Ewouds Viggen: Kama-jaja-jippie-jippie-jeey! (er is altijd iets te doen)

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10014
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Ewouds Viggen: wegligging done

Bericht door Vyv » ma 21 nov, 2022 9:10

AST is een schokbrekerfabricant.

https://www.ast-suspension.com/about

Gebruikersavatar
evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5550
Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Ewouds Viggen: wegligging done

Bericht door evo » ma 21 nov, 2022 9:49

Bilstein, Koni, hoe oud waren de dempers die je nu met elkaar vergelijkt.

Mijn ervaring voor sportief rijgedrag (ring, etc) is namelijk anders.

Sportief rijden op de openbare weg vind ik overigens doorgaans niet kunnen. De wegen in Nederland zijn vaak te druk, en de mede weggebruiker daarbij te vaak druk met alles behalve rijden. Misschien es een sprintje op een leeg sruk weg, maar dat kun je nauwelijks sportief noemen.
SAAB 9-3 Aero Cabrio MY01 AUT Black (B204/B205X Hybrid, STGX, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-5 Aero Estate MY03 AUT Black (B235X, STG5, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-3 SE - he is no more
SAAB 9000 CDE - she is no more

Uw SAAB professioneel getuned? Informeer via PB of email!

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Ewouds Viggen: wegligging done

Bericht door Sapphire » ma 21 nov, 2022 10:55

Super72 schreef:
ma 21 nov, 2022 8:21
Nu zijn Koni's ook niet het beste dat de markt te bieden heeft (alle waar naar zijn geld immers; zo vallen Koni's weer in het niet bij Öhlins, om maar eens een zijstraat te noemen), maar het verschil met de Bilsteins is enorm.
Klopt, maar naar mijn weten maakt Öhlins geen productiedempers voor de 9-3, vandaar dat ik zei: het beste niet-custom-made. AST is een ander voorbeeld van een fabrikant die een set voor je op maat kan maken. Maar dan praat je alweer over hele andere prijskaartjes (je krijgt er wel wat voor terug uiteraard, maar het is net hoe ver je wilt gaan).
evo schreef:
ma 21 nov, 2022 9:49
Sportief rijden op de openbare weg vind ik overigens doorgaans niet kunnen.
Op zich eens, maar ik denk dat jouw perceptie van sportief rijden heel anders is dan van de gemiddelde Nederlander. Naar mijn idee vindt de gemiddelde even hard optrekken bij het stoplicht al erg sportief. Ik hoorde net nog een praatje op de radio over de nieuwe Opel Astra GSE waarbij in ongeveer elk aspect de nadruk wordt gelegd op sportief rijgedrag en sportieve looks. Echter is het in feite gewoon een ietwat potente gezinsauto - net als een Saab 9-3 Viggen feitelijk - die niet in de markt is gezet om mee te straatracen of het circuit mee op te gaan. En het is ook de vraag hoeveel huismoeders/-vaders er extreem sportief mee van A naar B zullen rijden, ook al wordt dat in de marketing vooral benadrukt. Maar wie weet heeft Ewoud de Astra GSE al gereden en kan hij ons bijpraten over het al dan niet sportieve karakter :mrgreen:

Super72
Geregistreerd lid
Berichten: 282
Lid geworden op: di 31 mei, 2022 11:46
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Ewouds Viggen: wegligging done

