Ewouds Viggen: Kama-jaja-jippie-jippie-jeey! (er is altijd iets te doen)
-
klaasj
- Donateur (8x)

- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Ewouds Viggen: Kama-jaja-jippie-jippie-jeey! (er is altijd iets te doen)
Dank je.
wat je weet dat weet je en mischien dat anderen het willen weten en iets weten wat jij wilt weten
-
Koots
- Geregistreerd lid
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Fantastisch!
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0T Aero
'24 Volvo XC90 T8 Ultra
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0T Aero
'24 Volvo XC90 T8 Ultra
-
95twinturbo
- Donateur (2x)

- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Super tof plan!
Tot voor kort zou ik er nooit aan gedacht hebben om in m’n eentje op reis te gaan. Maar rond het overlijden van pa een keer gedaan (toen de motorrit naar DE gemaakt die ik eigenlijk met pa gepland had, zodat ik die op zijn sterfbed nog met hem kon nabespreken) en dat was echt heerlijk.
Afgelopen weekend weer eens gedaan. Weekend Duitsland (een week is voor mij niet haalbaar met een jong gezin thuis). Geweldig. Geniet ervan!
Tot voor kort zou ik er nooit aan gedacht hebben om in m’n eentje op reis te gaan. Maar rond het overlijden van pa een keer gedaan (toen de motorrit naar DE gemaakt die ik eigenlijk met pa gepland had, zodat ik die op zijn sterfbed nog met hem kon nabespreken) en dat was echt heerlijk.
Afgelopen weekend weer eens gedaan. Weekend Duitsland (een week is voor mij niet haalbaar met een jong gezin thuis). Geweldig. Geniet ervan!
900 Turbo T8 Black (1981) - Alfa Romeo 156 1.8 Azzurro nuvola (2003) - Opel Kadett Jamaicagelb 1.2 (1978)
Ex: Saab 9-5 Estate 2.0T Midnightblue 250PK (1999) - Saab 900 GLE (1981)
Ex: Saab 9-5 Estate 2.0T Midnightblue 250PK (1999) - Saab 900 GLE (1981)
-
DV 9-3
- Donateur

- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
En 'n uitgebreid (foto)verslag mag! 
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".
-
Super72
- Geregistreerd lid
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Twee dagen onderweg nu. Ik schrijf dit in een pittoresk hotelletje in het Zwitserse Pontresina, aan de voet van de Berninapas (die voor morgen op het programma staat), midden in een ruig natuurgebied, met uitzicht op besneeuwde bergtoppen. Onnodig te zeggen dat ik met volle teugen geniet. Maar dat had wel een lange aanloop...
Gisteren stapte ik om 07.15 uur met mijn tassen (het is een workation, waarbij ik iedere ochtend een paar uur werk - ik heb dus ook laptop en werkdingen bij me) de deur uit. Vóór me een tamelijk overzichtelijke dag: 750 km snelweg, merendeels Duitse Autobahn, naar Ulm, waar ik een hotel had geboekt. Zeven uurtjes rijden, dus een aankomst vroeg in de middag moest mogelijk zijn. De Viggen had andere plannen, want toen ik bij mijn auto aankwam, zag ik dat mijn rechter voorband lek was. Onmiddellijk zag de hele onderneming stranden nog voor hij begonnen was. Zondag. Waar haal ik dan een nieuwe band vandaan? In de incourante maat 215/40-18 bovendien, die natuurlijk geen bandenboer op voorraad heeft. Ontgoocheling en teleurstelling streden om voorrang. Toch maar de Wegenwacht gebeld, die na 1,5 uur arriveerde. Een piepklein spijkertje bleek de boosdoener. De ANWB-meneer was goedgemutst en hoopvol gestemd: 'Ik doe er een propje in en dan kunt u gewoon op pad, hoor. Niks aan de hand, de band is dan weer als nieuw. Houd alleen de komende tijd de bandenspanning in de gaten.' Nu ben ik geen fan van gerepareerde banden, maar de vakantie lonkte ineens tóch, de wegenwachter was uiterst stellig, en dus besloot ik het erop te wagen. Om 09.30 uur vertrok ik daarom alsnog. De navigatie (Waze) gaf als aankomsttijd 17.11 uur, maar daar zou ik vast nog wel wat vanaf rijden. Thunderbirds are go!
Het eerste deel ging soepeltjes en snel, totdat ik bij Koblenz kwam. Daar belandde ik in een file van epische proporties, veroorzaakt door een wegafsluiting. Die Waze (en Google Maps, zo bleek) in het geheel niet op het netvlies hadden. In totaal heb ik bijna vijf (vijf!) uur stil gestaan.

