geel aanbevelen. En Goodyear Eagle F1 (assymetric 6), in plaats van Pilot Sport. Oh en de juiste maat, dus NIET 225/45 maar 215/45. Dat gaat zo vaak "verkeerd" (al dan niet bewust vanwege het prijsverschil). Maar het rijdt mega veel lekkerder op 215. Probeer maar. :D
En vergeet ook de achterasbussen niet te vervangen. Dat scheelt ook in de koersvastheid.

Super72
Geregistreerd lid
Berichten: 282
Lid geworden op: di 31 mei, 2022 11:46
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Ewouds Viggen: project onderstel gaat van start

Bericht door Super72 » ma 19 sep, 2022 23:33

Sapphire schreef:
ma 19 sep, 2022 23:05
Ben benieuwd of dat subframe kruis past met de 3" downpipe die je gezien het vermogen vast zult hebben.
Ik ben al evenzeer benieuwd. 3-inch downpipe zit er inderdaad op.
Veerpootbrug boven ga je zeker merken
Ik hoop het. Heb ze in al mijn auto's gehad (nou ja, uitgezonderd mijn Volvo V70, maar daar was überhaupt geen eer aan te behalen) en het effect was altijd marginaal. Ik hoor/lees er hier enthousiaste verhalen over, dus we gaan het zien. Ik denk wel dat het effect bij mij een stuk minder dan 'normaal' zal zijn vanwege het doorgelaste schutbord, maar wie weet.
de stabi achter weet ik niet of je dat moet willen
Een mens probeert eens wat. Werkt het niet, dan gaat hij er weer onderuit.
Wat beter werkt (imho) is een veerpootbrug achter.
Die had ik in mijn Alfa 156. Ben hem nog niet voor een 9-3 tegengekomen. Nou ja, in de VS is een berdrijf dat voor een relatief vriendelijke prijs een soort 'kruis' aanbiedt, maar daar loop ik stuk op de verzendkosten (600 euro - I kid you not). Volgens mij moet zo'n ding door een béétje pijpfitter eenvoudig zelf te knutselen zijn, maar die heb ik nog niet gevonden. Tips zijn welkom :)
uit ervaring kan ik je Koni geel aanbevelen
Die staan ook op mijn lijstje. Bandentips houd ik in het achterhoofd. Die Pilot Sports zouden niet direct mijn eigen keuze zijn geweest (ik vind ze behoorlijk overrated - je kunt niet zeggen dat Michelin niet weet hoe PR werkt), maar ze zaten er nu eenmaal onder (splinternieuw) en het zijn natuurlijk ook weer geen sléchte banden.
En vergeet ook de achterasbussen niet te vervangen
Die zijn gedaan. PU-bussen.
Laatst gewijzigd door Super72 op di 04 okt, 2022 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je de boom ziet voordat je hem raakt, dan heb je onderstuur. Hoor je hem alleen, dan heb je overstuur.

www.ewoudhallebeek.nl

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Ewouds Viggen: project onderstel van start

Bericht door ReinO » di 20 sep, 2022 6:50

je kunt achter vrij simpel een stuk staal tussen de shocks plaatsen: even de boven moeren er af, gaatje boren
in de stalen pijp/buis en klaar is kees. Helpt echt!
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Super72
Geregistreerd lid
Berichten: 282
Lid geworden op: di 31 mei, 2022 11:46
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Ewouds Viggen: project onderstel van start

Bericht door Super72 » di 20 sep, 2022 13:53

De zon scheen, voor het eerst in dagen. Over een week ga ik verhuizen en er zijn nog duizend dingen te doen en te regelen. Stress viert hoogtij, want tussen alle bedrijven door moet er ook nog worden gewerkt. Maar de zon scheen. En dus besloot ik mezelf een uurtje 'vrijaf' te geven en gewoon een beetje te rommelen aan mijn auto. Hoofd leeg maken. Even geen gedoe. Simpele klusjes (veerpootbrug en nieuwe gasdempers voor de achterklep monteren), maar wat knapt een mens daarvan op. En voor de zoveelste keer denk ik: wat heb ik dit gemist.

Afbeelding
Als je de boom ziet voordat je hem raakt, dan heb je onderstuur. Hoor je hem alleen, dan heb je overstuur.

www.ewoudhallebeek.nl

Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 1945
Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Ewouds Viggen: project onderstel van start

Bericht door DV 9-3 » di 20 sep, 2022 17:08

Cool! En er vervolgens mee rijden? Had je daar ook even tijd voor? Benieuwd!
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".

Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434

Super72
Geregistreerd lid
Berichten: 282
Lid geworden op: di 31 mei, 2022 11:46
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Ewouds Viggen: project onderstel van start

Bericht door Super72 » di 20 sep, 2022 21:00

DV 9-3 schreef:
di 20 sep, 2022 17:08
Cool! En er vervolgens mee rijden? Had je daar ook even tijd voor? Benieuwd!
Klein stukje. Kilometer of 10, 15. Merendeel bebouwde kom, klein stukje B-weg. Geen uitdagende bochten of serieuze snelheden. Het verschil? Tot nu toe nauwelijks waarneembaar. Ik denk te merken dat het dashboard minder kraakt, en daar houdt het voor nu wel mee op. Maar eerlijk gezegd verwachtte ik ook geen schokkende dingen. Het eerste klaverblad wordt the proof of the pudding.

Het deed me wel denken aan een topic op het Alfa Romeo-forum, een jaar of 15 geleden. Ik had een veerpootbrug in mijn 156 gemonteerd en maakte daar gewag van. Een aantal forumleden reageerde uiterst enthousiast. Zo'n ding hadden zij ook! En wat een wereld van verschil maakte dat! Bochten die zij voorheen met samengeknepen billen met 90 km/u namen, rondden zij nu fluitend met 140 km/u. En dat allemaal dankzij de veerpootbrug. Het toonde in ieder geval aan dat suggestie een hoop doet. Soms wil je ook wat voelen. Belangrijk bij dit soort ingrepen is, denk ik, dat je beseft dat het geen wondermiddelen zijn. Het zijn kleine schakeltjes in een groter geheel.

Overigens vind ik de berichten over de beroerde wegligging van de 9-3 schromelijk overdreven. Ik heb de indruk dat veel journalisten elkaar in hun testverslagen destijds ook een beetje hebben nagepraat (trust me, ik weet hoe het wereldje werkt) en uiteindelijk gaan dat soort dingen een eigen leven leiden. Neem dit artikel op Autoblog van een paar jaar geleden:

https://www.autoblog.nl/nieuws/klassiek ... ggen-89381

Ik durf er heel wat onder te verwedden dat het is geschreven door een twintiger die nog nooit in de buurt van een Viggen is geweest, laat staan dat hij erin gereden heeft. Maar wel grote woorden gebruiken over de rij-eigenschappen ('De wegligging was bijna komisch te noemen'), gebaseerd op... Ja, op wat eigenlijk? Google - verder zal zijn research niet gegaan zijn.
Ik vind mijn Viggen helemaal geen slechte wegligging hebben. Hij stuurt behoorlijk precies en het grensgebied ligt best ver weg. Je kunt hem serieus hard een bocht doorsmijten en dan word je uiteindelijk getrakteerd op onderstuur. Heel voorspelbaar en je voelt het van mijlenver aankomen, zodat je er op kunt anticiperen en - als je wilt - mee spelen. Slappe koets? Een beetje, maar je moet het ook zien in historisch perspectief. Het ding is een kwart eeuw oud en was nooit bedoeld als M3- of 911-killer. Dat maakte de pers ervan, en met díe insteek is het een flagrante mislukking. Ik denk dat het een bovenmodaal snelle gezinsauto is, met trekjes van een pure GT. Die je, als daar je behoefte ligt, een stuk scherper en assertiever kunt krijgen, maar dan moet je de portemonnee trekken en je verdiepen in de gespecialiseerde industrie. Een GTI wordt het nooit. Daarvoor is hij te groot en te zwaar, en ontbeert hij de noodzakelijke agiliteit en speelsheid. Maar met een paar doelgerichte verbeteringen, is het een auto die wagonladingen voldoening biedt.
Als je de boom ziet voordat je hem raakt, dan heb je onderstuur. Hoor je hem alleen, dan heb je overstuur.

www.ewoudhallebeek.nl

Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 1945
Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Ewouds Viggen: project onderstel van start

Bericht door DV 9-3 » di 20 sep, 2022 22:13

De verstevigde veerpootbrug (vpb) heeft bij een og 9-3 cabrio beduidend meer effect dan bij een coupe of vijfdeurs. Kan me voorstellen dat jouw geheel door-gelaste schutbord 't effect van een verstevigde vpb flink vermindert.

De stellingname over de wegligging van een Viggen in je laatste alinea vind ik de spijker op z'n kop. (Hoewel mijn Aero Coupe 2.3 automaat echt behóórlijk agiel en lichtvoetig aanvoelt.)

