Hoogst kwalijk!

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
gudmundje
Donateur
Donateur

Re: Hoogst kwalijk!

Bericht door gudmundje » do 05 mar, 2020 18:44

Hier had Saab kunnen opstaan :-)

Afbeelding

https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... -personen/

zal wel wat duurder zijn maar dat waren Saabs ook geworden als de deal met Koenigsegg was doorgegaan

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » do 05 mar, 2020 19:56

gudmundje schreef:
do 05 mar, 2020 18:44
Hier had Saab kunnen opstaan :-)

Afbeelding

https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... -personen/

zal wel wat duurder zijn maar dat waren Saabs ook geworden als de deal met Koenigsegg was doorgegaan
ik vind de Gemera nu al de super-/hypercar of the year. Fantastisch 4 zits concept met ongeëvenaarde techniek. Koenigsegg is beyond de gevestigde supercarleague

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » do 05 mar, 2020 21:30

Het mag dan zo zijn dat SAAB een niche markt bediende, maar dat heeft nog steeds bestaansrecht. SAAB heeft wel groeikansen laten liggen door veel te lang te wachten met vierwielaandrijving. En er zijn wel meer dingen. Hun reclames waren soms ook wel oubollig. TV-reclames minimaal on air. Om maar wat te noemen ...

Het blijft frapant dat zovelen die eens SAAB gereden hebben, niet meer anders willen of moeite hebben met het afscheid en in dat laatste geval heel vaak terugkomen naar de SAAB van voorheen of een ander model. Getuige dit forum, dat volgens diegenen die andere fora kennen veel meer leeft dan van welk merk dan ook dat niet ter ziele is, is ook opmerkelijk.

SAAB deeds iets goed. Victor Muller probeerde het te redden en genoot van de uitdaging die het merk hem bood. Hij had de financieële geschiedenis tegen zich, evenals de Zweedse staat die hem het onmogelijk maakte om gescreende fondsen in te zetten om SAAB overeind te houden en een mogelijk reddende deal met 1 Chinese partij te beklinken omdat de curator hem voor 10% van de prijs met de partij waar Müller mee onderhandelde, met een andere Chinese investeerde onderhandelde. Toen de eerste daar lucht van kreeg was het voorbij. Hoe je het ook wend of keert, dat had nooit mogen gebeuren.

zie ook:

Zelfs Volvo-aanhangers die ik ken woelden in hun slaap toen de 9-5NG op de markt kwam! Eeeeeeewig zonde dat het zo gelopen is.

Maar SAAB leeft voort!

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » vr 06 mar, 2020 1:01

Saab verkocht te weinig nieuwe auto's, omdat alle Saabliefhebbers in oude Saabs gingen/bleven rijden, de meesten kochten ze tweedehands uit de lease. En die leasemarkt is nou eenmaal gefocust op zaken als bijtelling en verbruik en onderhoudskosten, waar Saab allemaal niet écht lekker op scoorde (grotendeels ook bij gebrek aan kleine auto's). Dus ja nu roept iedereen "KSAK" als er weer wat stuk is, maar eigenlijk zijn ze veel te goed, die dingen. Aan moderne auto's uit het hogere segment gaat nog altijd aanzienlijk wat kapot, toch blijven mensen ze kopen.
Steve-O schreef:
do 05 mar, 2020 21:30
Victor Müller
Waarom is het toch voor hele volksstammen een probleem deze eenvoudige naam goed te schrijven? Tenzij je het hebt over de muziekfilosoof Victor Müller, wat ik betwijfel in deze context.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » vr 06 mar, 2020 1:19

Sapphire schreef:
vr 06 mar, 2020 1:01
Saab verkocht te weinig nieuwe auto's, omdat alle Saabliefhebbers in oude Saabs gingen/bleven rijden,
Saab draaide een van z'n top jaren in het laatste decennium van bestaan. Saab verkocht niet te weinig auto's om levensvatbaar te blijven omdat de "liefhebber" ouwe rommel bleef rijden maar omdat het niet concurrerend genoeg was met de rest van het veld. Met andere woorden: het trok niet voldoende nieuwe klandizie aan. Als je groei nodig hebt moet je nieuwe klanten trekken. En deze vast weten te houden.. dat gebeurde veel te ondermaats. En dat lag echt aan Saab zelf, en niet alleen maar aan "jullie bleven maar in ouwe zooi rijden". Begrijpelijke reflex, maar van die spreekwoordelijke twee liefhebbers kan je echt geen premium modellen ontwikkelen en bouwen - de lat die Saab voor zichzelf gesteld had.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » vr 06 mar, 2020 1:47

Toch denk ik dat het ontbreken van een 'kleine' auto (voor zowel het lease segment als het 'particuliere' segment) ook een big deal was (zoals ik benoemde). Maar wat je zegt klopt wel, ze waren ook niet vooruitstrevend genoeg. Al denk ik dat dat ook een kip-ei verhaal is, want met het doorgaans magere ontwikkelbudget dat Saab had was het ook moeilijk om vooruitstrevend te blijven.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » vr 06 mar, 2020 9:05

Sapphire schreef:
Steve-O schreef:
do 05 mar, 2020 21:30
Victor Müller
Waarom is het toch voor hele volksstammen een probleem deze eenvoudige naam goed te schrijven? Tenzij je het hebt over de muziekfilosoof Victor Müller, wat ik betwijfel in deze context.
Ik heb het aangepast. "Waarom zegt iedereen wel 'uu' ?" ,vraag ik me af. Oh ja, dat doen de Zweden :wink:

Over een kleine auto: Hoe klein dan. Ik vind de 9-3NG al bijna klein. Even groot als een Astra, immers. Bedoel je niet eerder een goedkoper basismodel?

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » vr 06 mar, 2020 10:36

Nee, ik bedoel een auto in de categorie Opel Corsa, Peugeot 208, VW Polo, Seat Ibiza etc. Die heeft Saab nooit gehad eigenlijk (in de tijd van de 96 was dat ook een "grote" auto) en dat zijn wel aantallenrammers.

RonnieW
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door RonnieW » vr 06 mar, 2020 11:47

Ze zijn er blijkbaar wel mee bezig geweest een kleinere Saab, maar ja te laat....https://www.groenlicht.be/2008/02/16/te ... x-concept/

Afbeelding

Afbeelding

gudmundje
Donateur
Donateur

Bericht door gudmundje » vr 06 mar, 2020 15:21

Er was geen geld voor Saab. GM maakte liever reclame voor Opel en wou Cadillac naar Europa brengen.

Dit zegt eigenlijk veel

https://jalopnik.com/what-its-like-to-r ... 1529865968

As we drive down the road, Christian von Koenigsegg laughs. "A GM engineer said we'd never have an engine without a camshaft a few years ago. We were driving in a car without a camshaft at the time, so he must have been wrong."

Kolsja
Geregistreerd lid

Bericht door Kolsja » ma 09 mar, 2020 16:06

En niet te vergeten de 9-5 NG, wat een mooie auto en zo heden daags.
Daar had Saab naar mijn mening een mooie troef in handen om de Duitse markt te kunnen veroveren.

Plaats reactie