En dan opeens realiseer je je de vooruistrevendheid van Saab

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Plaats reactie
MvR
Geregistreerd lid

En dan opeens realiseer je je de vooruistrevendheid van Saab

Bericht door MvR » do 18 jan, 2024 19:24

Vandaag een stuk in een nieuwe Honda Jazz Hybrid gereden. Zoals iedere Honda: probleemloos, vlot, stil. Maar... wat een achterlijk ontwerp heeft de voorruit! Een extra stijl met een zijruitje. Toen opeens realiseerde ik me hoe vooruitstreven het ontwerp van de 99 en 900 was qua zicht naar buiten: met de 'viskom-voorruit' en de rechtopstaande A-stijl! Waarom kan dat in 2024 niet meer, denk ik dan. Zo'n dubbele, schuine stijl is ongelofelijk onveilig. Hele kuddes fietsende kinderen verdwijnen achter die twee schuine stijlen wanneer je een kruispunt nadert!

Afbeelding

Opnieuw pet-af voor het jaren '60 ontwerp van de 99 - dat zo'n 60 jaar later zó toegepast zou kunnen worden.

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: En dan opeens realiseer je je de voortuistrevendheid van Saab

Bericht door Ewout » do 18 jan, 2024 20:02

Absoluut. In mijn classic zie ik zoveel meer dan in mijn zaakwagen... Dikke stijlen (vol airbags), grote buitenspiegels, een veel te vlakke voorruit waardoor de binnenspiegel je zeker 20% zicht ontneemt. En inderdaad, zo'n extra ruitje is gewoon een slechte oplossing door een slecht design.

En dan tijdens slecht weer de adaptive cruise control uitschakelen, waardoor je ook geen analoge cruise control meer hebt. Hemeltergend! Maar dat ging het hier niet over... :wink:

MvR
Geregistreerd lid

Re: En dan opeens realiseer je je de vooruistrevendheid van Saab

Bericht door MvR » do 18 jan, 2024 21:01

Nou dat mag best genoemd worden (ik schreef ook 'vooruitstrevendheid' - nadat ik er een spelfout had uitgehaald...). Dus dat gaat verder dan alleen die magnifieke voorruit!

Het wrange was dat ik dacht: "Wat een jaren-'90 design is dat extra ruitje! Citroen Picasso-tijd!" En toen pas realiseerde ik me dat het Saab-ontwerp van de jaren '60 moet zijn!

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: En dan opeens realiseer je je de vooruitstrevendheid van Saab

Bericht door 72sonett3 » do 18 jan, 2024 21:40

'Voorruitstrevendheid' dus eigenlijk. :D

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » do 18 jan, 2024 22:06

Ewout schreef:
do 18 jan, 2024 20:02
En dan tijdens slecht weer de adaptive cruise control uitschakelen, waardoor je ook geen analoge cruise control meer hebt. Hemeltergend! Maar dat ging het hier niet over... :wink:
Ja! Dit! Nu twee jaar op rij meegemaakt tijdens de kerst in Zweden... zodra het begint de sneeuwen (of bij ijsregen) is binnen 10 minuten je sensor onbruikbaar en kan je de laatste 2 uur van je rit op het voetje doen. Omschakelen naar gewone cruise control is onmogelijk, je mag alleen terug naar een "limiter" waarbij je alsnog je voet op het gas moet houden. :shrug:

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » vr 19 jan, 2024 9:30

Henk-Jan schreef:
do 18 jan, 2024 22:06
je mag alleen terug naar een "limiter" waarbij je alsnog je voet op het gas moet houden. :shrug:
lang leve de analoge auto!

1001760
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 1001760 » vr 19 jan, 2024 11:22

Het kan nog gekker.
Een collega van mij rijdt zo'n nieuwe hybride KIA Niro.
Daar wordt de cruise control automatisch uitgeschakeld wanneer er een stekker in de contactdoos van de trekhaak zit.
"Veiligheid meneertje".
Daar zit 'ie dan met z'n fietsendrager en mountainbike achterop...
Is schijnbaar ook niet aan te passen.

siccojan
Donateur
Donateur

Bericht door siccojan » vr 19 jan, 2024 12:44

In mijn auto kan ik de adaptive cruise control los van de cruise control uitzetten. Nog steeds denk ik dat hij bij slecht weer zal afschakelen, maar dat moet ik nog testen. Nog geen échte slechtweer of sneeuwrit gemaakt.

