Vrijstelling en gebruik openbare weg

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Plaats reactie
Luud
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Vrijstelling en gebruik openbare weg

Bericht door Luud » wo 05 feb, 2025 17:02

Hai,
Mijn SAAB 90 is van 1 februari 1985, dus nu net 40 jaar jong. Ik heb voor 2025 geen mrb (overgangsregeling) meer hoeven te betalen. Kan ik de auto gebruiken vanaf 01-02-2025 of moet ik wachten tot 1 maart ??

silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Vrijstelling en gebruik openbare weg

Bericht door silvandam » wo 05 feb, 2025 17:24

Karren maar!!!

Niet betalen voor de overgangsregeling is automatisch niet deelnemen aan de overgangsregeling. Ik kan het niet anders zien dan dat je nu vrij om te gaan bent.

Mocht oom agent daar anders over denken, dan vecht ik de boete kostenloos voor je aan! :mrgreen:

phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door phanot » wo 05 feb, 2025 18:05

Je auto is echt onbeperkt vrij voor de weg na 40 jaar (afhankelijk van hoe je verzekerd bent)
Ook mag je nu ongehinderd alle milieuzones in, ook als het een diesel is.
In Duitsland en België heb je ook geen beperking meer voor de steden (vanaf 30 jaar daar)
Frankrijk is moeilijker.

95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 95twinturbo » wo 05 feb, 2025 18:39

phanot schreef:
wo 05 feb, 2025 18:05
Je auto is echt onbeperkt vrij voor de weg na 40 jaar (afhankelijk van hoe je verzekerd bent)
Ook mag je nu ongehinderd alle milieuzones in, ook als het een diesel is.
In Duitsland en België heb je ook geen beperking meer voor de steden (vanaf 30 jaar daar)
Frankrijk is moeilijker.
Hee dat van die milieuzones wist ik niet. En ik dacht nochtans dat ik alle regeltjes wel kende. Weer wat opgestoken:)

Oelo74
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Oelo74 » wo 05 feb, 2025 20:45

Mijn 99 is van 14-2-'84 Luud, zoals Sil al zegt, als je niet deelneemt aan de overgangsregeling kom je automatisch in de normale regeling uit. Ik ben dus gewoon vanaf 1 januari gaan rijden met het idee dat ik over die eerste 6 weken van 2024 nog wel een rekening zou krijgen. Ik heb er nooit meer wat van gehoord, behalve een schrijven dat ie dus vanaf vermelde datum 40 jaar was en wegenbelastingvrij. Jij kunt sowieso nu al rijden, de auto is immers inmiddels 40 jaar.

Dat van die milieuzones wist ik ook niet wat België betreft, wel dat Frankrijk lastig kan worden.

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » wo 05 feb, 2025 20:58

In België mag je enkel met je oldtimer een milieuzone binnen als je een vrijstelling hebt aangevraagd: https://www.slimnaarantwerpen.be/nl/lez ... e/oldtimer
Dus eerst laten registreren.

Luud
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Luud » do 06 feb, 2025 11:10

Dank voor jullie reacties en aanvullende info....weer wat wijzer geworden. En wat kan me nog gebeuren met de ,,ruggensteun" van Sil :D :thumbup2:

Plaats reactie