Brochureleed
-
Gele aero
- Donateur (8x)

Re: Brochureleed
Zeer vermakelijk topic dit!!!! Lees het met veel plezier. Hulde voor alle saab detectives, waar corona toch al niet goed voor is. 
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

ja dit is een typisch gevalletje van 'corona time killing'
-
esalet
- Donateur (8x)

Leuk topic dit! In het werkplaathandboek van de 90 is ook her en der ge"goofd". Zo duiken regelmatig nog de velgen van de laatste 99 op, zoals hier:

Of je zet er gewoon een plaatje in van de vierdeurs 900 sedan, zelfde achterkant, dus wat maakt het uit toch?

En bij het wieluitlijnen gewoon een plaatje uit de jaren zeventig. Ik snap het wel, het dient het doel, je kunt prima zien wat je moet doen. En waarom zou je die foto's allemaal opnieuw maken met het juiste type velg en auto? Typisch een pragmatische keuze (zoals de hele 90 trouwens) van een bedrijf met een klein budget.

Maar in het hoofdstuk Suspension wordt het me toch te gortig. Gewoon een 99 afbeelden. Terwijl dezelfde afbeelding maar dan van een 90 elders wel in het werkplaatshandboek staat. Sorry hoor, ook ik heb mijn grenzen.

Dat ze dan niet voor de gelegenheid een 90 hebben gecrashed maar bestaande foto's van een 99 hebben genomen voor het bodywerk, maakt het dan weer een beetje goed

Er zijn nog meer voorbeelden maar laat ik er geen boekwerk van maken......

Of je zet er gewoon een plaatje in van de vierdeurs 900 sedan, zelfde achterkant, dus wat maakt het uit toch?

En bij het wieluitlijnen gewoon een plaatje uit de jaren zeventig. Ik snap het wel, het dient het doel, je kunt prima zien wat je moet doen. En waarom zou je die foto's allemaal opnieuw maken met het juiste type velg en auto? Typisch een pragmatische keuze (zoals de hele 90 trouwens) van een bedrijf met een klein budget.

Maar in het hoofdstuk Suspension wordt het me toch te gortig. Gewoon een 99 afbeelden. Terwijl dezelfde afbeelding maar dan van een 90 elders wel in het werkplaatshandboek staat. Sorry hoor, ook ik heb mijn grenzen.

Dat ze dan niet voor de gelegenheid een 90 hebben gecrashed maar bestaande foto's van een 99 hebben genomen voor het bodywerk, maakt het dan weer een beetje goed

Er zijn nog meer voorbeelden maar laat ik er geen boekwerk van maken......
-
Ewout
- Donateur (5x)

Gloednieuwe mj80 Turbo met GL-stoelen erin:

Een bijzondere keus... Het was zeker belangrijk dat de nieuwe, verstelbare hoofdsteun zichtbaar was. De achterbank heeft wel het Turbo-motief, zoals het jaar daarvoor ook al gangbaar was.

Een bijzondere keus... Het was zeker belangrijk dat de nieuwe, verstelbare hoofdsteun zichtbaar was. De achterbank heeft wel het Turbo-motief, zoals het jaar daarvoor ook al gangbaar was.
-
Ewout
- Donateur (5x)

Ik kwam er de afgelopen dagen nog enkele tegen:
In de brochure van de 900 van modeljaar 1980 zijn plaatjes van het instrumentarium een mix van modeljaren 1979 en 1980:
- toerenteller en snelheidsmeter zijn correct voor modeljaar 1980 (en niet voor 1979)
- het rechter klokje komt uit een '79-er, te zien aan het temperatuursymbool (een thermometer ipv een stokje)

De EMS en GLE hebben bovendien geen snelheidsmeter tot 240 km/u gehad (ik denk tot 200?), wat de tekst eronder wel suggereert. Hetzelfde geldt voor de toerenteller van de EMS, die denk ik een schaal tot 7.000 tpm had.
Uit dezelfde brochure, het bovenste plaatje hieronder: het instrumentenpaneel heeft een turbo-meter, het stuur is van een GLE.