Verder ben ik het helemaal met je eens. Die smalle A-stijl is fantastisch.

Echter: als twee meter man heb ik voor stoplichten wel een probleem als ze boven de rijbaan hangen en ik vooraan sta. Dan moet ik best wel bukken. Of het argument "handig bij laaghangende zon" dat helemaal compenseert....

Wat sinds de 900 verloren is is ook de deur die om de dorpel vouwt. Dat is veilig (kan moeilijker naar binnen gedrukt worden), esthetisch (kijk eens naar die plastic dorpeldecorplaten, brrr) en bovenal heel schoon. Je kan instappen zonder je zorgen te maken over troep aan broekspijp of rok. Zo enorm praktisch! Bij de 9000 lag de dorpel diep, maar toch al een ander instapgevoel.

Groet, Sicco Jan

DV 9-3
Donateur
Donateur

Bericht door DV 9-3 » vr 19 jan, 2024 13:08

Voorbeelden van 'Computer says no' verschijnselen die zich helaas heden ten dage niet tot automotive design alleen beperken.

Allemaal schitterend bedachte oplossingen. Van achter 't bureau. Off line werkt de wereld echter vaak anders.

Onlangs een paar keer deze werkelijk pràchtige film gekeken. Raak er steeds bijna vertederd van. Echte analoge mensen. Die vanuit hun eigen creatieve talenten grensverleggende technische ideeën realiseerden. Zonder zich echt iets af te vragen over commercie. Helden, in mijn ogen. Those were the days....

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » vr 19 jan, 2024 13:32

siccojan schreef:
vr 19 jan, 2024 12:44
In mijn auto kan ik de adaptive cruise control los van de cruise control uitzetten. Nog steeds denk ik dat hij bij slecht weer zal afschakelen, maar dat moet ik nog testen. Nog geen échte slechtweer of sneeuwrit gemaakt.

Verder ben ik het helemaal met je eens. Die smalle A-stijl is fantastisch.

Echter: als twee meter man heb ik voor stoplichten wel een probleem als ze boven de rijbaan hangen en ik vooraan sta. Dan moet ik best wel bukken. Of het argument "handig bij laaghangende zon" dat helemaal compenseert....

Wat sinds de 900 verloren is is ook de deur die om de dorpel vouwt. Dat is veilig (kan moeilijker naar binnen gedrukt worden), esthetisch (kijk eens naar die plastic dorpeldecorplaten, brrr) en bovenal heel schoon. Je kan instappen zonder je zorgen te maken over troep aan broekspijp of rok. Zo enorm praktisch! Bij de 9000 lag de dorpel diep, maar toch al een ander instapgevoel.

Groet, Sicco Jan

Precies, allemaal details die nu, vandaag, absoluut niet ouderwets te noemen zijn. Ik had ook moeite om hooggeplaatste verkeerslichten te zien. Kreeg ooit voor mijn verjaardag zo'n plastic 'fish eye' die ik naast de spiegel plakte (werkte met een zuignap-principe). Dat hielp. Die 'fish eyes' zie ik nooit meer. Ik heb me wel eens afgevraagd of die -relatief- vér vooruitstekende, gebogen raamsponning aan de bovenkant ook niet hielp tegen een botsing met overstekende elanden.

vanderzanden
Geregistreerd lid

Bericht door vanderzanden » vr 19 jan, 2024 14:28

MvR schreef:
vr 19 jan, 2024 13:32
.... Ik had ook moeite om hooggeplaatste verkeerslichten te zien.
Wanneer je niet achter anderen voor een stoplicht wil staan, en wie wil dat nou, is dé oplossing hiervoor bij de classic het open- / schuifdak.

Plaats reactie