Ik had dan weer wel alle tijd om deze vermomde Audi (denk ik, want kenteken uit Ingolstadt) in me op te nemen.

Door al het gedoe arriveerde ik pas om 22.00 uur in mijn hotel. Totaal geradbraakt. De laatste 200 km, over onverlichte Autobahnen, gingen in razendsnel tempo, waarbij ik voor het eerst écht de voordelen van Reiers LED-koplampen kon ervaren. Een absolute aanrader.
Vandaag was gelukkig een heel ander verhaal. Rustig (want na gisteren geen zin in gejakker en gejaag) afgezakt naar Oostenrijk, om vervolgens Zwitserland in te duiken. De apotheose van vandaag was de Julierpas. Een heerlijke opwarmer voor morgen, als onder meer de Bernina- en de Splügenpas op het menu staan.
Nog een paar sfeerbeelden van vandaag:

I'm off. Er wacht een schnitzel op me. Ik heb nog meer foto's, maar de brakke WiFi-verbinding alhier maakt het er niet makkelijker op. Wat in het vat zit...
Gisteren stapte ik om 07.15 uur met mijn tassen (het is een workation, waarbij ik iedere ochtend een paar uur werk - ik heb dus ook laptop en werkdingen bij me) de deur uit. Vóór me een tamelijk overzichtelijke dag: 750 km snelweg, merendeels Duitse Autobahn, naar Ulm, waar ik een hotel had geboekt. Zeven uurtjes rijden, dus een aankomst vroeg in de middag moest mogelijk zijn. De Viggen had andere plannen, want toen ik bij mijn auto aankwam, zag ik dat mijn rechter voorband lek was. Onmiddellijk zag de hele onderneming stranden nog voor hij begonnen was. Zondag. Waar haal ik dan een nieuwe band vandaan? In de incourante maat 215/40-18 bovendien, die natuurlijk geen bandenboer op voorraad heeft. Ontgoocheling en teleurstelling streden om voorrang. Toch maar de Wegenwacht gebeld, die na 1,5 uur arriveerde. Een piepklein spijkertje bleek de boosdoener. De ANWB-meneer was goedgemutst en hoopvol gestemd: 'Ik doe er een propje in en dan kunt u gewoon op pad, hoor. Niks aan de hand, de band is dan weer als nieuw. Houd alleen de komende tijd de bandenspanning in de gaten.' Nu ben ik geen fan van gerepareerde banden, maar de vakantie lonkte ineens tóch, de wegenwachter was uiterst stellig, en dus besloot ik het erop te wagen. Om 09.30 uur vertrok ik daarom alsnog. De navigatie (Waze) gaf als aankomsttijd 17.11 uur, maar daar zou ik vast nog wel wat vanaf rijden. Thunderbirds are go!
Het eerste deel ging soepeltjes en snel, totdat ik bij Koblenz kwam. Daar belandde ik in een file van epische proporties, veroorzaakt door een wegafsluiting. Die Waze (en Google Maps, zo bleek) in het geheel niet op het netvlies hadden. In totaal heb ik bijna vijf (vijf!) uur stil gestaan.

