Wat is "een echte Saab" ?

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Jungleman
Geregistreerd lid

Re: Wat is "een echte Saab" ?

Bericht door Jungleman » wo 10 feb, 2021 13:45

Voor velen is de 9000 geen Saab, voornamelijk vanwege de positie van het contactslot. En samen ontwikkeld met FIAT, dat kon toch nooit wat worden?

Er zijn mensen die de 900 Classic al geen Saab meer vinden en van mening zijn dat de 96 de laatste echte Saab is/was...

Het is maar net wat je 'des Saabs' vindt. Velen vinden de NG9-5 (weer) een echte Saab, terwijl dat ook maar een veredeld GM-product was.

Sommigen gaan zelfs zo ver dat ze een LED-strip in bv een Audi of Porsche al als 'gejat van Saab' omschrijven.

jor
Geregistreerd lid

Bericht door jor » wo 10 feb, 2021 13:47

en dat is fl SAABIE mn eigen kleine saabie :mrgreen:

rutgerreinier
Donateur
Donateur

Bericht door rutgerreinier » wo 10 feb, 2021 17:17

RoelandV schreef:
di 09 feb, 2021 22:49
Naar aanleiding van mijn spot van een Saab 9-7X Aero volgde de opmerking: dat is geen echte Saab.
Ben erg benieuwd wat volgens jullie "een echte Saab" is.
normaal zou ik zeggen 'komkommertijd'maar nu is 'coronatijd' beter op z'n plaats haha

Saab 900 classic is een echte saab!
Vraag een onbekende (40+) dat je een saab hebt gekocht en ze komen allen met de 900

rutgerreinier
Donateur
Donateur

Bericht door rutgerreinier » wo 10 feb, 2021 17:21

J3THPA1N schreef:
wo 10 feb, 2021 2:31
een handschoen verwarmer in de dashboard kast
vandaar zo'n groot 'gat' waar die warme lucht uitkomt (winter), ik maar denken dat het een gekoeld dashboardkastje is.... :roll:

Kolsja
Geregistreerd lid

Bericht door Kolsja » wo 10 feb, 2021 18:18

Voor mij is een 9-3 en 9-5 rond de bouwjaren 1999 een echte Saab!
Is persoonlijk natuurlijk😀

K0ENIE
Geregistreerd lid

Bericht door K0ENIE » wo 10 feb, 2021 18:58

Een Caddy BLS is toch ook een echte Saab?

Flowe Kitttt99
Geregistreerd lid

Bericht door Flowe Kitttt99 » wo 10 feb, 2021 19:51

[]Ja dat geintje heeft 100 miljoen gekost, terwijl iedereen al van te voren had aan zien komen dat het niks ging worden...
Reden: Quote verwijderd

J3THPA1N
Geregistreerd lid

Bericht door J3THPA1N » wo 10 feb, 2021 20:20

rutgerreinier schreef:
wo 10 feb, 2021 17:21
vandaar zo'n groot 'gat' waar die warme lucht uitkomt (winter), ik maar denken dat het een gekoeld dashboardkastje is.... :roll:
Zitten ook knopjes om de warmte te regelen in de dashboard kast aan de linkerkant.

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » wo 10 feb, 2021 21:28

Hierom:
Los van de details, vind ik de zit achter het stuur en het dashboard layout heel bepalend. En ook de ingebouwde veiligheid, dat je goed voelt wat de auto doet. Dat een Saab voor je zorgt en dat je je er thuis voelt. En dat hij je bij nacht en ontij altijd weer thuis brengt.

Dat ie heerlijk rijdt. Dat als er mensen in veel duurdere en nieuwere auto's aankomen, dat je dan denkt: geef mij mijn Saabje maar.

En dat je altijd meer geld bij de garage brengt dan zuiver afgewogen verantwoord is omdat je nog geen afscheid kan nemen. En dat je dan zowat failliet en wel weer naar huis rijdt, en als een kind zo blij bent dat ie weer zo lekker rijdt...

Dat een auto met 400.000 km op teller nog premium kan aanvoelen. Dat de stoelen dan nog lekker zitten, en alles het nog doet.

Dat de mensen van de wegenwacht het altijd leuk vinden als ze wat met je Saab mogen doen omdat je daar nog wat aan kan doen. Dat je de wegenwacht niet vaak nodig hebt...

Dat je heimwee kan hebben naar je oude auto.

Dat je de opvolger alvast koopt, omdat "zo een er niet vaak te koop is", en dat je het niet over je hart kan verkrijgen om je oude auto weg te doen.

Dat je je auto steeds mooier vindt, hoe langer je hem hebt.

martinphili
Geregistreerd lid

Bericht door martinphili » wo 10 feb, 2021 21:49

DV 9-3 schreef:
wo 10 feb, 2021 1:05
....... “Het is eigenlijk gewoon ‘n Opel Vectra hè, zo’n 9-3.” .....
Hou op, schei uit. Hoe vaak hoor je dat niet? En dan koop je een ander merk auto voor in de winter, denk je er van af te zijn en dan begint het opnieuw: het is toch eigenlijk gewoon een Ford Modeo hè.... Houdt het dan nooit op?

Maar Saab is alleen Saab als er Saab op staat. (vrij naar de Rang reclame)

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » wo 10 feb, 2021 21:55

Wij van Saab adviseren Saab ! Vrij naar WC-Eend :roll:

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » wo 10 feb, 2021 21:59

Flowe Kitttt99 schreef:
wo 10 feb, 2021 19:51
Ja dat geintje heeft 100 miljoen gekost, terwijl iedereen al van te voren had aan zien komen dat het niks ging worden...
Ja das toch niet belangrijk joh. Een paar managers met een totaal gebrek aan zelfreflectie hebben hun gram gehaald. Dat alleen al is het allezins waard :mrgreen:

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » wo 10 feb, 2021 22:02

Volgens mij hebben de meeste van ons affiniteit met het merk Saab en verschilt het per liefhebber in welke mate dat is. Je hebt puristen die alles origineel willen hebben en je hebt liefhebbers die hun Saab zoveel mogelijk upgraden naar eigen wensen.
Er is nogal wat variëteit mogelijk gezien de verschillende modellen en dat maakt het (voor mij) ook zo’n aantrekkelijk merk. Ik ontmoet mensen uit alle lagen van de bevolking en ieder heeft zijn eigen voorkeuren.
Natuurlijk weet ik dat mijn 9-2 niet na een jarenlange ontwikkelingsfase uit de fabriek is komen rollen, maar dat maakt het ding niet minder interessant voor mij. Ik vind de 9-4 ook geweldig, zelfde verhaal.
Is dat meer of minder Saab? Het maakt in ieder geval onderdeel uit van de geschiedenis van het merk en daarmee voor mij per definitie interessant.
Uiteindelijk is de vuistregel voor iedereen:
wie betaalt bepaalt! Lekker doen met welke Saab dan ook waar je zin in hebt.

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » wo 10 feb, 2021 22:18

Dat is het belangrijkste, alles wat fabrieksaf als SAAB geleverd is, is simpelweg SAAB en ieders gevoel bepaalt zelf hoeveel plezier hij/zij eraan beleeft.
Ik kreeg van Retroll wel eens een 9-3OG als leensaab mee en dat vond ik zo'n geweldige auto dat ik er nu ook eentje heb, voelt helemaal als SAAB aan.
Helemaal als je weet dat de SAAB mensen de GM basis verregaand hebben aangepast naar Zweedse wensen :D
Ik denk dat ik een 9-7 ook best leuk zou vinden trouwens om mee te rijden, als ik geen zevenzitter nodig had als gezinsauto.

Plaats reactie