Is Viggen een vogel en wordt die ook bedreigt?

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Plaats reactie
manx
Geregistreerd lid

Is Viggen een vogel en wordt die ook bedreigt?

Bericht door manx » ma 27 feb, 2006 14:25

Tja, waar je al niet over nadenkt op een door-de-week-se-maandag-middag... Gekke gedachte misschien, maarreh... nu met al die berichtgeving over volgelgriep enzo, weet een van jullie hoe dat zit? :roll:

Ik heb wel op het forum gezocht en kan zijn dat ik er overheen heb gekeken hoor, maar is Viggen in het echt ook een vogel en zou ze ook bedreigt worden als de vogelgriep toeslaat? :roll:

Serieus, ik weet ook helemaal niets van het Saablogo ontwerp. Wie verzint zoiets als adelaarsachtige kopje met een kroontje er op? Is het eigenlijk wel een vogel, want ik twijfel. Misschien toch iets fictief of mythologisch. Iemand?

manx
Geregistreerd lid

Re: Is Viggen een vogel en wordt die ook bedreigt?

Bericht door manx » ma 27 feb, 2006 14:38

Lekker handig van me, ik zit gewoon te :bluesleep:

Als ik nu eerst even had gegoogeld... :oops: Enfin, als je er ook iets over wilt lezen, check dan onderstaande link...

http://home.swipnet.se/danny/saablogos.htm

Ok, Gripen = Griffin (is dat logo van een mythologisch beest) en Viggen is dus een lichtstraal o.i.d.

Ruud
Geregistreerd lid

Bericht door Ruud » ma 27 feb, 2006 14:40

Ik dacht dat Viggen ''bliksem'' betekende. Misschien hebben die ook last van vogelgriep?
Het draakje of vogel in het logo is eigenlijk een Griffin. Een Vikking monster wat nog van de zeevaart af stamde geloof ik.

RG-64
Geregistreerd lid

Bericht door RG-64 » ma 27 feb, 2006 14:50

"In de griffioen zijn adelaar en leeuw, de twee machtigste dieren, tot één dier samengesmolten. Als heerser over hemel en aarde, onsterfelijk, menselijk en goddelijk, kan de griffioen Christus symboliseren. Het symbool van de evangelist Marcus is de leeuw, dat van de apostel-evangelist Johannes de adelaar".

Zie topic Saab en Scania onder viewtopic.php?t=6674&highlight=griffioen

manx
Geregistreerd lid

Bericht door manx » ma 27 feb, 2006 14:53

RG-64 schreef:Zie topic Saab en Scania onder viewtopic.php?t=6674&highlight=griffioen
Kijk RG-64, daar had ik nu volledig overheen gelezen. Bedankt! Rij nu 3 jaar Saab en vandaag weer wat wijzer over Saab geworden.

RG-64
Geregistreerd lid

Bericht door RG-64 » ma 27 feb, 2006 15:15

Ja Manx, het Saabforum is van alle markten thuis!

Ruud
Geregistreerd lid

Bericht door Ruud » ma 27 feb, 2006 17:25

RG-64 schreef:"In de griffioen zijn adelaar en leeuw, de twee machtigste dieren, tot één dier samengesmolten. Als heerser over hemel en aarde, onsterfelijk, menselijk en goddelijk, kan de griffioen Christus symboliseren. Het symbool van de evangelist Marcus is de leeuw, dat van de apostel-evangelist Johannes de adelaar".
Maar die is dus niet vatbaar voor vogelgriep? :P

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » ma 27 feb, 2006 22:09

josephine schreef:Oke, allemaal je Saab ophokken dus :!:
Nee, de mijne is reeds gevaccineerd. :D

Plaats reactie