Saab 9-5 Sportkombi.... zó jammer!
-
rutgerreinier
- Donateur

Re: Saab 9-5 Sportkombi.... zó jammer!
https://en.wikipedia.org/wiki/GM_Epsilo ... prov=sfti1
De insignia staat op de swb epsilon II en 9-5 op SL LWB.
Dus niet zelfde. De lacrosse en roewe 950 staan wel op hetzelfde platform
Nooit geweten dat er in 2006 eerst een nieuwe 9-5 zou komen en uiteindelijk is gekozen voor een facelift.
De insignia staat op de swb epsilon II en 9-5 op SL LWB.
Dus niet zelfde. De lacrosse en roewe 950 staan wel op hetzelfde platform
Nooit geweten dat er in 2006 eerst een nieuwe 9-5 zou komen en uiteindelijk is gekozen voor een facelift.
-
busy
- Donateur (4x)

voordat het zover was is de productielijn van de 9-5NG naar Trollhattan verplaatst.
Het verhaal wil dat een hoge nieuwe GM baas in 2005/6 naar Trollhattan kwam en tot zijn schrik ontdekte dat SAAB geen modellen klaar had staan om de 9-5 en 9-3 op te volgen. Toen moest de 9-5 nog een tweede facelift ondergaan. En SAAB snel een nieuw modellenprogramna moest ontwikkelen. De nieuwe 9-3 kwam te laat zoals we weten. Er was ook kritiek dat niet eerst een kleiner model ontwikkeld was. Dan kwam er eerder cashflow binnen dan met een nieuwe 9-5. De rest is historie.
Het verhaal wil dat een hoge nieuwe GM baas in 2005/6 naar Trollhattan kwam en tot zijn schrik ontdekte dat SAAB geen modellen klaar had staan om de 9-5 en 9-3 op te volgen. Toen moest de 9-5 nog een tweede facelift ondergaan. En SAAB snel een nieuw modellenprogramna moest ontwikkelen. De nieuwe 9-3 kwam te laat zoals we weten. Er was ook kritiek dat niet eerst een kleiner model ontwikkeld was. Dan kwam er eerder cashflow binnen dan met een nieuwe 9-5. De rest is historie.
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
Dat was achteraf gezien een heel goed moment om voor een prikkie een collector's item te kopen.
-
Steve-O
- Donateur (8x)

De muziek is toepasselijk.
Blijft ongelofelijk dat een merk dat zoveel bloed, zweet en tranen heeft gekost en zo'n mooi product was, niet door de Zweedse staat is gered, maar zelfs nog een mes in de rug toe kreeg.
En nu de wegen vol met dit soort meuk:

Blijft ongelofelijk dat een merk dat zoveel bloed, zweet en tranen heeft gekost en zo'n mooi product was, niet door de Zweedse staat is gered, maar zelfs nog een mes in de rug toe kreeg.
En nu de wegen vol met dit soort meuk:

-
Jungleman
- Geregistreerd lid
Een V60 is echt niet te vergelijken met een ng9-5.
Zelfs net eens met een ng9-3... ik denk dat zelfs de oude 9000 meer laadruimte heeft.
Zelfs net eens met een ng9-3... ik denk dat zelfs de oude 9000 meer laadruimte heeft.
-
rutgerreinier
- Donateur

9-3 estate en v60 schelen maar 11 liter hoor 430/419Jungleman schreef: ↑do 24 dec, 2020 21:11Een V60 is echt niet te vergelijken met een ng9-5.
Ze zijn heel goed met elkaar te vergelijken, vallen in dezelfde mrb klasse en de D4 en ttid hebben vergelijkbare specs.
De 9-3 vind ik alleen veel mooier.
-
Jungleman
- Geregistreerd lid
Ik heb ze beide gehad, als V60 T3 1.6 150pk en als 1.8t Hirsch 195pk, maar vond de 9-3 de practischere en completere van de 2. Voornamelijk vanwege de vierkante achterkant, stoelverwarming en een kachel. Die ontbraken ten ene male in de V60. Tel daarbij een onderstel van een kart en je begrijpt waarom ik de V60 na 2 jaar zat was.
Waarom de 9-3 dan toch ingeruild op een BMW? Die zit beter in elkaar geschroefd met betere materialen en rammelt en kraakt minder, ondanks de 40k extra en 2 jaar ouder. Bezuiniging door GM was in 2009 dus al duidelijk merkbaar. Zelfs mijn 9000s zitten steviger in elkaar geschroefd
Waarom de 9-3 dan toch ingeruild op een BMW? Die zit beter in elkaar geschroefd met betere materialen en rammelt en kraakt minder, ondanks de 40k extra en 2 jaar ouder. Bezuiniging door GM was in 2009 dus al duidelijk merkbaar. Zelfs mijn 9000s zitten steviger in elkaar geschroefd