Bericht door Super72 » ma 21 nov, 2022 12:16

Sapphire schreef:
ma 21 nov, 2022 10:55
Maar wie weet heeft Ewoud de Astra GSE al gereden en kan hij ons bijpraten over het al dan niet sportieve karakter :
Nee, ik heb er niet mee gereden en ga dat ook niet doen. Niet mijn doelgroep. Feit is wel dat auto's nu eenmaal verkocht worden als ze het label 'sportief' en/of 'jeugdig' hebben. Niemand wil een alleen-maar-praktische spruitjesluchtauto, ook niet degenen die daadwerkelijk in zo'n hok rijden. Imago sells. Een auto hoeft niet sportief te zijn (bovendien, sportief is in the eye of the beholder), maar hij moet wel de suggestie wekken. Dat verklaart ook de oneindige stroom 'lines', waarbij inmiddels zo'n beetje alle letters uit het alfabet wel zijn vergeven: M-line, N-line, AMG-line, RS-line, S-line, GT-line, noem ze allemaal maar op - het gaat om de suggestie van sportiviteit, dat is voor 99% van de autokopers genoeg. Diezelfde 99% heeft over het algemeen niet het flauwste benul van de specificaties van zijn/haar auto en heeft nog nooit uit zichzelf de motorkap geopend. Het interesseert ze simpelweg niet, zo lang zij zich maar kunnen wentelen in de gedachte dat zij anders zijn dan de buurman.
Overigens is een veelgemaakte vergissing te stellen dat 'sportief rijden' hetzelfde is als 'overal en altijd volgas'. Dat is natuurlijk onzin.
Als je de boom ziet voordat je hem raakt, dan heb je onderstuur. Hoor je hem alleen, dan heb je overstuur.

www.ewoudhallebeek.nl

Super72
Geregistreerd lid
Berichten: 282
Lid geworden op: di 31 mei, 2022 11:46
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Ewouds Viggen: fijne remmetjes

Bericht door Super72 » do 24 nov, 2022 12:10

We zijn weer een stapje verder. Gisteren zijn de D2 Racing 330 mm remschijven met achtpots klauwen gemonteerd. Dat viel niet heel erg mee. De set zou plug-and-play moeten zijn (want op maat gemaakt voor een Viggen), maar mijn aftermarket Kahn wielen dachten daar anders over. Met de originele Viggens was het inderdaad een fluitje van een cent geweest, maar de spaken van mijn wielen zijn een stuk dikker en dat zorgde voor de nodige problemen. Het werd een kwestie van dit bekende plaatje:

Afbeelding

Maar na een paar uur stief doorsleutelen, mag het resultaat gezien worden. Bij deze.

Afbeelding

Ik vind ze zoooo mooi! :love: (en ja, die naafkappen - daar komt iets anders voor).

Verder zijn er originele AS3-deurspeakers geplaatst (met dank aan Orphy). Geluidstechnisch een wereld van verschil. Eindelijk heb ik bassen en klinkt mijn audio zoals Saab het ooit bedoeld heeft.
Natuurlijk ben ik nog niet uitgeknutseld. Het is immers een hobby. Zo moet de shortshifter nog steeds gemonteerd worden, maar dat wil ik pas doen als een andere modificatie binnen heb en of dat dit jaar nog gaat lukken, is zeer de vraag. Maar wat in het vat zit...
Als je de boom ziet voordat je hem raakt, dan heb je onderstuur. Hoor je hem alleen, dan heb je overstuur.

www.ewoudhallebeek.nl

Super72
Geregistreerd lid
Berichten: 282
Lid geworden op: di 31 mei, 2022 11:46
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Ewouds Viggen: puntjes op de i

Bericht door Super72 » do 15 dec, 2022 11:22

Afgelopen weken is er weer het nodige gedaan aan mijn auto. Het merendeel betrof het zetten van de spreekwoordelijk puntjes op meerdere i's. Waarbij ook duidelijk werd dat de vorige eigenaar hier en daar toch wat short cuts had genomen.

Neem de naafkappen. Toen ik nieuwe banden liet monteren, bleek dat ik eigenlijk geen 'echte' naafkappen had, maar gewoon vier op maat gesneden platte plastic schijfjes, die aan de binnenkant van het wiel met grote klodders kit waren vastgezet. Optisch een prima snelle fix, maar niet zoals het hoort en zéker niet zoals ik het hebben wil. Op zoek dus naar nieuwe kappen. Dat was nog best even een speurtocht (wat waarschijnlijk eerdergenoemde snelle fix verklaart), maar uiteindelijk bleken die van een Volvo V40 van rond de eeuwwisseling perfect te passen. Het vinden van de juiste versiering was een stuk eenvoudiger. Het resultaat:

Afbeelding

Verder had mijn auto Xenon-verlichting. Klinkt mooi, maar de hoogteverstelling van de koplampen werkte niet en groot licht was eigenlijk ook wel een dingetje. Een logisch gevolg van de goedkope after market spullen die de vorige eigenaar had geplaatst. Ik hou niet van zulke scharrige Halfords-tuning en dus zijn de koplampen weer teruggebouwd naar origineel H4. Daarmee ben ik het blauwe licht kwijt, maar het voelt een stuk beter. En alles werkt weer naar behoren. Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de rechter koplampunit wat mooier op te lijnen.

