Oud artikel: Saab in Oman

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Plaats reactie
MvR
Geregistreerd lid

Oud artikel: Saab in Oman

Bericht door MvR » do 13 mar, 2025 21:59

Deze winter zijn we naar Oman geweest. Skihellingen zijn aan mij niet besteed.

Daar kwamen we er dankzij onze gids achter dat Saab een belangrijke rol gespeeld heeft in Oman. De Omani politie reed jarenlang 900 Turbo. Ik liet onze gids wat foto's zien van mijn 95 en 96s en zo kwam hij op het feit dat Saab ooit auto's leverde aan de Omani regering. En ik vond er een artikeltje over.

Afbeelding

Nu zie je geen enkele Saab meer in Oman. Maar sowieso heb je buiten de hoofdstad Muscat niet veel te zoeken zonder 4x4.

Afbeelding

Echt Oman is een geweldig land om te bezoeken. Je kunt er niet rechtstreeks naartoe vliegen vanaf Nederland. Wel direct vanaf Frankfurt of vanaf Amsterdam via de Arabische Emiraten /Dubai. Of zoals wij deden: via Istanbul. (Wat is dat vliegveld grooooooooooot). Het land heeft giga veel verdiend aan olie, mineralen en... landbouwproducten. De rozenolie die gebruikt wordt voor parfums komt uit Oman. Onvoorstelbaar duur per liter. Een ander exportartikel: race-kamelen. Zo'n kameel kost net zoveel als een Lamborghini.

Het is een land dat nog niet toeristisch is, maar de regeringe staat vol in de startblokken om dat te veranderen! Ik denk dat je het land over 3 tot 5 jaar niet meer herkent. Maar nu is het nog wel authentiek.

Opvallende zaken? Het is er brand- en brandschoon. Geen troep zoals in Egypte. Ieder gehucht heeft een Europees-aandoend openbaar toilet en ook dat is brandschoon! Ik verdenk de oude Sultan ervan dat hij op latere leeftijd regelmatig een toilet moest bezoeken. Vandaar in ieder gehucht eentje. Mensen zijn uiterst vriendelijk. Niet opdringerig en geen gebedel (om fooi oid). Vrouwen werken er (verwacht je niet!). In winkels, als douane-ambtenaar, politieagent of als reisgids.

Alles is er spotgoedkoop. Alleen de prijzen in Muscat zijn 'Europees'. Geen inkomstenbelasting. Ook niet voor expats.

Oh, benzine is er 0,42 per liter. Op alles zit 5% btw. Maar niet op brandstof. "Want de Sultan wil het mensen niet moeilijk maken om naar hun werk te gaan." (...) De wegen zijn supergoed en de afstanden lijken op de lange rechte wegen door Nevada, New Mexico. Alleen steken er wel eens kamelen of geiten over als je met 120 aan komt rijden. Ff opletten dus.

Gaan we nog een keer? Jazeker. Maar dan naar het zuiden, naar Salalah. Da's vlak bij Jemen (yup) en Marissa: een eiland in de Golf van Arabië/Indische Oceaan.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Oud artikel: Saab in Oman

Bericht door Steve-O » vr 14 mar, 2025 9:36

Achteraan de foto staat een exemplaar dat veel begeerlijker is dan zo'n politie-SAAB: two-tone 900-turbo 3-deurs. Ik gok met airco en een schuifdak. :wink: Zou die nog rondrijden? Zouden de politie-SAABs ook in een andere gedaante nog rondrijden?

En is die witte (links van de two-tone) wellicht een 900 CD, misschien?

Afbeelding

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » vr 14 mar, 2025 11:34

Wellicht. Jouw ogen zijn beter dan die van mij (wat letterlijk ook wel zo zal zijn. Die van mij zijn niet best).

Ik heb er geen enkele Saab gezien. Geen spoor. Maar zoals ik al schreef: buiten Muscat en de gebaande wegen heb je niks aan een 2-wielaandrijver. En er is dus heel veel buiten gebaande wegen: 4 miljoen mensen in een gebied zo groot als Engeland, Wales en Schotland samen... Plek zat om te wonen.

Toch waren die Turbo's wel een soort van kwaliteits-teken. In de zomer is het er ruim 50℃. Als je dan geen last hebt van een warmlopende motor, dan is de kwaliteit wel goed!

De politie rijdt nu vooral in Japanse auto's. Inderdaad LC's. In de stad met een allegaartje: ik heb ook Nissan Altima's en Armada's gezien. En BMW 3-series. De militaire politie rijdt in Toyota Mega Cruisers. Had ik nooit eerder in het 'echt' gezien.

flashman
Geregistreerd lid

Bericht door flashman » vr 14 mar, 2025 12:35

Grappig, ik kwam dit filmpje tegen en deze auto is nieuw geleverd in Oman. De platen liggen er nog in.

https://youtu.be/XoSbddpREYg?si=b-c1F3t4ggiJ37pE

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » vr 14 mar, 2025 12:40

Ja, die was het! Ik zat maar te denken: er was een bekende 900 of 9000 uit Oman....

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » vr 14 mar, 2025 12:50

Gezien de kleur en de striping zou ik zeggen dat het wel klopt ja. Zelfs nieuwe Toyota's hebben nog steeds van die striping! Ik denk dat wel gold: "Als de Sultan ze besteld, moeten ze wel goed zijn!" De man werd / wordt daar wel als onfeilbaar bestempeld.

flashman
Geregistreerd lid

Bericht door flashman » vr 14 mar, 2025 12:54

MvR schreef:
vr 14 mar, 2025 12:50
Gezien de kleur en de striping zou ik zeggen dat het wel klopt ja. Zelfs nieuwe Toyota's hebben nog steeds van die striping! Ik denk dat wel gold: "Als de Sultan ze besteld, moeten ze wel goed zijn!" De man werd / wordt daar wel als onfeilbaar bestempeld.
Hij legt het allemaal uit in het filmpje. Auto is besteld door een Sheik maar die liet m bij de dealer staan. Bewust besteld zonder schuifdak, en stoffen bekleding vanwege de warmte. En natuurlijk airco.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » vr 14 mar, 2025 13:19

De Saab dealer in Oman was Shanfari. En laat nou net zijn dat mijn auto door die dealer in 1997 geleverd is… waarschijnlijk aan een Nederlander die daar werkte als diplomaat of voor Shell. In 1998 is de auto alweer geëxporteerd naar Nederland.

Plaats reactie