Vermoedelijk is het een horloge met een Lemania 5100-uurwerk. Lemania zat in het conglomeraat Tissot - Omega - Lemania. Meerdere Zwitserse horlogemerken maakten voor 'derden' horloges met speciale wijzerplaten gedurende de jaren '70 en '80. De bekendste en duurste, meest waardevolle is de Rolex Submariner met 'Comex' op de plaat. Maakte Lemania eerst nog zelf horloges, later werden ze vooral in Omega's en Tissot gebruikt. Maar er moest geld op verdiend worden. De quartz-horologes dreigden de mechanische Zwitserse uurwerken te verdringen.
In die tijd was het heel gewoon om een generiek uurwerk in de kast te plaatsen en een 'klanten-wijzerplaat' te gebruiken. En als het een beetje 'racy' of 'sporty' moest zijn, grepen fabrikanten al snel naar het eerdergenoemde Lemania 5100-uurwerk! Dit uurwerk is gewoon-weg fantastisch als alles het goed doet, maar als er slijtage optreedt... dan ben je nog niet klaar. Niet veel horlogemakers hadden en hebben de skills om het te repareren. En nadat Lemania was overgenomen door Breguet zijn de onderdelen onbetaalbaar geworden. Vandaar dat oude uurwerken vaak gekannibaliseerd worden...
Vandaar mijn vraag: wie heeft er eentje die ik eens mag bekijken? Uit bovenstaande blijkt dat ik vermoed dat niemand 'm wil verkopen. Mocht je interesse hebben in een goed adres voor reparatie van het uurwerk, stuur me dan een PB'tje. Ik ben behalve Saab-gek ook wel horloge-gek. Vandaar.