De vorige eigenaar had, bij de ombouw van RHD naar LHD, het dashboard voorzien van een carbon look-facia. Dat is een modificatie die ik zelf ook zou hebben gedaan, al was het maar omdat de originele Viggen-facia inderdaad - zoals hier al eens eerder werd vastgesteld - nogal een aanrechtblad-uitstraling heeft. Punt is: mijn facia had zijn carbon look gekregen dankzij een grote sticker. Keurig gedaan, daar niet van, maar de randen begonnen te rafelen en hier en daar liet de plakker los, en dat stoorde me meer en meer. Ik kocht daarom bij A-Z Performance een OEM facia met een - middels zogeheten hydro dipping technology - permanente carbon look. Het ding zorgt voor een instant verjongingskuur van het interieur. Overigens, voor wie nog nooit van 'hydro dipping' heeft gehoord: dit filmpje legt het haarfijn uit:

https://www.youtube.com/watch?v=wJV8kq8Mk00

Ook fraai: de hele facia is nu 'carbon', dus ook de ventilatieroosters. Omdat het binnenwerk van één van mijn ventilatieopeningen gedesintegreerd was, kocht ik bij Orphy een gebruikte facia en zette de ventilatiecassettes (bij gebrek aan een beter woord) over naar mijn nieuwe facia. Dat was nog even een gepriegel, maar met een YouTube-tutorial bleek het een heerlijk ''s-avonds aan de keukentafel'-klusje. Zen en de kunst van het Saab-onderhoud. Grappig genoeg ontdekte ik ook dat de carbon-sticker van mijn oude facia over de opening van het 'fasten your seatbelts' lampje was geplakt. Om eerlijk te zijn wist ik niet dat zo'n ding er eigenlijk in hoort te zitten. Daar moet ik dus nu naar op zoek. Bij de inbouw van de nieuwe facia kwamen we achter het dashboard trouwens ook nog wat niet-geïsoleerde bedrading tegen. Natuurlijk werd dat meteen verholpen.

Mijn inmiddels vaste monteur Nick heeft er schik in om mijn auto zoveel als mogelijk 'op punt' te zetten. Hij komt dus met enige regelmaat met opmerkingen als 'deze slang hoort eigenlijk een nippeltje te hebben', of 'dit piefje hoort een pafje te hebben, maar heeft een palletje'. Of: 'Dit zit op zich wel goed, maar is van een 9-5 en hoort eigenlijk...' Enfin, onnodig te zeggen dat al deze puntjes inmiddels zijn aangepakt. Ik heb vertrouwen in Nick en heb hem op dat punt carte blanche gegeven. Scheelt een hoop tussentijds overleg, te meer omdat de uitkomst daarvan toch altijd 'doe maar' was.

En dan had ik nog een aluminium intercooler pressure pipe:

Afbeelding

Tijdens een e-mail-conversatie over iets heel anders met een medewerker van do88 in Zweden, werd duidelijk dat mijn pijp weliswaar een knap stukje huisvlijt van de vorige eigenaar was (de man heeft een bedrijf dat heavy duty airconditioners maakt en is als zodanig behoorlijk ingevoerd in het nobele ambacht van pijpfitter), maar dat hij gewoon de standaard diameter had en dat het meer een esthetische verbetering was dan een motorische upgrade. Lang verhaal kort: ik heb nu een do88-pijp:

Afbeelding

En kuddo's voor de bezorging: op donderdag besteld, op zaterdag had ik het Zweedse pakket in huis.

Bij het monteren bleek ook dat ik nog de originele dump valve had. Die ligt nu in de GFT-bak. Ervoor in de plaats kwam een MapTun-exemplaar. Misschien zit het tussen mijn oren, maar sindsdien lijkt de motor stukken rustiger stationair te lopen.

