Artikel in AD over de automaat en wat wordt als voorbeeld gebruikt....
https://www.ad.nl/auto/waarom-moet-je-i ... ~aeabc1f9/
Saab in AD
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Re: Saab in AD
Vind de uitleg echt matig eerlijk gezegd.
Ten tweede is de gehele 'logica' van de automaat ooit bedacht door mensen. Ze hadden het ook anders kunnen inrichten, bijv. P123DNR. Zou qua rijrichting prima logisch zijn. En qua "selectievolgorde" (in den beginne puur mechanisch) zijn er ook geen technische bezwaren waardoor het selecteren in deze volgorde onmogelijk zou zijn.
De "autoredacteur" die zich hier voordoet als guru doet net of de P...ND321-layout al vaststond en ze toen dachten: "Laten we die R maar niet tussen D en 3 in doen". Iedereen kan bedenken dat dat niet logisch is. Echter, de effectieve lezersvraag wordt hiermee feitelijk dus niet beantwoord. Hij vertelt hoe het historisch was (en daarom is gebleven), maar niet de reden daarvan.
Ik weet de reden om eerlijk te zijn ook niet, maar ik denk dat het uiteindelijk voortkomt uit het feit dat de pook meestal vóór de bestuurderszetel is gesitueerd. Als je dus wilt gaan rijden is het (mijns inziens) het meest logisch dat je de pook naar je toe moet halen. Verder heb je bij veel oude Amerikanen stuurschakeling, waarbij de "pook" dus een hendel aan het stuur is die voor vooruit en achteruit meestal omlaag en omhoog moet bewegen. Omlaag voelt vanuit die logica als "naar je toe" en omhoog "van je af".
‘Ik rijd sinds kort een hybride auto en vraag mij af waarom je de bedieningspook van de automaat naar voren moet doen om achteruit te rijden, en naar achteren om vooruit te rijden. Wat is daar de logica van?’, vraagt lezer Yvonne Siekman in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie.
Ten eerste is die 3,2,1 niet per sé voor lagere snelheden maar bijv. voor in de bergen of als je in een hele lange bocht rijdt en niet wilt dat de automaat verder opschakelt dan een bepaalde versnelling, waardoor het koppel terugvalt. En "vroegah" ook voor bijv. als je met een caravan reed, zodat de boel niet teveel bij lage toeren belast werd (waarbij het koppel al dan niet afdoende was om snelheid vast te houden). Al doen de meeste automaten dit tegenwoordig uit zichzelf, evenals winterstand etc.Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: ‘Logisch is dit misschien niet, maar het is ooit zo ontstaan in het tijdperk dat automaten nog mechanisch bediend werden. Je had toen naast de D(rive) nog de posities D3, D2 en D1. Om precies te zijn was de volgorde P(ark), R(everse), N(eutral), D(rive), 3, 2, 1. Vanaf de D voor lagere snelheden kon je verder schakelen naar 3, 2 en 1. Hadden ze destijds de R achter de D-posities geplaatst, dan zou je via de standen voor hogere snelheden naar de achteruit-positie moeten gaan. En dat is natuurlijk niet gewenst, want die R gebruik je alleen bij het parkeren, met lage rijsnelheden.’
Ten tweede is de gehele 'logica' van de automaat ooit bedacht door mensen. Ze hadden het ook anders kunnen inrichten, bijv. P123DNR. Zou qua rijrichting prima logisch zijn. En qua "selectievolgorde" (in den beginne puur mechanisch) zijn er ook geen technische bezwaren waardoor het selecteren in deze volgorde onmogelijk zou zijn.
De "autoredacteur" die zich hier voordoet als guru doet net of de P...ND321-layout al vaststond en ze toen dachten: "Laten we die R maar niet tussen D en 3 in doen". Iedereen kan bedenken dat dat niet logisch is. Echter, de effectieve lezersvraag wordt hiermee feitelijk dus niet beantwoord. Hij vertelt hoe het historisch was (en daarom is gebleven), maar niet de reden daarvan.
Ik weet de reden om eerlijk te zijn ook niet, maar ik denk dat het uiteindelijk voortkomt uit het feit dat de pook meestal vóór de bestuurderszetel is gesitueerd. Als je dus wilt gaan rijden is het (mijns inziens) het meest logisch dat je de pook naar je toe moet halen. Verder heb je bij veel oude Amerikanen stuurschakeling, waarbij de "pook" dus een hendel aan het stuur is die voor vooruit en achteruit meestal omlaag en omhoog moet bewegen. Omlaag voelt vanuit die logica als "naar je toe" en omhoog "van je af".
-
Harrie1971
- Donateur

Na vijf keer lezen snap ik wat er staat, maar vind de gegeven reden ook niet echt plausibel.
Ik denk dat P altijd aan het begin of eind moet zitten. Daar moet je hem makkelijk in kunnen zetten.
Dat de N tussen R en D inzit is a) gewoon veilig en b) vroeger zo ontstaan om mechanische redenen.
Als je nu alle standen van de D vóór de R zet, moet je om in de auto achteruit te zetten, ALLE andere standen door.
Daarom eerst R na P en dan komen vanzelf N, D en tenslotte (5,4,)3,2,1.
Het is dus zo gemaakt om bij normaal gebruik zo min mogelijk schakelstanden door te hoeven.
Ik denk dat P altijd aan het begin of eind moet zitten. Daar moet je hem makkelijk in kunnen zetten.
Dat de N tussen R en D inzit is a) gewoon veilig en b) vroeger zo ontstaan om mechanische redenen.
Als je nu alle standen van de D vóór de R zet, moet je om in de auto achteruit te zetten, ALLE andere standen door.
Daarom eerst R na P en dan komen vanzelf N, D en tenslotte (5,4,)3,2,1.
Het is dus zo gemaakt om bij normaal gebruik zo min mogelijk schakelstanden door te hoeven.
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Echter dat verklaart nog steeds niet waarom dit patroon dan niet in z’n geheel gespiegeld is. Dan zou je exact evenveel bewegingen moeten maken, alleen andersom en daarmee is de rijrichting gelijk aan de bewegingsrichting van de pook.Harrie1971 schreef: ↑di 06 sep, 2022 17:57Het is dus zo gemaakt om bij normaal gebruik zo min mogelijk schakelstanden door te hoeven.
-
Harrie1971
- Donateur

Als de pook naar voren staat als de bak in P staat heb je meer ruimte in het interieur en dat is weer goed voor de nieuwe aanwas van autobezitters 
-
NeufegliseThierry
- Geregistreerd lid
Ach, en dan hebben we het nog niet over het elektrische tijdperk waarbij alles weer op de schop gaat...afhankelijk van welke fabrikant je treft. In mijn I3´s, Ampera-e, Zoe, Leaf, E-NV Evalia was het allemaal weer anders....