Waarschuwing: tijdens rijden contactsleutel verdraaid
-
g.j.bos
- Geregistreerd lid
Waarschuwing: tijdens rijden contactsleutel verdraaid
Gister in de regen, na een haarspeldbocht viel ineens alles uit, motor, stuurbekrachtiging, rembekrachtiging....
Wat bleek passagier had brillenkoker tussen stoel en sleutel gelegd. Door de bocht naar rechts iets druk op de zitting gekomen waardoor de sleutel een fractie verdraaid is. Levensgevaarlijk dus!!!
Aangezien het een automaat is, kan je ook geen koppeling intrappen, contact aan en koppeling op laten komen. Iemand enig idee voor een automaat. Ik stond stil in P gezet en opnieuw starten.
Wat bleek passagier had brillenkoker tussen stoel en sleutel gelegd. Door de bocht naar rechts iets druk op de zitting gekomen waardoor de sleutel een fractie verdraaid is. Levensgevaarlijk dus!!!
Aangezien het een automaat is, kan je ook geen koppeling intrappen, contact aan en koppeling op laten komen. Iemand enig idee voor een automaat. Ik stond stil in P gezet en opnieuw starten.
-
Saapie
- Donateur (2x)

Re: Waarschuwing: tijdens rijden contactsleutel verdraaid
Ik heb dit ook een keer gehad. Gelukkig was het op de parkeerplaats bij de AH hier in het dorp. In mijn geval was het een mobiele telefoon die de sleutel meenam toen mijn dochter de stoel naar achter schoof.
-
evo
- Donateur (2x)

Als je snel genoeg bent en de bak nog meedraait is slechts op contact draaien voldoende om de motor te starten. Alles vanuit de drive stand dus. Dus zelfs makkelijker als bij een handbak. In jou geval zou dit dus slechts de sleutel weer op contact draaien behelsen, en je rijdt gewoon weer door.
Ook kun je (ook tijdens het rijden) de motor met de startmotor starten van de N (neutraal) stand, om em vervolgens naa de D door te trekken.
Om je een volgende keer niet te verassen, kun je het eens proberen (op een rustig stuk weg...). Rijden, sleutel om, alles is af, en na een seconde of 2 a 3 sleutel weer op contact, dan leeft alles weer... en zoniet (bak heeft ontkoppeld), uit D naar N en met startmotor starten, en daarna weer naar D. Kan allemaal tijdens rollen...
Ook kun je (ook tijdens het rijden) de motor met de startmotor starten van de N (neutraal) stand, om em vervolgens naa de D door te trekken.
Om je een volgende keer niet te verassen, kun je het eens proberen (op een rustig stuk weg...). Rijden, sleutel om, alles is af, en na een seconde of 2 a 3 sleutel weer op contact, dan leeft alles weer... en zoniet (bak heeft ontkoppeld), uit D naar N en met startmotor starten, en daarna weer naar D. Kan allemaal tijdens rollen...
-
9000-95
- Donateur

Pas wel op met te ver terugdraaien ivm stuurslotevo schreef: ↑zo 29 jan, 2023 13:48Om je een volgende keer niet te verassen, kun je het eens proberen (op een rustig stuk weg...). Rijden, sleutel om, alles is af, en na een seconde of 2 a 3 sleutel weer op contact, dan leeft alles weer...
-
Arjan9-3
- Donateur (10x)

Volgens mij gebeurt dat pas bij het eruit halen van de sleutel, maar vind je het erg als ik dat niet rijdend ga proberen
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
Een ander risico dat relatief onbekend is:
Als je bij een Saab 9-3 OG Cabrio of Coupe aan de bestuurderskant iemand achterin wilt laten instappen dan'
klap je de stoelzitting van de bestuurder naar voren. Bij sommige Saabs zit de rechter armsteun van de
bestuurdersstoel vast aan de rugleuning van de bestuurdersstoel.
Die armsteun kan onder bepaalde omstandigheden bij het naar voren klappen van de rugleuning de versnellingspook
in een andere stand duwen.
Als je bij een Saab 9-3 OG Cabrio of Coupe aan de bestuurderskant iemand achterin wilt laten instappen dan'
klap je de stoelzitting van de bestuurder naar voren. Bij sommige Saabs zit de rechter armsteun van de
bestuurdersstoel vast aan de rugleuning van de bestuurdersstoel.
Die armsteun kan onder bepaalde omstandigheden bij het naar voren klappen van de rugleuning de versnellingspook
in een andere stand duwen.
-
Orphy
- Donateur (5x)

Maar waarschijnlijk staat de auto dan stil aangezien je iemand laat instappen op dat moment?
-
g.j.bos
- Geregistreerd lid
Ja, dan staat de auto stil, maar dan kan hij(versnelling) toch in een andere stand schieten.
-
tanisha
- Geregistreerd lid
Uhh misschien geen meuk bij het contactslot neer leggen?....... 
-
9000-95
- Donateur

Of een 9000 gaan rijden 
-
evo
- Donateur (2x)

Dan wordt meuk leggen bij het contactslot een stuk lastiger, maar nog steeds geen goed idee 
-
rutgerreinier
- Donateur

Mijn Mercedes druk je gewoon in de N en dan kan je die weer starten en verder rijden, ook als de auto rolt. Kwam ik achter toen mijn radio vast liep en even van de stroom af moest tijdens uitrijden parkeergarage. (Naar beneden)g.j.bos schreef: ↑zo 29 jan, 2023 13:03Gister in de regen, na een haarspeldbocht viel ineens alles uit, motor, stuurbekrachtiging, rembekrachtiging....
Met de Saab heb ik dat nooit geprobeerd.