Saabjes stallen, hoe en wat?
-
silvandam
- Donateur (3x)

Saabjes stallen, hoe en wat?
Over het al dan niet binnen slapen van onze Saabjes horen we verschillende geluiden. De een laat zijn klassieker tot diep in de winter buiten staan, de ander stalt zijn moderne 9-3 of 9-5 iedere dag in een garage.
Ik zelf ben erg (lees: "te?") voorzichtig. Met name met mijn 95 en 90, deze staan in principe altijd gestald tenzij het stralend weer is of er een Saab evenement is. Mijn 99 staat van maart/april tot september/oktober gewoon voor de deur en dus buiten.
Mijn 95 & 90 staan soms een aantal dagen voor de deur, is de luchtvochtigheid snachts een probleem?
Wat doen jullie met jullie Saabs op het gebied van stalling? Binnen/buiten? Onder een zeil? Niets?
Ik ben benieuwd!
Ik zelf ben erg (lees: "te?") voorzichtig. Met name met mijn 95 en 90, deze staan in principe altijd gestald tenzij het stralend weer is of er een Saab evenement is. Mijn 99 staat van maart/april tot september/oktober gewoon voor de deur en dus buiten.
Mijn 95 & 90 staan soms een aantal dagen voor de deur, is de luchtvochtigheid snachts een probleem?
Wat doen jullie met jullie Saabs op het gebied van stalling? Binnen/buiten? Onder een zeil? Niets?
Ik ben benieuwd!
-
martinphili
- Geregistreerd lid
Re: Saabjes stallen, hoe en wat?
Onze cabriolet gaat in de winter in de stalling. Daar staat hij gewoon in een ongebruikte kas onder een doek. Voor de wintermaanden rijden we een andere auto.
Eigenlijk had de Saab al weer buiten moeten staan maar vanwege de omstandigheden (ik mag niet naar buiten) is het daar nog niet van gekomen.
In de zomer staat hij ook gewoon buiten op de parkeerplaats. Voor heel hevige weersomstandigheden heb ik een hoes die over de cabrioletkap heen getrokken kan worden.
Eigenlijk had de Saab al weer buiten moeten staan maar vanwege de omstandigheden (ik mag niet naar buiten) is het daar nog niet van gekomen.
In de zomer staat hij ook gewoon buiten op de parkeerplaats. Voor heel hevige weersomstandigheden heb ik een hoes die over de cabrioletkap heen getrokken kan worden.
-
Luud
- Donateur (8x)

De 95 en 96 staan altijd thuis in de stalling. Ik rijdt er wel het hele jaar mee bij droog weer en in de winterperiode alleen verantwoord, lees geen zout gestrooid en droog open weer.
De 90 rijdt ik de 9 maanden als ik niet met de 95 of 96 ga. Deze staat meestal op de oprit. De drie maandan dat hij niet de weg op mag, staat hij in de stalling.
De 90 rijdt ik de 9 maanden als ik niet met de 95 of 96 ga. Deze staat meestal op de oprit. De drie maandan dat hij niet de weg op mag, staat hij in de stalling.
-
jor
- Geregistreerd lid
mijn cabriotje staat onder een afdak redelijk droog (wind en regen)Al wat jaren.Ze ziet er nog redelijk uit,ook de kap die regelmatig door de softwasstraat gaat.Wat wel een beetje vervelend is dat mn kipjes er krassen op maken.Weten zij veel dat er krassen op mn ziel komen daardoor 
-
Henk-Jan
- Donateur

Voor wie even tijd heeft (20min), hierbij een aardige video van een autogek met stalling voor zijn snoepjes: https://www.youtube.com/watch?v=cImhs_uwrAU Hij bespreekt onder andere luchtvochtigheid, acculading, brandstof, olie, koelvloeistof, bandenspanning, cabriodaken, etc. Wel meer gepast voor forummers met meerdere auto's die langere tijden stil staan. Als je om de week met je klassieker rijdt, zou ik me niet teveel zorgen maken.
Bij ons staan de Saabs bijna nooit langer dan een maand stil en we hebben de auto's altijd in de garage, dus wij hebben het makkelijk. Mijn oude Celica heb ik wel meermaals voor een half jaar weggezet, met succes (top tip: Briggs & Stratton Fuel Fit ter verlenging van de houdbaarheid van benzine). Maar ondertussen staat ze al ruim 3 jaar stil en daar helpt niets tegen ben ik bang... Moet er echt eens een blokje mee rijden, zodat ze technisch niet te ver achteruit gaat.
Bij ons staan de Saabs bijna nooit langer dan een maand stil en we hebben de auto's altijd in de garage, dus wij hebben het makkelijk. Mijn oude Celica heb ik wel meermaals voor een half jaar weggezet, met succes (top tip: Briggs & Stratton Fuel Fit ter verlenging van de houdbaarheid van benzine). Maar ondertussen staat ze al ruim 3 jaar stil en daar helpt niets tegen ben ik bang... Moet er echt eens een blokje mee rijden, zodat ze technisch niet te ver achteruit gaat.
-
martinphili
- Geregistreerd lid
Harry MetcalfeHenk-Jan schreef: ↑wo 08 apr, 2020 13:25.... een autogek met stalling ...
-
kasteeltje
- Geregistreerd lid

