Stelling: Saab diesels zijn incourant geworden

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
MvR
Geregistreerd lid

Re: Stelling: Saab diesels zijn incourant geworden

Bericht door MvR » zo 14 jan, 2024 15:21

Raggare schreef:
zo 14 jan, 2024 13:08
Onlangs was ik een paar dagen in Bremen, Duitsland. Wat mij opviel was het relatieve grote aantal diesels die er rondreden.
Heeft alles te maken met het door de overheid ondersteunde (ingezette?) sentiment. Ik kom iedere twee. drie maanden in Parijs (met de trein, ja) en daar is het 'alles electrisch' wat te klok slaat. Als je daar loopt, snap je dat Toyota de grootste autobouwer is. Camry-taxi's van stoeprand tot stoeprand. Heeft alles te maken met (en daar is'ie... sentiment!) de Olympische Spelen van deze zomer, want het moet 'schoon' zijn. Ik heb echt het idee dat geen enkele bestuurder van een land of regio ook maar iets verstand heeft van de materie waarover hij/zij een besluit neemt.

Apeldoorn als voorbeeld: 9e stad van NL qua grootte. Een monumentale wijk moet aan de warmtepomp. Energie-regisseurs aangesteld, websites in de lucht, cursussen 'hoe verduurzaam ik mijn huis' enz. Maar nu, 4 jaar later... "Uhhhh we hebben niet genoeg capaciteit op het elektriciteitsnet..." Hetzelfde geldt voor emissievrije bedrijfsauto's in de stad. Apeldoorn stond vooraan om mee te doen met 17 andere gemeentes. Nu: 'misschien moeten we ontheffing geven voor de marktkooplui', 'het electranet zit vol' en nog wat mitsen en maren. En als we hier dan elektrische bussen aanschaffen, kopen we ze van de Chinezen: BYD. Die allemaal storing hebben. Terwijl, oh ironie, er een fabrikant van elektrische wielmotoren voor bussen in de stad zit! Dus... dan staat er weer zo'n BYD-ding met pech en wordt 'ie ingehaald door een testbus van E-Traction die proefritten maakt! https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~ba9e2bc2/

Sentiment, en in het geval van BYD bussen is er ook een zweem van 'gestuurde aanbesteding' bij.

Ik was in 2012 in Londen bij de OS. BMW was toen 'preferred supplier'. Allemaal 320 eDE's. Letterlijk honderden van die BMWs. Dat zou toen het schoonst zijn. Overigens las ik vandaag dit (vanaf blz 9) https://issuu.com/raivereniging/docs/go_mobility-5-2019

raspaardje
Donateur
Donateur

Bericht door raspaardje » zo 14 jan, 2024 15:30

Idd en het sentiment wordt door verschillende factoren bepaald; belasting, reclame, media, cultuur.
Hier in NL zal je kunnen worden aangekeken als je nog een (vrij) nieuwe of dikke diesel gaat rijden, in veel andere landen is dat echt nog niet het geval.
Voor de lange afstanden op hogere snelheden gaat er niks boven een diesel. En die (werk)cultuur bestaat natuurlijk nog in veel landen.

gudmundje
Donateur
Donateur

Bericht door gudmundje » zo 14 jan, 2024 17:12

Autoweek kwam deze week met de verkoopcijfers nieuwe auto's

- Elektrisch 30,8%
- Hybride 37,1%
- Benzine 30,4%
- Diesel 1,1%

Jammer want een koppelrijke diesel rijdt leuk, maar de diesel is dood vrees ik...

raspaardje
Donateur
Donateur

Bericht door raspaardje » zo 14 jan, 2024 18:00

In Duitsland loopt het terug maar dood is het iig nog niet:

"Noch 2011 war Deutschland Diesel-Land: Fast jeder zweite neu zugelassene Pkw war ein Selbstzünder, 2017 lag der Anteil noch bei 38,8 Prozent. Doch die Hochzeit des Diesels ist vorbei: Laut aktuellen Zahlen des Kraftfahrt-Bundesamtes (KBA) lag der Dieselanteil 2023 bei gut 17 Prozent."

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » zo 14 jan, 2024 18:11

Dat is natuurlijk vrij eenvoudig te verklaren, in Duitsland betaal je veel minder extra wegenbelasting voor een diesel of lpg motor, net als in België.
Vergelijking is dus niet helemaal zuiver want de wegenbelasting in Nederland is m.i. het grootste obstakel.

raspaardje
Donateur
Donateur

Bericht door raspaardje » zo 14 jan, 2024 18:15

De mrb is toch niet veranderd in NL?
Het zijn het zakelijk beleid én de bpm die zorgen dat nieuwe diesels niet meer geleast worden.

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » zo 14 jan, 2024 18:22

Nee niet in Nederland nee maar in Duitsland en België betaal je gewoon minder extra als je diesel of lpg rijdt.
Dus logischerwijs is diesel rijden daar populairder omdat het simpelweg minder kost.

Dat is ook de reden dat veel yongtimers geïmporteerd worden uit die landen omdat je daar nog wat oudere diesels met een lage kilometerstand kunt vinden. Hier is dat veel lastiger omdat het omslagpunt voor diesels hier veel hoger ligt.

raspaardje
Donateur
Donateur

Bericht door raspaardje » zo 14 jan, 2024 18:36

Orphy schreef:
zo 14 jan, 2024 18:11
Vergelijking is dus niet helemaal zuiver want de wegenbelasting in Nederland is m.i. het grootste obstakel.
Mrb voor diesel is altijd hoog geweest in NL, ook tov andere landen. Dat zorgde al voor een minder groot dieselaandeel tov andere landen, het omslagpunt lag al hoger.
Het zijn echt bedrijfsbeleid en de nieuwprijzen (= nog hoger omslagpunt) die zorgen dat diesels in NL nauwelijks meer verkocht worden.