Uit de Nederlandse brochure voor de 9000 CD (introspec 1988):

Een compleet gespiegeld afgedrukt interieur.
In de 900-brochure van modeljaar 1989 lijkt het turbo-logo op de zijkant van de motorkap wel erg laag te zitten:

Een nogal prototypisch Airflow-pakket in de brochure voor modeljaar 1988 accessoires (deze foto werd al vanaf modeljaar 1987 gebruikt), kijk maar eens naar de vorm van de achterbumper en de striping rondom:

In de brochure van de 900 van modeljaar 1980 zijn plaatjes van het instrumentarium een mix van modeljaren 1979 en 1980:
- toerenteller en snelheidsmeter zijn correct voor modeljaar 1980 (en niet voor 1979)
- het rechter klokje komt uit een '79-er, te zien aan het temperatuursymbool (een thermometer ipv een stokje)

De EMS en GLE hebben bovendien geen snelheidsmeter tot 240 km/u gehad (ik denk tot 200?), wat de tekst eronder wel suggereert. Hetzelfde geldt voor de toerenteller van de EMS, die denk ik een schaal tot 7.000 tpm had.
Uit dezelfde brochure, het bovenste plaatje hieronder: het instrumentenpaneel heeft een turbo-meter, het stuur is van een GLE.

Uit de Nederlandse brochure voor de 9000 CD (introspec 1988):

Een compleet gespiegeld afgedrukt interieur.
In de 900-brochure van modeljaar 1989 lijkt het turbo-logo op de zijkant van de motorkap wel erg laag te zitten:

Een nogal prototypisch Airflow-pakket in de brochure voor modeljaar 1988 accessoires (deze foto werd al vanaf modeljaar 1987 gebruikt), kijk maar eens naar de vorm van de achterbumper en de striping rondom:

-
Ewout
- Donateur (5x)

Nog enkele...
Met en zonder buitenspiegels:

Prototype dashboardschaal?

Vreemd kleurtje stof op de deur (?) en ook hier geen buitenspiegel?

Uit de accessoirebrochure van 1982: een modeljaar 79/80 vijfdeurs turbo met voorspoiler en sierstrips van modeljaar 81/82:

Vreemd grilletje:

Met en zonder buitenspiegels:

Prototype dashboardschaal?

Vreemd kleurtje stof op de deur (?) en ook hier geen buitenspiegel?

Uit de accessoirebrochure van 1982: een modeljaar 79/80 vijfdeurs turbo met voorspoiler en sierstrips van modeljaar 81/82:

Vreemd grilletje:

-
Ewout
- Donateur (5x)

Uit de brochure voor de 900 van modeljaar 1992 - het eerste jaar met het nieuwe instrumentenpaneel en dus ook de nieuwe turbodrukmeter:

De tekst 'APC' staat hier in het wit, waar de productie-exemplaren daar oranje-gele letters hadden. De uitlijning oogt ook wat vreemd (de A lijkt kleiner dan PC).
Brochure 9000 1995, de 9000 Griffin in al zijn glorie:

Nou, ja... bijna al zijn glorie, want het standaard schuifdak ontbreekt.

En deze geeft ook te denken, in de mj92 brochure:

Ja ja, een 900i 2.0-16 met extra uitrusting... zoals een turbolip, een turbopijp, soft spokes, een spoiler, een schuifdak en leer? Je maakt mij niet wijs dat hier een ongeblazen blok in ligt.

De tekst 'APC' staat hier in het wit, waar de productie-exemplaren daar oranje-gele letters hadden. De uitlijning oogt ook wat vreemd (de A lijkt kleiner dan PC).
Brochure 9000 1995, de 9000 Griffin in al zijn glorie:

Nou, ja... bijna al zijn glorie, want het standaard schuifdak ontbreekt.

En deze geeft ook te denken, in de mj92 brochure:

Ja ja, een 900i 2.0-16 met extra uitrusting... zoals een turbolip, een turbopijp, soft spokes, een spoiler, een schuifdak en leer? Je maakt mij niet wijs dat hier een ongeblazen blok in ligt.
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

vergeet ook de metallic gespoten bumpers en skirts niet, turbo onlyEwout schreef: ↑do 08 jul, 2021 10:41zoals een turbolip, een turbopijp, soft spokes, een spoiler, een schuifdak en leer?
over de 9000 CD Griffin en het schuifdak: ik denk dat dit per land varieerde. Mijn my96 9000 cd Griffin is ook schuifdakloos, is nieuw geleverd in Luxemburg. Mijn my93 9000 cd Griffin heeft wel en schuifdak (glas), die is nieuw geleverd in Frankrijk
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Bij die rode lijkt het dat ik alleen de hoofdsteunen achter zie 
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