Ik had dan weer wel alle tijd om deze vermomde Audi (denk ik, want kenteken uit Ingolstadt) in me op te nemen.

Door al het gedoe arriveerde ik pas om 22.00 uur in mijn hotel. Totaal geradbraakt. De laatste 200 km, over onverlichte Autobahnen, gingen in razendsnel tempo, waarbij ik voor het eerst écht de voordelen van Reiers LED-koplampen kon ervaren. Een absolute aanrader.
Vandaag was gelukkig een heel ander verhaal. Rustig (want na gisteren geen zin in gejakker en gejaag) afgezakt naar Oostenrijk, om vervolgens Zwitserland in te duiken. De apotheose van vandaag was de Julierpas. Een heerlijke opwarmer voor morgen, als onder meer de Bernina- en de Splügenpas op het menu staan.
Nog een paar sfeerbeelden van vandaag:

I'm off. Er wacht een schnitzel op me. Ik heb nog meer foto's, maar de brakke WiFi-verbinding alhier maakt het er niet makkelijker op. Wat in het vat zit...
Laatst gewijzigd door Super72 op ma 24 aug, 2026 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je de boom ziet voordat je hem raakt, dan heb je onderstuur. Hoor je hem alleen, dan heb je overstuur.
www.ewoudhallebeek.nl
www.ewoudhallebeek.nl
-
Henk-Jan
- Donateur

- Regio: Outside Europe
Gelukkig heb je het gered! Ga je de hele vakantie op de gerepareerde band door of laat je ergens een band bezorgen die je voor de terugweg kan laten plaatsen? Reifendirekt.ch bood ooit zulke opties aan, dat je via hen een band ergens bezorgen laat en dan direct een garage adres boekt die 'm erop zet. Of dat nu nog zo is weet ik niet, maar zo stond het me van 10 jaar geleden bij...
Zelf ben ik niet zo verzot op de S. Bernardino en het traditionele rondje vanuit Andermatt is Susten-, Grimsel-, Furka- (in die volgorde), waarbij je dan weer in Andermatt bent en evt. via Gotthard-, Nufenen, Grimsel naar Brienz zou kunnen (al is dat veel op één dag).
(Je zal het allicht weten, maar probeer je stuurplezier overigens met name uit bochtsnelheden te halen en niet je acceleratie op rechte stukken. De politie weet goed waar snel gereden wordt en de boetes zijn niet mals, zeker wanneer je buiten de standaard catalogus valt en de rechter erbij gesleept wordt.)
Tenslotte nog een tip. Deze website in de gaten houden (https://www.gotthard-traffic.ch/?lan=de) en bij file "Richtung Nord" (of eigenlijk sowieso) niet aansluiten maar afvaart 42 "Quinto" nemen. Kan je mooi zwaaien naar iedereen die stil staat. Voor alle lezers: alleen doen wanneer je NIET de tunnel in wil.
Je dag van Thusis naar Andermatt is qua sensatie en lengte redelijk overzichtelijk. Ik kan je zeer de Lukmanier- en Nufenenpas aanbevelen. Zijn in dezelfde regio als de Gotthard (neem de Tremola, niet de snelstraat voor de mooiste foto's - en voor losgetrilde kiezen / onderdelen) en eventueel via een extra loop inclusief Oberalppass mooi te combineren.Super72 schreef: ↑vr 14 aug, 2026 21:08Ik vroeg ChatGPT de door mij verzonnen dagetappes om te zetten in kaartjes. Dat lukte hem bijzonder matig, maar voor een globale indruk volstaat het wellicht.
![]()
Zelf ben ik niet zo verzot op de S. Bernardino en het traditionele rondje vanuit Andermatt is Susten-, Grimsel-, Furka- (in die volgorde), waarbij je dan weer in Andermatt bent en evt. via Gotthard-, Nufenen, Grimsel naar Brienz zou kunnen (al is dat veel op één dag).
(Je zal het allicht weten, maar probeer je stuurplezier overigens met name uit bochtsnelheden te halen en niet je acceleratie op rechte stukken. De politie weet goed waar snel gereden wordt en de boetes zijn niet mals, zeker wanneer je buiten de standaard catalogus valt en de rechter erbij gesleept wordt.)
Tenslotte nog een tip. Deze website in de gaten houden (https://www.gotthard-traffic.ch/?lan=de) en bij file "Richtung Nord" (of eigenlijk sowieso) niet aansluiten maar afvaart 42 "Quinto" nemen. Kan je mooi zwaaien naar iedereen die stil staat. Voor alle lezers: alleen doen wanneer je NIET de tunnel in wil.
Laatst gewijzigd door Henk-Jan op ma 24 aug, 2026 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Nieuwe liefde: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 20 Years Anni. Cabrio (MY06) + 96 TT (MY64) + Saabo (#331) 2017 - ...
Hervonden liefde: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...
-
Ewout
- Donateur (5x)