Toch de garage maar een beetje opgeruimd. Met al die regen blijkt ze helaas niet helemaal waterdicht te zijn.
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Ik denk dat het goed is om een natte auto buiten of onder een carport weg te zetten, maar niet in een verwarmde garage, tenzij je daar een luchtontvochtiger hebt staan.
Als je een auto voor langere tijd wegzet kan hij natuurlijk prima in een verwarmde garage staan, maar beter toch niet nat naar binnen gereden.
Auto's die 'dagelijks' gereden worden kun je het beste 1x per week /2 weken even schoonwassen. Dat hoeft niet persé met de hogedrukspuit. Sterker nog, met de hand en een spons is geel grondiger. Wie het noiet gelooft, moet voor de aardighied eens een met de hoge drukspuit gewassen auto nog eens met een natte spons nawassen. Je zult verbaasd zijn zwat er nog achter is gebleven.
Kleien, in de was zetten en poetsen is een goed begin. Vergeet niet holle ruimtes naden mee te nemen. Spuit eventueel met siliconenspray of een andere vochtverdrijver na.
Als je een auto voor langere tijd wegzet kan hij natuurlijk prima in een verwarmde garage staan, maar beter toch niet nat naar binnen gereden.
Auto's die 'dagelijks' gereden worden kun je het beste 1x per week /2 weken even schoonwassen. Dat hoeft niet persé met de hogedrukspuit. Sterker nog, met de hand en een spons is geel grondiger. Wie het noiet gelooft, moet voor de aardighied eens een met de hoge drukspuit gewassen auto nog eens met een natte spons nawassen. Je zult verbaasd zijn zwat er nog achter is gebleven.
Kleien, in de was zetten en poetsen is een goed begin. Vergeet niet holle ruimtes naden mee te nemen. Spuit eventueel met siliconenspray of een andere vochtverdrijver na.
-
kasteeltje
- Geregistreerd lid
De carport staat nog op de to do list dus daar kan ze straks onder staan. De garage is niet verwarmd en ik heb de deur open laten staan. Het water kwam via het dak en het raam naar binnen dus vandaar even onder dak. Ik rij er wel dagelijks mee.
-
DV 9-3
- Donateur

Wij rijden regelmatig met alle Saab's. De 9-5, de blauwe en de rode 9-3 Coupe's zijn de daily's.
Tijdens de wintermaanden, grofweg van oktober tot maart/april, staan de Viggen en de Cabrio in de garage.
De tanks gaan dan vooraf vol met 98.
Iedere paar weken laat ik ze een klein stukje rollen om platte kantjes aan de banden te voorkomen.
De accu's gaan aan de druppellader.
Ze gaan schoon gewassen de garage in.
De garage wordt goed geventileerd.
Raampjes een klein beetje open doe ik ook altijd.
En voor de Cabrio is er een hoes, maar die heb ik pas één winter gebruikt. (Was wel fijn tegen spinnepoep!)
Eerlijkheid gebied te zeggen dat er aan de andere Saabs de afgelopen (winter) maanden dermate veel geüpgrade werd, dat er met de Viggen ook nog vrij regelmatig gereden is. Ook tijdens de winter. (Daarom hebben we er ook vijf: Er is er altijd wel ééntje die het doet.)
Maar als ik voorzag dat die een paar weken niet nodig was, dan ging hij met bovenstaand protocol weer lekker naar binnen. Met de Cabrio doe ik het tijdens de zomer ook zo. Als er een mooie periode is, dan blijft hij buiten. Als er een minder mooie periode is, dan gaat 'ie naar binnen. Ook tijdens de zomer. En de mooiste daily's, die waar we het zuinigst op zijn, die staan zoveel mogelijk op het pad voor de garage.

Tijdens de wintermaanden, grofweg van oktober tot maart/april, staan de Viggen en de Cabrio in de garage.
De tanks gaan dan vooraf vol met 98.
Iedere paar weken laat ik ze een klein stukje rollen om platte kantjes aan de banden te voorkomen.
De accu's gaan aan de druppellader.
Ze gaan schoon gewassen de garage in.
De garage wordt goed geventileerd.
Raampjes een klein beetje open doe ik ook altijd.
En voor de Cabrio is er een hoes, maar die heb ik pas één winter gebruikt. (Was wel fijn tegen spinnepoep!)
Eerlijkheid gebied te zeggen dat er aan de andere Saabs de afgelopen (winter) maanden dermate veel geüpgrade werd, dat er met de Viggen ook nog vrij regelmatig gereden is. Ook tijdens de winter. (Daarom hebben we er ook vijf: Er is er altijd wel ééntje die het doet.)