Joopyboy schreef: ↑za 02 mei, 2020 15:15
Vroeger, je weet wel toen Saab nog bestond en er elk jaar tegen de feestdagen allerlei boekjes en boeken verschenen met een overzicht van de auto’s die het volgende jaar te koop zijn. Het lijkt me leuk om een topic te starten met scans of foto’s van de Saabs die erin staan/stonden.
Ik trap af met 4 pagina’s Saab in ‘Auto-kijk 1987’ door Anjès Verhey. Ik heb dit boek ooit een jaar of 30 geleden als afgeschreven boek gekocht bij onze plaatselijke bibliotheek. Onlangs kwam ik het weer tegen met opruimen. De enige slordigheid is de consequente fout dat de motoren een inhoud hebben van 1971cc
1987 zou het laatste jaar worden van de 90.
Ontzettend leuk document. Ik hamster al sinds 2003 alles wat los en vast zit over de 90, maar déze had ik nog niet. Ik ga hem op de bekende USB stick opslaan en t.z.t. op de 90-site bij "Documentatie over SAAB" erbij zetten.
Een paar dingen vallen inderdaad op, behalve de prettig positieve toonzetting van het stukje.
Ten eerste die 1971 cc zoals jij al opmerkte. Is uiteraard 1985 cc.
Ten tweede de opmerking dat "slechts de frontpartij en de achterkant werden opnieuw bezien". Nou wat betreft die achterkant heeft ze uiteraard groot gelijk, maar het plaatwerk van de frontpartij is echt helemaal hetzelfde als een 99. Behalve de voorspoiler (die er alleen op de vijfbak was). En het motorkaplogo en de hellingshoek van de stuurkolom waren anders dan bij de 99, okee, dat ook.
Ten tweede het "filter dat de binnengevoerde lucht reinigt van ongerechtigheden". Helaas, dat heeft de 99/90 nooit gehad, ze zal zich hebben laten inspireren door de 900 ongetwijfeld.
Ten derde die foto: ik kende 'm al, een persfoto uit 1984 (MY1985). Met chroomranden rond de ramen! Is nooit geleverd op de 90, dus dit zal een preproductie-fotomodel zijn geweest.
Kortom, weer even lekker digitaal kunnen hobbyen, dank je wel!