En dan nog dit. Toen ik langs mijn auto liep, zag ik dat de achterruit van binnen een beetje beslagen was. Dat is niet zo bijzonder, maar het vocht bracht ook - met dank aan het avondlijke strijklicht van de straatlantaarns - dit aan de oppervlakte:

Afbeelding

Ongetwijfeld de resten van een vroegere sticker. Geen idee waarvan (een snelle Google-sessie leverde niks op), maar omdat ik het nooit eerder had gezien - er zijn geen lijmresten zichtbaar ofzo - voelt het toch een beetje als een boodschap van gene zijde. Stephen King zou er wel raad mee weten.

Klaar? Nee. Plannen en ideeën zijn er altijd, en ik heb ook nog een short shifter die gemonteerd moet worden. Maar voorlopig houd ik het hier even bij. De auto is nu grotendeels zoals ik voor ogen had toen ik hem kocht. En daar ga ik nu eerst met volle teugen van genieten.
Laatst gewijzigd door Super72 op za 17 dec, 2022 8:57, 11 keer totaal gewijzigd.
Als je de boom ziet voordat je hem raakt, dan heb je onderstuur. Hoor je hem alleen, dan heb je overstuur.

www.ewoudhallebeek.nl

Gebruikersavatar
evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5550
Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Ewouds Viggen: puntjes op de i

Bericht door evo » do 15 dec, 2022 11:58

Oeh, mooi hoor! En nu maar wachten op lekker warm asfalt :O:
SAAB 9-3 Aero Cabrio MY01 AUT Black (B204/B205X Hybrid, STGX, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-5 Aero Estate MY03 AUT Black (B235X, STG5, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-3 SE - he is no more
SAAB 9000 CDE - she is no more

Uw SAAB professioneel getuned? Informeer via PB of email!

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10014
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Ewouds Viggen: puntjes op de i

Bericht door Vyv » do 15 dec, 2022 13:20

Wachten? Maar nu is het net Boost-Season! :O:

Gebruikersavatar
Ewout
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 11312
Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: Ewouds Viggen: puntjes op de i

Bericht door Ewout » do 15 dec, 2022 19:24

https://web.archive.org/web/20010202032 ... ors.co.uk/

En info uit 2009:

A&A Motor co. on Ashton road just through Bardsley.
Used to sell prestige and sports stuff but it was subjected to several attacks years ago, was empty for a while and is now a car wash/caravan sales. Also the same guy (Anwar Assasi) had Styal Motor Company right at the junction of Ringway Rd./Styal Rd. near the airport, next to the Texaco petrol station.
That's been closed for years too as he moved to Water St. in Wilmslow and traded as Chartoak.
1980 900 turbo 3
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut

Gebruikersavatar
evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5550
Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Ewouds Viggen: puntjes op de i

Bericht door evo » do 15 dec, 2022 19:26

Vyv schreef:
do 15 dec, 2022 13:20
Wachten? Maar nu is het net Boost-Season! :O:
Nee, Vyv. Als dat zo voelt, is je blazer sowieso te klein :wink:
SAAB 9-3 Aero Cabrio MY01 AUT Black (B204/B205X Hybrid, STGX, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-5 Aero Estate MY03 AUT Black (B235X, STG5, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-3 SE - he is no more
SAAB 9000 CDE - she is no more

Uw SAAB professioneel getuned? Informeer via PB of email!

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10014
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Ewouds Viggen: puntjes op de i

Bericht door Vyv » vr 16 dec, 2022 0:25

Dat sowieso! :lol:

Super72
Geregistreerd lid
Berichten: 282
Lid geworden op: di 31 mei, 2022 11:46
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Ewouds Viggen: puntjes op de i

Bericht door Super72 » vr 16 dec, 2022 7:53

Ewout schreef:
do 15 dec, 2022 19:24
En info uit 2009:
Cool dat je dit vond!
Als je de boom ziet voordat je hem raakt, dan heb je onderstuur. Hoor je hem alleen, dan heb je overstuur.

