Oude kenteken terug

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Plaats reactie
noknokius
Geregistreerd lid

Oude kenteken terug

Bericht door noknokius » vr 16 jul, 2021 14:35

Is er iemand die ervaring heeft met het terug krijgen van het originele kenteken van zijn auto?
Mijn auto is op 30-05-1983 voor het eerst op kenteken gezet, maar heeft een kenteken uit 1985(?): NR-31-ST. Nu weet ik dat toentertijd een nieuw kenteken uitgegeven werd als je je kentekenbewijs kwijt was, ik gok dat dat bij mijn auto ook het geval is.
Nu heb ik via de RDW begrepen dat je het originele kenteken terug kan krijgen door een brief te sturen en je kentekenbewijs mee te sturen. Hier komt dus mijn vraag uit voort.
Wie dit ooit gedaan heeft: ging dit makkelijk? En kreeg je het originele kenteken terug (zonder duplicaat code?)?

joep97
Donateur
Donateur

Re: Oude kenteken terug

Bericht door joep97 » vr 16 jul, 2021 15:49

Als je dat doet, neem ik het kenteken NR-31-ST graag over om in te lijsten!

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » vr 16 jul, 2021 15:51

noknokius
Geregistreerd lid

Bericht door noknokius » vr 16 jul, 2021 16:06

joep97 schreef:
vr 16 jul, 2021 15:49
Als je dat doet, neem ik het kenteken NR-31-ST graag over om in te lijsten!
Ik twijfel wel nog een beetje of ik het doe of niet. Aan de ene kant helemaal super als ik het originele kenteken weer heb. Aan de andere kant staat het huidige kenteken in de ruiten gegraveerd. Dilemma...
Maar als het gaat gebeuren en het is mogelijk (ivm inleveren oude platen), dan mag je het oude kenteken overnemen.

Ewout schreef:
vr 16 jul, 2021 15:51
Marcel81 heeft dit gedaan:

viewtopic.php?f=4&t=169469&p=1850810#p1850808
Dankjewel Ewout!

joep97
Donateur
Donateur

Bericht door joep97 » vr 16 jul, 2021 17:57

Dit kenteken staat in de ruiten en de auto heeft verreweg het grootste gedeelte van zijn leven net dit kenteken rondgereden. Bovendien is het geen storend kenteken, want dit model 900 werd in 1985 ook nog geleverd. Ik zou het wel weten! (daarom heb ik het niet geprobeerd destijds)

noknokius
Geregistreerd lid

Bericht door noknokius » vr 16 jul, 2021 20:36

Dat is precies de reden waarom ik twijfel...

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » vr 16 jul, 2021 22:45

Ooit was er een meneer en/of mevrouw, die na lang sparen alle spaarcentjes naar de dealer bracht, nadat de mooist denkbare Saab was samengesteld. Vol trots verliet hij met de Saab het terrein. De Saab was gesierd met een prachtig en tijdcorrect kentekennummer, dat symbool stond voor deze heerlijke machine.

Welk nummer was het? En waarom werd het de auto afgenomen...?

Dit is je kans om deze historische omissie te herstellen! De ruiten laat je fijn gegraveerd, er is immers geen reden om het huidige kentekennummer geheel uit de geschiedenis te elimineren?

Wat je overhoudt is een auto ...

... met een verhaal. 8)

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » za 17 jul, 2021 0:30

Wst is het nut van een in de ruiten gegraveerd kenteken?

Gårdarket
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Gårdarket » za 17 jul, 2021 5:29

Werd in vroeger jaren gepromoot en toegepast als diefstal preventie.

Oelo74
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Oelo74 » za 17 jul, 2021 8:09

Zit met dezelfde situatie met dat verschil dat ten tijden van de uitgifte van het huidige kenteken, 1986, de 99 niet meer werd geleverd. Er zou ooit een KS- of KT-kenteken op hebben gezeten (februari '84). Er zal vast geen mogelijkheid zijn bij de RDW om vooraf na te vragen welk kenteken er op zat zodat je de afweging zou kunnen maken of je de oude mooier vindt dan de huidige.

Wil de auto graag zo origineel mogelijk maar niet ten koste van alles. Dus liever geen duplicaatcode (dat lijkt niet te gebeuren volgens marcel81's verhaal maar zie wel vaker willekeur bij de RDW) en ook geen verschil tussen kenteken op de auto en op de ruiten. In dat opzicht volg ik zelf ook de gedachte zoals joep97 aangeeft, met dit kenteken rijdt de auto inmiddels ook al 35 jaar rond.
Mocht ik ooit met het huidige kenteken oplopen tegen een duplicaatcode dan ga ik de afweging opnieuw maken ( en dan waarschijnlijk wel overstag...)

Gr. Jan

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » za 17 jul, 2021 8:16

Oelo74 schreef:
za 17 jul, 2021 8:09
... Er zal vast geen mogelijkheid zijn bij de RDW om vooraf na te vragen welk kenteken er op zat...
Ik denk dat je met het chassisnummer het oude kenteken wel op kunt vragen.
Bel de RDW eens...

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » za 17 jul, 2021 8:47

Het zal vrijwel zeker een JT- of JV-kenteken zijn.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » za 17 jul, 2021 9:34

72sonett3 schreef:
za 17 jul, 2021 8:16
Ik denk dat je met het chassisnummer het oude kenteken wel op kunt vragen.
Bel de RDW eens...
Ik denk dat ze het wel weten, ik heb eens gebeld over een in eigen beheer gesloopte saab.
Mijn vraag ; Ik heb de saab deels gesloopt, maar ik heb nu spijt, bestaat de mogelijkheid dat ik mijn kenteken weer terug krijg.

Dat kon, maar dan moest er bij een RDW keuring station een APK keur plaatsvinden.

noknokius
Geregistreerd lid

Bericht door noknokius » za 17 jul, 2021 12:50

Ewout schreef:
vr 16 jul, 2021 22:45
Ooit was er een meneer en/of mevrouw, die na lang sparen alle spaarcentjes naar de dealer bracht, nadat de mooist denkbare Saab was samengesteld. Vol trots verliet hij met de Saab het terrein. De Saab was gesierd met een prachtig en tijdcorrect kentekennummer, dat symbool stond voor deze heerlijke machine.

Welk nummer was het? En waarom werd het de auto afgenomen...?

Dit is je kans om deze historische omissie te herstellen! De ruiten laat je fijn gegraveerd, er is immers geen reden om het huidige kentekennummer geheel uit de geschiedenis te elimineren?

Wat je overhoudt is een auto ...

... met een verhaal. 8)
Je maakt het er niet makkelijker op. Nog steeds enorme twijfel hier.

Plaats reactie