Niet zo'n mooi begin, maar wel mooie plaatjes! Die Audi lijkt me een vermomde nieuwe A2. Veel plezier nog!
b201: 900i 2.0 my87 brons
b202: 900s 2.0 aut. my92 eucalyptus
b202: 900s 2.0 aut. my92 eucalyptus
-
Super72
- Geregistreerd lid
Ik houd deze (gerepareerde) band. Hij doet het voortreffelijk en er is nul spanningsverlies. Vooralsnog geloof ik de ANWB-ert en ga ik geen ingewikkelde bestellingen doen. Als ik weer thuis ben, is er tijd genoeg voor een nieuwe band.Henk-Jan schreef: ↑ma 24 aug, 2026 18:58Ga je de hele vakantie op de gerepareerde band door of laat je ergens een band bezorgen die je voor de terugweg kan laten plaatsen?
Dank voor je routetips. Voor deze week doe ik er niks mee (ik ben blij met wat ik nu bij elkaar verzonnen heb), maar bij een volgend Alpenrondje neem ik het zeker mee. En zoals ik al zei: ik heb dit gebied, inclusief jouw alternatieven/aanvullingen, al meermaals met de motor uitgekamt, dus ik hoef niets meer 'af te strepen'. Het gaat me niet om 'zoveel mogelijk passen' en 12 uur per dag in de auto te zitten, maar om vloeiende etappes, met genoeg tijd en ruimte voor een mooie wandeling of gewoon te genieten van er 'zijn'.
Als je de boom ziet voordat je hem raakt, dan heb je onderstuur. Hoor je hem alleen, dan heb je overstuur.
www.ewoudhallebeek.nl
www.ewoudhallebeek.nl
-
Henk-Jan
- Donateur

- Regio: Outside Europe
Dat had ik gemist! Dan heb je ongetwijfeld een combinatie gevonden die je goed zal bevallen. Verder heeft elke route z'n charme, het is maar net wat je zoekt. 
Veel plezier!
Veel plezier!
Nieuwe liefde: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 20 Years Anni. Cabrio (MY06) + 96 TT (MY64) + Saabo (#331) 2017 - ...
-
Super72
- Geregistreerd lid
Dit is wel een hele goede tip (hopelijk niet uit eigen ervaring opgedaan). Het barst hier van de motorrijders, die stuk voor stuk de gashendel zo ver mogelijk openschroeven. Schouders op het asfalt. Ik snap de Zwitserse hermandad wel.Henk-Jan schreef: ↑ma 24 aug, 2026 18:58probeer je stuurplezier overigens met name uit bochtsnelheden te halen en niet je acceleratie op rechte stukken. De politie weet goed waar snel gereden wordt en de boetes zijn niet mals
www.ewoudhallebeek.nl
www.ewoudhallebeek.nl
-
Super72
- Geregistreerd lid
Vandaag stonden de Bernina- en de Splügenpas op het menu. De dag begon met regen, dus ik besloot eerst maar eens een paar uur te werken. Rond 10.30 uur werd het droog. Ik checkte uit bij mijn hotel en stapte in de Saab. Na een paar minuten rijden, begon ik aan de Bernina. Een uitstekende opwarmer, ondanks dat ik het grootste deel van de tijd vast zat achter een touringcar. Maar de laaghangende bewolking maakte de ervaring er niet minder memorabel om.

