polijsten verweerde lak

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Plaats reactie
op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

polijsten verweerde lak

Bericht door op » zo 17 sep, 2023 22:12

Advies gevraagd!
Bij mijn 95 beginnen het nieuw gespoten frontje en rechter zijscherm steeds meer af te steken tegen de rest van de (oude ) lak. Die was gepoetst met de hand en is weer glans verloren. Op het dak zit nog wel een ronde plek met glans waar een polijstmachine is opgezet om een kleurmonster te nemen met een soort viewer. (Ik heb de auto de hele zomer buiten voor de deur staan omdat het zo'n mooi gezicht is en ik rij er dagelijks mee.)

Ik zal dus de rest ook maar mechanisch moeten polijsten. Ik heb nog een spaarkaart van de gamma en daarmee kan ik een Bosch 18v accu excentrisch schuur- en polijstapparaat met flinke korting kopen. Wat heb ik dan nog meer nodig en hoe werkt het precies? Ik heb nog nooit machinaal gepolijst omdat ik altijd bang ben geweest om door de lak heen te poetsen.
Alle tips en adviezen welkom!
grtn Olaf

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: polijsten verweerde lak

Bericht door Marius0404 » zo 17 sep, 2023 22:21

hier nog iemand met een wat doffe 95.
Ik ben niet zo'n poetser, maar zou het met een beetje begeleiding wel willen leren.

silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door silvandam » zo 17 sep, 2023 22:34

Ik ben vorige week begonnen aan mijn 99. Na welgeteld 1 paneel ben ik er weer mee opgehouden. Vandaag heb ik de 900 opgehaald bij een professionele poetser. Ik heb het poetsen definitief opgegeven :D .

Turbobakk
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Turbobakk » zo 17 sep, 2023 22:40

Door de lak heen poetsen gebeurt niet zo gauw. Zoals altijd is een goede voorbereiding belangrijk. Zorg dat de lak goed schoon is door te wassen en daarna kleien. Zie verder

https://youtu.be/_gSudFka0n8?feature=shared

mitch291
Geregistreerd lid

Bericht door mitch291 » ma 18 sep, 2023 7:05

95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 95twinturbo » ma 25 sep, 2023 20:49

In mijn topic viewtopic.php?t=183760 zie je een paar foto’s van mijn 9-5, die compleet verweerd was en vol met krassen zat. En nog 100 andere punten, maar het gaat hier om het polijsten:)
Ik had nog nooit gepolijst, dus zo te lezen zit je in hetzelfde schuitje. Daarom deel ik hier graag mijn ervaring en mijn tips.

Ik ben aan de slag gegaan met de dual action polisher van mijn zwager. Dat is een excentrisch polijstmachine, die kon ik lenen. Mocht je zoiets moeten kopen dan ben je vanaf 200,- kwijt, ga je ook niet aan failliet.
Omdat ik dus 0 ervaring had, ben ik gewoon naar de auto poets zaak hier in de buurt gegaan voor polijstmiddelen, Waxworld in Zevenbergen. Heel fijn geholpen. Had direct aangegeven dat ik geen ervaring had, en dat mijn auto niet perse een “10” hoefde te worden, maar wel een “7”. Daarop heeft hij mij naast de auto geadviseerd om in 3 stappen van grof naar fijn te polijsten.
Dat heb ik gedaan, en dat heeft echt flink tijd gekost. Maar het resultaat is een auto die eerst een simpele oude bak leek, en nu een mooie youngtimer. Echt de moeite waard, maar ik hoop dat de foto’s in mijn topic dat laten zien.

Dus hierbij mijn tips, en nogmaals, ook ik had 0,0 ervaring toen ik begon
- Gebruik een DAP (dual action polisher), en niet zo’n goedkoop groot ding
- Ga naar een poets shop voor polijstmiddel en pads voor de machine, en geef gerust eerlijk aan wat je er aan uit wil geven. Ik was voor 3 pads (grof, middel, fijn) en de bijbehorende polijst flesjes in totaal 75,- kwijt
- Luister goed naar advies over rustig poetsen en niet te hard drukken. Anders sta je voor niks te stoempen:)
- Ik vond het advies over polijstmiddel-merk dat niet stuift heel nuttig. Sommige polijstmiddelen gaan smoren, en als je dan binnen polijst zit alles onder alsof de stukadoor is geweest
- Plak zwarte delen af! Anders krijg je daar moeilijk het polijst spul af. Simpele schilders tape is prima
- Werk paneel voor paneel. Zo zie je snel resultaat en dat motiveert. Bovendien krijg je het dan het beste in de vingers. Derde voordeel is dat je een paneel op een avondje doet (of twee, of drie) en je dus niet heel je auto afgeplakt hebt en er niet mee kunt rijden. Het scheelt natuurlijk als je de auto niet perse nodig hebt tussendoor
- Neem de tijd! Mijn 9-5 estate heb ik met 1-2 panelen per dag gedaan. In totaal 2 weekjes bezig geweest op m’n gemak, zo blijft het leuk en is het resultaat echt het mooiste. Denk vooral niet dat je een hele auto even polijst op een zaterdagmiddag. Dat dacht ik eerst namelijk wel, maar het was een mooie leuke les in geduld:)

Laat even weten of je geslaagd bent! Succes!

Dit waren de pads en de flesjes die ik gebruikt heb. Had daar toevallig een foto van gemaakt voor mijn zwager:)
Afbeelding

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » wo 27 sep, 2023 21:30

Dank je welvoor de tips, ik ga het ook proberen. Moet er nog wax op na het polijsten?

95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 95twinturbo » wo 27 sep, 2023 22:12

Ja wax (of poets) houdt de glans wel wat langer mooi. Maar in alle eerlijkheid maakt netjes binnenzetten meer verschil, als je die mogelijkheid hebt:)

Turbobakk
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Turbobakk » wo 27 sep, 2023 22:16

Dat zou ik zeker doen. Na polijsten altijd afwerken/beschermen met een wax of sealant

Plaats reactie