www.ewoudhallebeek.nl

Super72
Geregistreerd lid
Berichten: 282
Lid geworden op: di 31 mei, 2022 11:46
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Ewouds Viggen: audio op punt

Bericht door Super72 » vr 23 dec, 2022 13:02

Ik ben geen ontzettende audiofiel. Dat wil zeggen: ik geniet weliswaar van een mooi geluid in mijn auto, maar heb totaal geen verstand van de techniek die daarbij komt kijken. Je zou zeggen dat ik dan ook niet lang hoef na te denken over ICE-beslissingen. Toch heb ik over deze modificatie het langst van allemaal getwijfeld. De originele Saab-radio is, vind ik, prachtig in al zijn esthetische eenvoud. Heerlijk 'nineties' en sinds de uitbreiding naar AS3 ook auditief alleszins acceptabel. Was de Viggen niet mijn dagelijkse auto geweest, maar puur hobbyvervoer dat ik alleen op droge zon- en feestdagen meenam voor een rondje om de kerk (zoals ik ook met mijn 1972-er Alfa Giulia en mijn 1992-er Lancia Delta Integrale deed), dan had ik er prima mee kunnen leven. Schoonheid, originaliteit en sfeer hadden dan de doorslag gegeven.
Als... als...
Punt is: het is wél mijn dagelijkse auto.
Ik maak best wel wat kilometers en hoewel elke meter honderd procent genieten is, moet de Viggen mij ook gewoon zo snel mogelijk van A naar B brengen. Liefst onder het genot van mijn eigen muziek. Of terwijl ik kan telefoneren. Ik wil maar zeggen: de afwezigheid van navigatie en bluetooth werd een steeds grotere factor in mijn dagelijkse, vaak zakelijke kilometers. Omdat ik geen AliExpress-ding in mijn sigarettenaansteker wilde, overwoog ik een bluetooth-kastje te laten monteren. Ik vond de prijs (J&D vraagt er 240 euro voor, en dan moet-ie er nog in) echter niet in verhouding staan tot het gebodene. Ja, ik zou dan muziek kunnen streamen, maar ik kon dan nog altijd niet bellen (ik vind een carkit echt te lelijk), om over navigatie nog maar te zwijgen. Lang verhaal kort:

Afbeelding

De romantiek van het originele audiosysteem ben ik kwijt (ik heb de radio/cd-speler bewaard en terugbouwen is zo gepiept, dus er is niks definitiefs of terminaals gebeurd), maar deze Pioneer vind ik qua looks prima te verdedigen. Belangrijker: ik kan nu handsfree bellen, heb (dankzij Apple Car Play) Spotify, Flitsmeister en navigatie tot mijn beschikking, hoef niet steeds mijn telefoon te connecten (dat doet hij automatisch als ik instap), ik heb DAB+ en mijn audiovoorkeuren kan ik belachelijk gedetailleerd instellen. Voorbeeld: voorheen kon ik met de Fader-knop wat rommelen tussen 'voor' en 'achter', nu kan ik elke speaker afzonderlijk aansturen. Delicate Sound of Thunder klonk niet eerder zo mooi.
Laatst gewijzigd door Super72 op do 12 jan, 2023 11:25, 12 keer totaal gewijzigd.
Als je de boom ziet voordat je hem raakt, dan heb je onderstuur. Hoor je hem alleen, dan heb je overstuur.

www.ewoudhallebeek.nl

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 5787
Lid geworden op: za 19 jan, 2013 0:42
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Ewouds Viggen: audio op punt

Bericht door Orphy » vr 23 dec, 2022 13:06

Ziet er heel goed uit zo!
2000 Viggen coupé lightning Blue stage 3
1996 9000 Aero
2006 Saab 9-2 X (Nou ja Saab....) stage nul
2002 Honda x11

Oh ja, en een R-klasse als bedrijfswagen.

Op zoek naar een Aero interieur, bodykit, velgen of andere onderdelen voor je 9-3 of 9-5? www.orphyum.nl

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10014
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Ewouds Viggen: audio op punt

Bericht door Vyv » vr 23 dec, 2022 14:24

Mooi hoor, ook de 2x usb laadpoortjes zijn netjes gedaan.

Plaats reactie