Daarbij komt dat die 'autojournalisten' die wèl daadwerkelijk de moeite namen om in een youngtimer Viggen te gaan rijden dat zeker en vast deden met een exemplaar dat rondom op versleten draagarm bussen, schokbrekers, idem veren en oude banden stond. Was dat allemaal namelijk in orde met de hedendaagse mogelijkheden dan had hun gedroedel minstens op jouw laatste alinea moeten lijken..😉
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".

Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434

Wim Kasten
Geregistreerd lid
Berichten: 843
Lid geworden op: zo 13 jul, 2008 0:42
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Ewouds Viggen: project onderstel van start

Bericht door Wim Kasten » wo 21 sep, 2022 0:38

Hai Ewoud,
nu pas ontdek ik jouw inbreng op het Forum!!
Heb het met veel plezier gelezen. Zag je enige weken geleden langs ons huis rijden!
Hij is schitterend!! Heel veel fijne, veilige kilometers gewenst!
We kennen elkaar al een tijdje en die gemeenschappelijke Saab-liefde doet me erg goed.
GENIETEN!!!
Groetjes,
Wim.
genieten!

Gebruikersavatar
caspar
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 1644
Lid geworden op: wo 15 jun, 2016 15:07
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Ewouds Viggen: project onderstel van start

Bericht door caspar » wo 21 sep, 2022 8:52

@super72 ik deel je mening niet. De viggen die hebt is aangepast, waardoor de auto fijner en strakker rijdt. Ik ben eigenaar geweest van twee viggens. Een was standaard ten tijde dat ik eigenaar was ( gele van David) en de andere was volledig aangepast en ver doorgetuned. Ik vond de standaard viggen echt geen fijne auto om mee te rijden. De auto was bruut en wegligging onprettig. Terwijl de viggen die ik had welke aangepast was een fijne auto was.

Mijnziens kan een viggen een hele fijne auto zijn mits je de nodige aanpassingen doet.

Gaaf dat je de viggen heb gekocht welke al lange tijd te koop stond. Wat ik leuk vond is dat je duidelijke melde welke aanpassingen zijn gedaan tijdens de ombouw. Ik ben erg benieuwd naar de verdere aanpassingen van je viggen.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Ewouds Viggen: project onderstel van start

Bericht door Sapphire » wo 21 sep, 2022 14:18

Helemaal eens Caspar. Denk ook dat daar de "verhalen" vandaan komen dat de Viggens waardeloos reden. 20 jaar later en een hoop kennis rijker over dit platform kun je er een heel wat beter rijdende auto van maken. Saab had dat overigens ook zelf kunnen doen als ze de auto iets anders hadden opgebouwd, maar commerciëel gezien kostte dat teveel en een Viggen was toch al een dure auto productie technisch (behoorlijk wat Viggen specifieke delen voor slechts een "handjevol" auto's. Sterker nog: er waren bij Saab sterke twijfels of ze hem wel uit moesten brengen en het had weinig gescheeld of het project was gecancelled. Gelukkig is het zover niet gekomen.

Vandaag de dag kan ik zeggen: wie een Viggen slecht vind rijden heeft nog nooit een goed klaargemaakte gereden. Met de nodige aanpassingen - waarbij doorgaans met de verkeerde wordt begonnen - kan een Viggen best wel heel goed rijden. Maar ten tijde van de pers testen was dat denk ik heel wat minder, ook al was toen alles nieuw. Overigens is het nog steeds lang niet bij iedereen bekend dat er allerlei verbeteringen bestaan (of te maken zijn) bij een Viggen - of eigenlijk bij elke 9-3. Ik had vorig jaar Orio op bezoek precies toen er twéé fantastisch mooie Viggens in de werkplaats stonden. Zij waren ook in de veronderstelling dat ze slecht reden en wisten niet wat ze zagen wat er allemaal aan modificaties op zat, hadden ze nooit over gehoord. En deze gedachte zal bij menig (ex) Viggen eigenaar nog steeds de herinnering zijn. Slechts een handjevol Viggen bezitters heeft de auto echt op orde zodanig dat hij rijdt zoals hij bedoeld was. 8)

Gebruikersavatar
joep97
Donateur
Donateur
Berichten: 2861
Lid geworden op: do 04 aug, 2011 21:32
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Ewouds Viggen: project onderstel van start

