Heeft alles te maken met het door de overheid ondersteunde (ingezette?) sentiment. Ik kom iedere twee. drie maanden in Parijs (met de trein, ja) en daar is het 'alles electrisch' wat te klok slaat. Als je daar loopt, snap je dat Toyota de grootste autobouwer is. Camry-taxi's van stoeprand tot stoeprand. Heeft alles te maken met (en daar is'ie... sentiment!) de Olympische Spelen van deze zomer, want het moet 'schoon' zijn. Ik heb echt het idee dat geen enkele bestuurder van een land of regio ook maar iets verstand heeft van de materie waarover hij/zij een besluit neemt.Raggare schreef: ↑zo 14 jan, 2024 13:08Onlangs was ik een paar dagen in Bremen, Duitsland. Wat mij opviel was het relatieve grote aantal diesels die er rondreden.
Apeldoorn als voorbeeld: 9e stad van NL qua grootte. Een monumentale wijk moet aan de warmtepomp. Energie-regisseurs aangesteld, websites in de lucht, cursussen 'hoe verduurzaam ik mijn huis' enz. Maar nu, 4 jaar later... "Uhhhh we hebben niet genoeg capaciteit op het elektriciteitsnet..." Hetzelfde geldt voor emissievrije bedrijfsauto's in de stad. Apeldoorn stond vooraan om mee te doen met 17 andere gemeentes. Nu: 'misschien moeten we ontheffing geven voor de marktkooplui', 'het electranet zit vol' en nog wat mitsen en maren. En als we hier dan elektrische bussen aanschaffen, kopen we ze van de Chinezen: BYD. Die allemaal storing hebben. Terwijl, oh ironie, er een fabrikant van elektrische wielmotoren voor bussen in de stad zit! Dus... dan staat er weer zo'n BYD-ding met pech en wordt 'ie ingehaald door een testbus van E-Traction die proefritten maakt! https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~ba9e2bc2/
Sentiment, en in het geval van BYD bussen is er ook een zweem van 'gestuurde aanbesteding' bij.
Ik was in 2012 in Londen bij de OS. BMW was toen 'preferred supplier'. Allemaal 320 eDE's. Letterlijk honderden van die BMWs. Dat zou toen het schoonst zijn. Overigens las ik vandaag dit (vanaf blz 9) https://issuu.com/raivereniging/docs/go_mobility-5-2019