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » zo 14 jan, 2024 18:47

Ok

gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door gj900 » zo 14 jan, 2024 19:06

De enige reden om hier (in D) geen diesel te rijden zijn de milieuzones. Als je met je Euro5 diesel de stad niet meer in mag, is dat een hindernis. In München mag je weer met Euro5 de stad in, maar hoe lang is de vraag:

"Ein Fahrverbot für Dieselfahrzeuge mit der Abgasnorm Euro 5 auf dem Mittleren Ring ist vorerst vom Tisch. Das hat der Ausschuss für Klima- und Umweltschutz am Dienstag ohne große Debatte beschlossen. Doch aufgeschoben ist nicht aufgehoben: Ob es doch noch dazu kommt, könnte der Stadtrat im Frühjahr 2024 entscheiden, wenn die Jahresmittelwerte für die Belastung der Luft durch Stickstoffdioxid (NO₂) feststehen."

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » zo 14 jan, 2024 23:58

raspaardje schreef:
zo 14 jan, 2024 10:46
Ik heb in een kleine 8 jaar 224k km op de teller van mijn cabrio erbij gezet.

99% snelweg, verbruik 1 op 20 en in april al een lekker kleurtje...:)
Maar ik besef me dat ik een uitzondering ben om met zo'n auto zoveel km te maken. Dus ja, incourant, net als heel veel andere diesels.
Je bent geen uitzondering. Ik heb de 9-3 nu welgeteld drie jaar en heb er 120.000km mee gereden. Over 20.000km staat er 400.000km op de teller. Ik rijd overigens op satanssap.
Raggare schreef:
zo 14 jan, 2024 13:08
Onlangs was ik een paar dagen in Bremen, Duitsland. Wat mij opviel was het relatieve grote aantal diesels die er rondreden.
Vriend van mij woont in Duitsland en rijdt een dikke 5-serie station, een 535 diesel. Wat ik per kwartaal betaal betaalt hij voor een heel jaar aan wegenbelasting en volgens mij og minder ook. Daarbij is diesel over het algemeen ook zuiniger en daarom rijden de Duitsers dan ook liever diesel.
NeufegliseThierry schreef:
zo 14 jan, 2024 14:57
Ik ben fervent dieselaar, heb er heel wat bereden (SAAB, Mercedes, BMW, Citroën) en wat mij betreft zijn de SAAB diesels, in het bijzonder de 2.2 maar ook de 1.9, al incourant vanaf het moment van introductie. De concurrentie had destijds veel mooier lopende en stillere diesels in de aanbieding.

Dat ze nu incourant zijn als in "kosten weinig en staan lang te koop" verbaast me dan ook helemaal niks.
Misschien mooi lopend maar de FIAT motor (Z19DTH) in de Saab is een monster van een diesel die met een beetje onderhoud tot de beste dieselblokken ter wereld hoort. Het is inderdaad een wat luidruchtige motor maar je hebt er ook niet veel mee. Het is een heerlijke rouwdouwer.

raspaardje
Donateur
Donateur

Bericht door raspaardje » vr 26 jan, 2024 12:48

Orphy schreef:
zo 14 jan, 2024 18:47
Ok
Je antwoord komt op mij over dat je geen zin meer hebt om de argumenteren.
Als dat idd zo is: mijn antwoorden waren niet bedoeld om van je te "winnen".

Ik wilde alleen weerleggen dat de wegenbelasting het grootste obstakel vormt om diesel te gaan rijden. Want deze is weinig veranderd: die was en is hoog.
Het is een zichzelf versterkende mix van factoren waarom men geen diesel meer nieuw koopt. Denk aan milieuzones, BPM-verhogingen, verhoging van de dieselprijs (in landen om ons heen), fiscaal beleid en het stoppen van de ontwikkeling door fabrikanten in de dieselmotor.

Voor specifiek Saabs uitgerust met dieselmotor is het denk ik de combinatie van het op leeftijd raken en de (naderende) milieuzones die ervoor zorgt dat men de diesels niet meer blijft onderhouden.

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » vr 26 jan, 2024 12:58

Al je argumenten kloppen maar in Nederland komt daar nog eens de hoge wegenbelasting bij.
Het is hier en en en waardoor mensen niet in een diesel meer durven te investeren. (Denk ik)

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » zo 28 jan, 2024 11:10

Tja, ik werk bij een bedrijf dat wereldwijd de grootste leverancier van brandstof pompen is, maar bij ons mag er zakelijk geen diesel meer geleased worden.

En er werd al eens een genoemd, de aanschaf van een saab diesel cabrio. Tijdens de lockdown kwam er 1 voorbij, schitterend, laatste jaartal, vol opties en sport goedkoop .
Dion optie er nog bij en voila.

Tja alleen de directie hield mij tegen. ( en ik had nog wel beloofd dat het haar auto zou worden) :D

Overigens de dagelijkse is heel mijn leven al LPG. Bevalt goed , vooral bij de pomp
Moest gisteren diesel halen voor de shovel en trekker, deed wel zeer :shock:

Plaats reactie