Foute RDW data

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Plaats reactie
Chlorix
Donateur
Donateur

Foute RDW data

Bericht door Chlorix » di 21 nov, 2023 14:42

Soms verschijnen er heel interessante lijstjes over de Saabs die nog in omloop zijn op dit forum. En de bron van deze info is meestal de RDW Open Data databank.

Het viel me echter op dat de data vaak niet zo accuraat is.

In mijn geval was de Handelsnaam heel pover. Echter via de telefoon kon ik het niet veranderd krijgen, omdat de "fabrikant" deze benaming door had gegeven. Als ik echter in het bestand kijk dan zijn de Handelsnamen van vergelijkbare voertuigen van dezelfde periode vaak heel verschillend. Ik heb het vermoeden dat niet de fabrikant, maar de diverse importeurs hier debet aan zijn.

Zelfs primaire zaken zoals de Inrichting (bv. sedan of hatchback) zijn soms fout. Een concreet voorbeeld de Saab 9000 CS staat in de meeste gevallen te boek als een hatchback. Echter soms ook als een sedan, wat natuurlijk heel lastig is want dan kun je de CS niet onderscheiden van de CD. Per auto zul je dit aan moeten laten passen wil je het goed krijgen.

Zo gezegd, zo gedaan. Dus ik wilde een lijstje hier neerzetten van alle Saab 9000 auto's die "CS" in de Handelsnaam hebben staan met een APK van na 1 januari 2019 waarbij de inrichting ten onrechte sedan is. Een lijstje met het kenteken, de gebruikte handelsnaam en de inrichting. Zodat eventueel leden van het forum dit voor hun auto's aan kunnen laten passen.

Echter kan ik zomaar een lijstje met kentekens plaatsen op dit forum? Ondanks het feit dat je het gewoon via RDW Open Data kunt ophalen? Wat is jullie mening?

MvR
Geregistreerd lid

Re: Foute RDW data

Bericht door MvR » di 21 nov, 2023 16:06

Kweenie.

Is niet echt van deze tijd. Stel: zo'n 9000 identificeert zich als 'sedan'. Wie zijn wij dan om er een 'hatchback' van te maken? En omgekeerd. Je weet niet wat er van binnen zit. En zeg nou niet dat een 9000 zich niet kan identificeren. Je moet er toch van uitgaan dat er alternatieve feiten zijn. Wetenschap van de RDW is ook maar een mening!

Overigens weet ik dat de RDW daar inderdaad slordig mee is. Mijn TR3A uit 1959 stond te boek als een... TR3 uit 1960. Dat predicaat kreeg hij mee vanuit het keuringsstation in Zwolle waar 'ie een Ned kenteken kreeg. De 3A had de 3 al in in 1957 opgevolgd en is aantoonbaar anders dan de voorganger. Maar toch! Het boeit ze alleen maar dat ze het chassisnr hebben.

Chlorix
Donateur
Donateur

Re: Foute RDW data

Bericht door Chlorix » di 21 nov, 2023 16:15

Het idiote is dat je vanuit het chassisnummer zo ongeveer de helft van de kolommen kunt vullen met de correcte data.

Overigens om terug te komen op het lijstje met kenteken, handelsnaam en inrichting. De eigenaar weet natuurlijk of hij een CS heeft of niet en of de inrichting correct is.

Plaats reactie