zie hier de covers van de brochures MY1991, 1992 en 1993. Drie dezelfde rode motorkap; ik maak er (mede obv andere fotos van dezelfde rode 900 in de folder) de kleur Cherry Red van. En dan gaat het mis voor de brochure MY1993 want toen was die kleur niet meer leverbaar. Mocht het niet cherry red zijn maar talladega rood zijn dan gaat het alsnog mis voor MY1993 want was talladega vervangen voor Imola Rood

idem met de covers van de brochures MY1987, 1988 en 1989. Drie keer fotos van delen van een 900 in dezelfde kleur donkerrood. Ik maak er cochillen rood van die leverbaar was in 1987. Helaas gaat het dan mis voor de coverfotos van 1988 en 1989... toen werd cochillen rood vervangen voor rodoniet rood
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Het kenteken heeft zo te zien de rode Cabrio ook nooit toebehoort. Ook al werden kentekens in Zweden wel gerecycled, deze productiejaren zitten te kort opelkaar.Ewout schreef: ↑ma 11 mei, 2020 20:45Ach, we zijn ook wel met voorbedachten rade voor de gek gehouden. Het model cabriolet dat in de latere brochure voor modeljaar 1987 figureerde is een naar zalmneus omgebouwde pre-productie steilneus:
![]()

-
DaVinz
- Geregistreerd lid
Zit te denken, hoe zouden ze dit gedaan hebben?jelger schreef: ↑di 12 mei, 2020 19:43Nog eens even ingedoken, maar ben wel onder de indruk van de professionaliteit. In de jaren 70 folders die ik gecheckt heb bij doublures voor UK, US of Europe markt.
Schijnbaar identieke foto's zijn toch echt verschillende shots, en verschillende auto's. US (achter) gordels bijvoorbeeld shop je er niet zomaar in of sleutel je er niet in tijdens de shoot.
Moet ff met de hond er uit. Haal zo wel wat leuke dingen uit de camera. Eerst even deze: goof of prof?
UK boven, US onder.
Verder zijn de grafische illustraties alleen LHD of Europa markt. Stuurstang bijvoorbeeld, of de Lutz illustraties.
Auto's op een rij, foto maken met US lampen, dan terplekke snel ombouwen naar 'normaal' en dan weer foto maken?
Photoshop lijkt me erg moeilijk in die tijd.
Iemand een idee?
-
hermank
- Donateur (7x)

Photoshoppen avant la lettre: knippen en plakken.Ook in het pré-computertijdperk werd veel geretoucheerd. Met de airbrush en soms met het betere knip- en plakwerk.
Als het gedrukt is zie je er niets meer van.
We maakten vroeger ook foto's die we niet gelijk terug hoefden te zien om te weten dat ze gelukt waren
hoewel een polaroidje schieten wel gebruikelijk was.
Maar het is ook een mogelijkheid dat er ter plekke is omgebouwd. Publiciteitsbudgetten waren in die tijd ( misschien nog wel, als ik zie hoe sommige reclameshots en - filmpjes er uit zien) niet gering. Niet ondenkbaar dat ze een eigen studio met vaste fotograaf in dienst hadden....
Als het gedrukt is zie je er niets meer van.
We maakten vroeger ook foto's die we niet gelijk terug hoefden te zien om te weten dat ze gelukt waren
Maar het is ook een mogelijkheid dat er ter plekke is omgebouwd. Publiciteitsbudgetten waren in die tijd ( misschien nog wel, als ik zie hoe sommige reclameshots en - filmpjes er uit zien) niet gering. Niet ondenkbaar dat ze een eigen studio met vaste fotograaf in dienst hadden....
-
Ewout
- Donateur (5x)

Interessant. Op LinkedIn is wel een medewerker van Saab AB bekend met dezelfde voor- en achternaam als de toenmalige eigenaar van de Polaris. Maar goed, daar zit toch een jaar of drie tussen.Steve-O schreef: ↑vr 09 jul, 2021 11:32Het kenteken heeft zo te zien de rode Cabrio ook nooit toebehoort.
Dit zie je in veel brochures terug, bijvoorbeeld ook bij de foto's van diverse interieurvarianten: steeds dezelfde cockpit in diverse kleuren en met divers meubilair. Hoe ze dat hebben gedaan weet ik niet... Lage kosten houden door slim en innovatief te werken, houd ik mezelf maar voor. Lekker des Saabs.DaVinz schreef: ↑vr 09 jul, 2021 12:44Zit te denken, hoe zouden ze dit gedaan hebben?
Auto's op een rij, foto maken met US lampen, dan terplekke snel ombouwen naar 'normaal' en dan weer foto maken?
Photoshop lijkt me erg moeilijk in die tijd.
Iemand een idee?