Bericht door joep97 » wo 21 sep, 2022 14:54

Zojuist dit topic pas ontdekt; wat een prachtig verhaal! Ik heb de advertentie destijds vaak voorbij zien komen, maar er toch weinig aandacht aan besteed. Ondanks dat ik vaak anderen erop wijs dat je door details/ slechte foto's etc. heen moet kunnen kijken voor mooie vondsten, ben ik er bij dit exemplaar ook ingetuind. Na alle voorgaande berichten begrijp ik dat deze auto kwalitatief ontzettend sterk is, ondanks alle vooroordelen die mij te binnen schoten bij niet originele velgen, import en ga zo maar door. Hopelijk geniet u lang van de auto en blijft hij het enthousiasme uitlokken dat uit alle teksten hiervoor blijkt. Zelf woon ik in Leiden, maar veel van mijn vrienden zijn in de loop van hun studententijd naar Den Haag verhuisd. "Omdat het kleine Leiden na enkele jaren wel verveelt" -> "Let's agree to disagree", zeg ik dan maar. Hopelijk kan ik deze spetterende Viggen daar eens spotten. Overigens kan ik me goed vinden in het vermoeden dat vele autojournalisten elkaar napraten. Zelfs de slappe manier en toon van praten wordt nageaapt. Maar feit is inderdaad wel dat de hoofdpersoon uit dit topic een andere rijbeleving zal geven dan een standaard Viggen. Mag ik vragen voor welk autoblad u schrijft? En een andere vraag die bij me opkomt: wat doet de liefde voor de Viggen met de oude liefde voor een 900 turbo?
Edit: dankzij het onderschrift is een en ander al duidelijk.
'83 900 CD ONK
'65 96 tt ONK
‘08 9-3 TiD “Griffin”
‘01 9-3 Aero cabrio
‘02 9-3 Anni
‘96 Jag XK8
Verkocht: '83 900Gls, '01 9-3, ‘73 99 Verona groen, ‘03 Jaguar XJ, ‘72 Jaguar XJ, '92 900S, '07 9-3 V6, '99 9-3, '92 caab, ‘73 Jag XJ, ‘84 99, '11 9-3 caab, '89 en ‘90 900 turbo cabrio

Super72
Geregistreerd lid
Berichten: 282
Lid geworden op: di 31 mei, 2022 11:46
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Ewouds Viggen: project onderstel van start

Bericht door Super72 » wo 21 sep, 2022 17:16

Vandaag was een Saab-dag. Vanmorgen bezocht ik mijn nieuwe Scheveningse sleutelvrienden voor de montage van een nieuwe aircopomp. Terwijl de auto op de brug stond en de monteur aan de voorkant bezig was, heb ik de 22 mm stabi aan de achterzijde gemonteerd. Vieze handen maken. Lamme armen krijgen vanwege het werken boven mijn macht. Goedmoedig mopperen op vallende moeren. Professioneel gereedschap delen. Me een hele monteur voelen. Wat een feest. En wat een verschil, die nieuwe stabilisator. De originele woog de helft en voelde ineens heel ielig aan.
Een fotootje van de bodem. Omdat ik er toch stond. :D

Afbeelding

Na de aircopomp was het tijd voor het 'kruis' onder het subframe. Montage ging moeiteloos (of zoals een vriend van mij placht te zeggen: poepen zonder duwen), ondanks de 3-inch downpipe. In een kwartier zat het ding eronder. De monteur was vol lof over de pasvorm en het meegeleverde montagemateriaal. Koopt dus allen A-Z Performance! Ik was nog een beetje bang voor de verminderde bodemvrijheid, maar het scheelt uiteindelijk maar een centimeter ofzo. In ieder geval ondervind ik er geen enkele hinder van, terwijl ik daarna toch nog een uur kris kras door drempelminnend Den Haag ben gereden.

Afbeelding

Als laatste waren de speakers aan de beurt. De luidsprekers achterin bleken na 23 jaar volledig te zijn vergaan. Daar zit nu een setje vijfweg Pioneer 6x9's in. Dat past perfect, ofschoon de stekkeraansluiting wel moest worden aangepast. Meteen even de afdekroosters gerepareerd, want daar is in het verleden klaarblijkelijk iets niet helemaal goed gegaan. In het dashboard heb ik (op aanraden van David) de Harman Kardons uit de 9-3 NG geplaatst. Dat was inderdaad plug en play. De deurspeakers laat ik voorlopig voor wat ze zijn. Ik heb al een nieuwe set klaarliggen, maar de oude doen het nog en er moet in de toekomst ook nog wat te hobbyen blijven. Hoe het nu klinkt? Zeer acceptabel, maar - eerlijk is eerlijk - ook niet meer dan dat. Geen wow-effect, dus.

