Ik sluit mij bij Esalet aan; Maarten, het is natuurlijk aan jou om de keuze te maken. Wat duur en goedkoop is zal ook ieder voor zich uit moeten maken en zal ook afhangen van wat je kunt besteden.
Mijn punt is dat SAAB geen budgetauto's zijn, wat iets anders is dan op zo'n goedkoop mogelijke manier er in rijden. De aanschaf is hierbij niet het punt (waarom is dit zo, en waarom is bijv. een Peugeot 205 of 296 relatief wel duur in aanschaf? Juist, omdat ze goedkoop rijden!)
Het onderhoud en de lopende kosten die zijn wel duurder dan bij een willekeurige "grijze muis". Een SAAB mag dan degelijk zijn, als ie 20 jaar oud is kan hij ook flink rotten en resten. Vergelijk het met een Volvo Amazon, die had ook de reputatie onverwoestbaar te zijn, maar neem van mij aan dat 99% van wat er aan Amazons rondrijdt aan z'n 3e of 4e restauratie toe is. Leuk trouwens je verhaal over de Kever van die vriend (probeer hiervan te leren); ook een toonbeeld van degelijkheid en goedkoop en eenvoudig rijden (de auto is hierop ontworpen en een hele generatie heeft er goede herinneringen aan); op een gegeven moment is zo'n auto deels of helemaal af. We hebben het over auto's die waarsch. ouder zijn dan jij bent en die jarenlang dagelijks zijn ingezet.
Ook een hardnekkig misverstand is dat belastingvrij rijden goedkoper zou zijn; wat je echter uitspaart aan belasting geef je aan de andere kant uit aan extra onderhoud (en vaak ook aan aanschaf!).
Overigens was ik zelf als student (20 jaar geleden) helemaal gek van oudere Alfa's en wilde bij de A-garage in Groningen een oude Alfetta 2 liter kopen voor f 900,- maar werd vervolgens weggestuurd door de eigenaar met de woorden: "ga jij maar een Kadett kopen, dit is niks voor een student". Ik ben hem er nog dankbaar voor.
Betaalbaar Saab rijden?
-
marq101
- Geregistreerd lid
Ik weet niet of een studentenbudget voldoende is om een Saab te rijden maar met een beetje creativiteit kom je een heel eind ervan uitgaande dat de basis goed is.
Ga naar elferink en kijk naar de prijzen van de onderdelen en vergelijk deze met de prijzen van de eerste VW Golf. 10 tegen 1 dat de Saab onderdelen (veel) goedkoper zijn.
Ebay is geweldig! Ik heb 2 remschijven gekocht voor 30 euro. Remblokjes voorzijde 10 euro. Originele homokineet 50 euro. Nieuwe dynamo 49 euro. Gereviseerde remklauw 50 euro. Nieuwe drukgroep 25 euro en zo kan ik wel even doorgaan.
Het is allemaal niet zo dramatisch dus maar je moet er wel tijd in steken om de onderdelen te vinden en met een oude auto is het ook niet altijd starten-lopen. Een japanner is wat dat betreft 'zorge(n)lozer'
Ik denk niet dat het goedkoper is dan een japannertje maar erg veel duurder is het nu ook weer niet is is mijn ervaring
Ga naar elferink en kijk naar de prijzen van de onderdelen en vergelijk deze met de prijzen van de eerste VW Golf. 10 tegen 1 dat de Saab onderdelen (veel) goedkoper zijn.
Ebay is geweldig! Ik heb 2 remschijven gekocht voor 30 euro. Remblokjes voorzijde 10 euro. Originele homokineet 50 euro. Nieuwe dynamo 49 euro. Gereviseerde remklauw 50 euro. Nieuwe drukgroep 25 euro en zo kan ik wel even doorgaan.
Het is allemaal niet zo dramatisch dus maar je moet er wel tijd in steken om de onderdelen te vinden en met een oude auto is het ook niet altijd starten-lopen. Een japanner is wat dat betreft 'zorge(n)lozer'
Ik denk niet dat het goedkoper is dan een japannertje maar erg veel duurder is het nu ook weer niet is is mijn ervaring
-
ralph12
- Geregistreerd lid
Ga voor een 90 met onderhoudshistorie. Kan je voor 1 mille klaar zijn.... Tis dat ik nog niet van mijn ouwetje afwil. Af en toe trek ik die dipstick eruit... Oliepeil exact hetzelfde als een jaar geleden. Over 3 weken gaat ie weer voor de APK. Ik verwacht eigenlijk niks aan reparatie of vervanging. Alleen kosten voor grote beurt.
-
jelger
- Geregistreerd lid