Eenmaal afgedaald reed ik Italië binnen en klaarde het weer op. De zon deed uitbundig zijn intrede en het schuifdak bleef de rest van de dag open.

De Italiaanse verbindingsroute was ronduit saai, maar na een uurtje of twee begon ik aan de uitlopers van de Splügenpas. Om met Louis van Gaal te spreken: dat is toch wel een different cookie. Een eindeloze reeks extreem krappe haarspeldbochten en smalle tunneltjes, waar je na iedere bocht wordt getrakteerd op nóg mooiere uitzichten. Er was nauwelijks verkeer en af en toe leek ik de berg voor mezelf te hebben. Wat een genot.

Om 15.30 uur arriveerde ik bij mijn hotel, terugkijkend op een absolute topdag. Morgen de San Bernardino en de Gotthard. Mocht je ooit in de gelegenheid zijn om dit soort trips te maken: doen! Je leeft maar één keer.

Eenmaal afgedaald reed ik Italië binnen en klaarde het weer op. De zon deed uitbundig zijn intrede en het schuifdak bleef de rest van de dag open.

De Italiaanse verbindingsroute was ronduit saai, maar na een uurtje of twee begon ik aan de uitlopers van de Splügenpas. Om met Louis van Gaal te spreken: dat is toch wel een different cookie. Een eindeloze reeks extreem krappe haarspeldbochten en smalle tunneltjes, waar je na iedere bocht wordt getrakteerd op nóg mooiere uitzichten. Er was nauwelijks verkeer en af en toe leek ik de berg voor mezelf te hebben. Wat een genot.

Om 15.30 uur arriveerde ik bij mijn hotel, terugkijkend op een absolute topdag. Morgen de San Bernardino en de Gotthard. Mocht je ooit in de gelegenheid zijn om dit soort trips te maken: doen! Je leeft maar één keer.
www.ewoudhallebeek.nl
www.ewoudhallebeek.nl
-
Saapie
- Donateur (2x)

- Regio: NL - Provincie Groningen
Prachtig! Mooie roadtrip
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
-
Spatje
- Donateur (3x)

- Regio: NL - Provincie Utrecht
Wow! Leuk dat je dit allemaal deelt, ik moet maar eens wat extra vrije dagen kopen. 
Nu 9-5NG 2.8T 2011 Oak Grey met enkele mods
en omdat ik geen afscheid kan nemen: 9-5 Aero Estate Hirsch 300pk 2008
Verkocht: 9-3 Cabrio 2.0T bj 2000, 9000 Aero bj 1994
en omdat ik geen afscheid kan nemen: 9-5 Aero Estate Hirsch 300pk 2008
Verkocht: 9-3 Cabrio 2.0T bj 2000, 9000 Aero bj 1994
-
DV 9-3
- Donateur

Héél leuk om van mee te kunnen genieten.
Dankjewel!
Dankjewel!
Some people see things as they are and say "Why".
-
Super72
- Geregistreerd lid
Vandaag deed ik de San Bernardinopas, de Gotthardpas en de Oberalppas. Wederom stralende zon en nauwelijks verkeer, en dus wederom genieten met een hoofdletter G. Ik laat jullie simpelweg een paar plaatjes. De rest kunnen jullie er wel zelf bij bedenken. Morgen de Furka- en de Grimselpas, waarna ik het roer richting Nederland zet. Vrijdagmiddag weer thuis.

www.ewoudhallebeek.nl
www.ewoudhallebeek.nl