Daarna door naar de uitlijnert, want het stuur stond een beetje scheef en de auto trok wat naar rechts. Dat was al zo bij aankoop, maar ik wilde wachten totdat ik het onderstel 'af' had. En hoewel 'af' nog altijd niet het geval is, vond ik dat ik ver genoeg gevorderd ben om een tussentijdse uitlijning te rechtvaardigen.

Ik liep vanmorgen om 08.30 uur de deur uit en stapte om 15.00 uur weer binnen. Een méér dan welbestede dag.
Had ik al gezegd dat ik enórm geniet van mijn nieuwe hobby? En dat ik uitzie naar iedere rit? En zomaar een half uur kan kijken naar mijn Viggen? Niet? Welnu, bij deze. :)
Als je de boom ziet voordat je hem raakt, dan heb je onderstuur. Hoor je hem alleen, dan heb je overstuur.

www.ewoudhallebeek.nl

Super72
Geregistreerd lid
Berichten: 282
Lid geworden op: di 31 mei, 2022 11:46
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Ewouds Viggen: project onderstel van start

Bericht door Super72 » do 06 okt, 2022 13:25

Even een paar snelle telefoon-snapshots om te laten zien wat de uiterlijke veranderingen zijn sinds mijn aankoop.

Zo stond de auto erbij toen ik hem kocht:

Afbeelding

Dit is de huidige staat:

Afbeelding

Het turbo-plaatje in de grille is er vanaf. Die had de eerste Nederlandse eigenaar gemonteerd als eerbetoon aan de 9-3-voorvaderen, maar zag er - alle goede bedoelingen ten spijt - natuurlijk niet uit. Weg ermee dus. Verder is het rooster in de voorbumper gewoon weer zwart. Goeiendag, wat was dat zilver lelijk!

De achterzijde bij aanschaf:

Afbeelding

Nu is het dit:

Afbeelding

Op de achterklep zat een Abbott Racing-sticker, vermoedelijk door de eerste (Britse) eigenaar er opgeplakt. Dat was destijds te verdedigen, omdat er Abbott Stage 1-software op zat, maar inmiddels is er niets meer 'Abbott' aan mijn auto en dan is zo'n sticker op zijn best pronken met andermans veren. De uitlaat hangt nu wel recht en ik heb de cijfers 9 3 weer aangebracht (geen idee waarom iemand die zou willen verwijderen, maar de letters Saab dan weer laat zitten). Grappig hoe groot de impact is van die cijfers; het achteraanzicht is nu vele malen evenwichtiger. Tot slot ging de nummerplaathouder-met-opdruk in de vuilcontainer. Ik heb een gloeiende hekel aan die dingen en ik begrijp oprecht niet waarom je (ongevraagd!) reclame zou willen rijden zonder daarvoor betaald te krijgen. Ik vroeg ooit aan een dealer of ik in ruil daarvoor een sticker van mijn bedrijf op zijn showroomraam mocht plakken. Dat vond hij een heel gek voorstel.

Als laatste de zijkant. Dit was de aankoopversie:

Afbeelding

Nu kijk ik naar dit:

Afbeelding

Slechte foto, I know (de verhoudingen zijn een beetje raar), maar je ziet dat er nu wielnaafkappen opzitten en oranje zijpinkers. Die vind ik mooier op Lightning Blue dan de (originele) zwarte, terwijl ze bovendien fraai matchen met de USA-knipperlichten. Oh, en ik heb deze op de sideskirts geplakt:

Afbeelding

Gewoon omdat ik dat mooi vind. Uitsluitend begrepen door kenners en dat vind ik dan ook wel weer geinig.
Als je de boom ziet voordat je hem raakt, dan heb je onderstuur. Hoor je hem alleen, dan heb je overstuur.

www.ewoudhallebeek.nl

Gebruikersavatar
joep97
Donateur
Donateur
Berichten: 2861
Lid geworden op: do 04 aug, 2011 21:32
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Ewouds Viggen: project onderstel van start

