Dutch Design for Saab?

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Plaats reactie
1001760
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Dutch Design for Saab?

Bericht door 1001760 » vr 10 feb, 2023 13:40

Ik kwam dit artikel tegen.
Het zal toch niet?

https://www.saabplanet.com/uncovering-a ... y-designs/

Afbeelding

jelger
Geregistreerd lid

Re: Dutch Design for Saab?

Bericht door jelger » vr 10 feb, 2023 13:46

Leuk, maar ik zie meteen wat inconsistenties die misschien goed verklaarbaar zijn, maar toch ophelderenswaardig zijn: de tekening staat gedateerd 1981, de tekst maakt er eind jaren 70 van. Waar komt dat verschil door? Nogmaals, kan goed verklaarbaar zijn, en misschien ben ik een pietlut precies die z'n mond moet houden. :computer1:

gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door gj900 » vr 10 feb, 2023 22:09

De brief dateert van 1979, daar maakt de schrijver dan van dat alle afgebeelde tekeningen van die datum zijn. De meeste zijn van begin 80-er jaren. Denk dat hij de tekening rechts onder eind 1978 gestuurd heeft:

Afbeelding

Zal mijn begin jaren '80 gemaakte tekeningen van Benzen eens naar boven halen, wellicht dat de MB-Classic afdeling interesse heeft :wink:

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » vr 10 feb, 2023 22:35

ik mag zelf ook graag saab ontwerpjes maken... ik vind dit heeeeeel erg visionair van deze toen nog jonge Saab liefhebber. Diepe buiging!

deze schets bijvoorbeeld.

Afbeelding

Laten we eens aannemen dat deze 16 jarige jongen de 4d sedan al gezien had (dus vanaf 1980... anders zou het helemaal razend visionair zijn). Hij ziet dit en bedenkt de volgende dingen:

- Ik creëer een cabrio versie van de net nieuwe Saab 900 terwijl cabrio's toen nog niche waren. Een station lag meer voor de hand (wat hij ook ontwierp)
- Indien cabrio dan niet 4 deurs maar 2 deurs body (2 deurs 900 sedan kwam pas in 1984 op de markt)
- de sedan kont past beter op een cabrio 900 dan de hatchback kont (weer touché)
- maar er moeten wel aerodynamiche bumpers en skirts op (hij tekende toen al de latere Aero skirtset die pas in 1984 voor het eerst geïntroduceerd werd door Saab)
- Bonuspunten voor de velgen. Hij koos een velg met een elementair vierkant design. Saab koos voor bijna hetzelfde maar dan de driehoek (3 brede spaken).

Ik snap Björn Envall wel dat hij de moeite nam om destijds een briefje terug te schrijven. Ze zaten op dezelfde frequentie

rutgerreinier
Donateur
Donateur

Bericht door rutgerreinier » vr 10 feb, 2023 22:38

De cabrio heeft kenteken kf-92-yp, mijn ouders hadden een 900 GLE met kenteken kj-10-kv dat was eentje uit 1984
Ik vond het vroeger ook leuk om de 900 te tekenen, heel herkenbaar model om te tekenen. Leuk gedaan.

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » vr 10 feb, 2023 22:41

En de 900 cabriolet had in 1983 op de IAA tentoongesteld gestaan.

rutgerreinier
Donateur
Donateur

Bericht door rutgerreinier » vr 10 feb, 2023 22:51

Die groene cabrio heeft ook meer een zalmneus bumper dan eentje uit ‘86.

Plaats reactie