Blunders bij het klussen

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Plaats reactie
95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Blunders bij het klussen

Bericht door 95twinturbo » zo 25 jun, 2023 11:40

Onlangs een aanrijding gehad bij een wegversmalling, waar een Tokkie het niet nodig vond om af te remmen. Hoewel hij het niet graag toegaf, zat hij fout omdat de versmalling aan zijn kant zat. Enfin, zijn spiegel (Audi A4 2002) was er helemaal af. Mijn spiegel zat alleen een kleine kras op (1-0 voor Saab dus haha).
Maar natuurlijk wel gelijk even kijken of de elektrische verstelling nog werkte. Niet dus. Shit dacht ik, dat wordt toch nog een geregel, en dat voor een spiegel... tot ik me tijdens het invullen van het formulier bedacht, dat ik niet had gekeken of het knopje voor linker- of rechterspiegel goed stond. Niet dus:) Knopje omgezet en nog eens getest, en alles bleek netjes te werken. Een klein beetje 2-0 voor Saab dus:)
De adrenaline was inmiddels wel weggezakt en ik heb met de tegenpartij nog gezellig even zitten ouwehoeren over de gezamenlijke interesse in auto's. Maak je dat ook weer eens mee!

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door el-barro » wo 08 jan, 2025 15:40

Maandag begon het al behoorlijk te stormen en aangezien ik buiten moet sleutelen vond ik het niet verstandig mijn gasklephuis van de 9-3 og te gaan vervangen. Wat ik al een tijdje wilde doen was de afstelling van de turbo bypas afstellen, dat is vrij simpel en als het te slecht weer zou worden kon ik zo stoppen en opruimen.

Hitteschildje weg, borgmoer los en borgveer weg, dan heb je het wel gehad.... behalve als de klep open valt. Het asje wees omlaag in plaats van omhoog, zie afbeelding.

Afbeelding

Opzich geen probleem, omdat je hem handmatig weer omhoog kan draaien. Maar ik had het geluk dat de klepschotel precies intern voorbij een randje was gevallen en nooit meer terug kon.
Uiteindelijk in de storm en miezer 2uur bezig geweest om de downpipe los te maken zodat ik het klepje kon geleiden langs het randje. Fluitje van een cent, maar voordat je er bij kan...
Hier is het spoortje te zien waar het klepje langs het huis is gelopen.

Afbeelding

Ach, het is hobby denken we dan maar :?

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » wo 08 jan, 2025 16:50

off topic:

is Dilemma (TS) helemaal van de tuning aardbol verdwenen? Heeft iemand zijn nalatenschap overgenomen
destijds?

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » wo 08 jan, 2025 19:25

el-barro schreef:
wo 08 jan, 2025 15:40
Hitteschildje weg, borgmoer los en borgveer weg, dan heb je het wel gehad.... behalve als de klep open valt. Het asje wees omlaag in plaats van omhoog, zie afbeelding.
Herkenbaar ...

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » wo 08 jan, 2025 22:29

el-barro schreef:
wo 08 jan, 2025 15:40
Maandag begon het al behoorlijk te stormen en aangezien ik buiten moet sleutelen vond ik het niet verstandig mijn gasklephuis van de 9-3 og te gaan vervangen. Wat ik al een tijdje wilde doen was de afstelling van de turbo bypas afstellen, dat is vrij simpel en als het te slecht weer zou worden kon ik zo stoppen en opruimen.

Afbeelding

Opzich geen probleem, omdat je hem handmatig weer omhoog kan draaien. Maar ik had het geluk dat de klepschotel precies intern voorbij een randje was gevallen en nooit meer terug kon.
Uiteindelijk in de storm en miezer 2uur bezig geweest om de downpipe los te maken zodat ik het klepje kon geleiden langs het randje. Fluitje van een cent, maar voordat je er bij kan...
Hier is het spoortje te zien waar het klepje langs het huis is gelopen.

Afbeelding

Ach, het is hobby denken we dan maar :?
Wat jij bedoelt is de waste gate :wink: soms zit het mee en soms tegen…

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door el-barro » wo 08 jan, 2025 23:02

Klopt, ik bedoel de wastegate, wat technisch gezien een by-pass is van de turbo 8)

En de by-pass is dan technisch gezien weer een recirculatie klep, maar ik zal me proberen te houden aan de beschrijving zoals Saab het ook noemt in WIS. Gelukkig mag je gewoon blunders maken in dit topic :lol:

sterkstromer
Donateur
Donateur

Bericht door sterkstromer » do 09 jan, 2025 13:35

Herkenbaar! Alleen kreeg ik hem met wat morrelen weer terug in de normale stand, ik begrijp dat dat een gelukkige omstandigheid was!

Plaats reactie