Bericht door joep97 » do 06 okt, 2022 14:06

Een Saab Museum plaat in de vuilcontainer is ook weer zonde. Had je best iemand blij mee kunnen maken. Verder ziet de auto er goed uit!
'83 900 CD ONK
'65 96 tt ONK
‘08 9-3 TiD “Griffin”
‘01 9-3 Aero cabrio
‘02 9-3 Anni
‘96 Jag XK8
Verkocht: '83 900Gls, '01 9-3, ‘73 99 Verona groen, ‘03 Jaguar XJ, ‘72 Jaguar XJ, '92 900S, '07 9-3 V6, '99 9-3, '92 caab, ‘73 Jag XJ, ‘84 99, '11 9-3 caab, '89 en ‘90 900 turbo cabrio

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Ewouds Viggen: project onderstel van start

Bericht door Sapphire » do 06 okt, 2022 14:53

Super72 schreef:
do 06 okt, 2022 13:25
Even een paar snelle telefoon-snapshots om te laten zien wat de uiterlijke veranderingen zijn sinds mijn aankoop.
Lekker bezig! Leuk om te volgen. :bluethumb:
Op de achterklep zat een Abbott Racing-sticker, vermoedelijk door de eerste (Britse) eigenaar er opgeplakt. Dat was destijds te verdedigen, omdat er Abbott Stage 1-software op zat, maar inmiddels is er niets meer 'Abbott' aan mijn auto en dan is zo'n sticker op zijn best pronken met andermans veren.
Pronken met andermans veren? Ik mag toch hopen dat je met deze output beschikt over ten minste de Viggen rescue kit (stuurhuisklem [het doorgelaste schutbord ten spijt] + draagarmbussen, de subframe brace heb je een andere oplossing voor). Anders zou ik deze zeker nog monteren. De draagarmen (en dus niet enkel die grote PU bus, maar die in de bananen - veel belangrijker!) scheelt misschien wel het meeste van alle upgrades. En deze zijn beide ontwikkeld door Abbott Racing. Vaak gekopieerd, nooit geëvenaard.
De uitlaat hangt nu wel recht
Misschien ligt het aan mij, maar de uitlaat hangt nu nog minder mooi dan bij aanschaf, als hij tenminste (nog) zo hangt als op de foto. Weliswaar recht, maar compleet off-center. Verder hangt de plaathouder achter (nu) scheef naar rechts (een klein beetje, maar toch). Als je zo van de details bent (TWR sticker, o.a.) kan dit beter zou ik zeggen (er moet niks uiteraard).
ik heb de cijfers 9 3 weer aangebracht (geen idee waarom iemand die zou willen verwijderen, maar de letters Saab dan weer laat zitten)
Wellicht omdat het een "Saab Viggen" is en aangezien er niet - zoals bij bijvoorbeeld de Aero - meerdere typen zijn met die naam is "Viggen" eenduidig (als je het over een auto hebt).
Tot slot ging de nummerplaathouder-met-opdruk in de vuilcontainer. Ik heb een gloeiende hekel aan die dingen en ik begrijp oprecht niet waarom je (ongevraagd!) reclame zou willen rijden zonder daarvoor betaald te krijgen.Ik vroeg ooit aan een dealer of ik in ruil daarvoor een sticker van mijn bedrijf op zijn showroomraam mocht plakken. Dat vond hij een heel gek voorstel.
Ieder z'n ding. Gelukkig krijg je wél betaald voor de reclame die je maakt voor diverse automerken waarover je schrijft :wink:
Hilarisch idee van die sticker. Echter rijd jij wel in een auto van de dealer z'n merk, maar maakt hij niet noodzakelijk gebruik van de diensten van jouw bedrijf. Dus ik vind het weldegelijk een verschil. Als jij een van z'n grootste leveranciers zou zijn zou hij vast vol trots een "powered by" sticker op het pand plakken.
Oh, en ik heb deze op de sideskirts geplakt:
Zeker geinig, al heeft deze auto nog weinig te maken met hoe TWR destijds het chassis van de Viggen ontwierp. Dus verwijzend naar de plaathouder: "ik begrijp oprecht niet waarom je (ongevraagd!) reclame zou willen rijden zonder daarvoor betaald te krijgen." :lol: De reclame is enkel wat "afgezakt", wel treffend trouwens aangezien het (met name) over het onderstel gaat, en door alle aanpassingen is het - in tegenstelling tot het verwijderen van de Abbott sticker - nu "pronken met andermans veren" die sec genomen grotendeels vervangen zijn door verschillende alternatieven die niets met TWR te maken hebben. :mrgreen: Waarbij dat in z'n totaliteit ook nog eens vele malen beter gebalanceerd is / wordt dan af fabriek. :O:

Plaats reactie