Saab 9-3 1.9 TiD / roetfilter terugplaatsen

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Plaats reactie
Peterx300
Geregistreerd lid

Saab 9-3 1.9 TiD / roetfilter terugplaatsen

Bericht door Peterx300 » za 27 dec, 2025 11:39

Hallo Luitjes,

Even jullie ervaringen hierin. Ik ben in overweging een Saab Cabrio 9-3 Cabrio TiD over te nemen. Helaas is hiervan de roetfilter uitgeschreven bij RDW. Nu ben ik zelf wel handig en durf ik dit wel aan om een roetfilter terug te plaatsen om dan een her-registratie te doen.

Momenteel heb ik een E klasse met bijna een half miljoen op de klok met een functionerende roetfilter dus ik ben er niet bang voor. Maar hoe houden die motoren zich? Betreft uiteraard een Z19DTH motor.

Hoor graag van jullie

Mvg Peter

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Saab 9-3 1.9 TiD / roetfilter terugplaatsen

Bericht door reiernumans » za 27 dec, 2025 11:53

Praktisch onverwoestbaar, maar het is in mijn ervarkng best een uitdaging om een kwalitatief goed nieuw roetfilter voor deze auto’s te vinden. Gros van wat er beschikbaar is is troep, en de meeste bedrijven die revisie aanbieden kunnen een 9-3 filter niet reviseren.

Als ‘ie er al uit is weet ik niet of ik de moeite zou nemen om er weer een te monteren en het op kenteken geregistreerd te krijgen. Met of zonder roetfilter kun je toch geen milieuzone in.

Peterx300
Geregistreerd lid

Bericht door Peterx300 » za 27 dec, 2025 12:04

reiernumans schreef:
za 27 dec, 2025 11:53
Praktisch onverwoestbaar, maar het is in mijn ervarkng best een uitdaging om een kwalitatief goed nieuw roetfilter voor deze auto’s te vinden. Gros van wat er beschikbaar is is troep, en de meeste bedrijven die revisie aanbieden kunnen een 9-3 filter niet reviseren.

Als ‘ie er al uit is weet ik niet of ik de moeite zou nemen om er weer een te monteren en het op kenteken geregistreerd te krijgen. Met of zonder roetfilter kun je toch geen milieuzone in.
Thanks voor je reply. Een cabrio is al zwaarder en zeker met een cabrio. Als er ergens wat mogelijk is om te beknibbelen dan doe ik dat natuurlijk. Mijn E klasse heb ik bij 4 ton de roetfilter vervangen voor een ''goed'' exemplaar wat succesvol uitpakte. Dus stel ik ga dit aanvliegen bij de Saab niet dat ik het wil opnieuw uitvind als blijkt dat dit geen haalbare zaak is.

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » za 27 dec, 2025 12:11

Voor een Euro 5 motor, zoals ik heb, is er een overgangsperiode tot 2027 om een milieuzone in te komen. Daarna is het over en uit met de pret. Zie ook: https://www.milieuzones.nl/

Ik heb geen roetfilter en mag nog steeds de milieurzones binnenrijden tot 2027. Het verwijderen van een roetfilter verandert je emissiecode op het kenteken niet dus het terugplaatsten van een roetfilter zorgt er ook niet voor dat je in een andere emissieklasse komt. Het enige wat er veranderd bij het het verwijderen van een roetfilter is dat je meer wegenbelasting de staatsruif indrukt. Het heeft dan ook niets met milieu te maken, anders zou je wel een emissieklasse omlaag gaan.

Verder wat Reier zegt. Een goed roetfilter is lastig te krijgen, kost een godsvermogen (weeg dat af tegen de extra wegenbelasting). De Z19DTH is in principe een bulletproof motor maar wel om de 20k km olie verversen. Hiervoor wordt Dexos 2 aangeraden maar in hoeverre dat nog enig voordeel heeft tegenover de hedendaagse moderne oliën is een discussiepunt. Dexos 2 kost je niet meer dan een reguliere 5w30 olie. Distributieriemen om de 120k km vervangen met alles wat er bij hoort en de riemschijf ook dan vervangen. Brandstoffilter om de 60k km vervangen en dan kom je al een heel eind.

Verder is het een auto die zich makkelijk laat sleutelen als je een beetje handig bent.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » za 27 dec, 2025 12:15

Als het puur om kosten besparen gaat zou ik goed gaan rekenen voor je er werk van gaat maken. Houd er rekening mee dat je een roetfilter moet aanschaffen, die moet (laten) monteren, de motorcomputer moet laten herschrijven zodat get roetfilter kan regenereren (als het filter nu fysiek verwijderd is tenminste) en de status van het roetfilter bij de RDW moet laten updaten waarvoor de auto aan de deeltjesteller moet.

Ik denk dat je voor die investering best een tijdje roetfilterloos kunt rijden.

Als het je om geur en rook te doen is, is de overweging anders denk ik.

Peterx300
Geregistreerd lid

Bericht door Peterx300 » za 27 dec, 2025 17:30

reiernumans schreef:
za 27 dec, 2025 12:15
Als het puur om kosten besparen gaat zou ik goed gaan rekenen voor je er werk van gaat maken. Houd er rekening mee dat je een roetfilter moet aanschaffen, die moet (laten) monteren, de motorcomputer moet laten herschrijven zodat get roetfilter kan regenereren (als het filter nu fysiek verwijderd is tenminste) en de status van het roetfilter bij de RDW moet laten updaten waarvoor de auto aan de deeltjesteller moet.

Ik denk dat je voor die investering best een tijdje roetfilterloos kunt rijden.

Als het je om geur en rook te doen is, is de overweging anders denk ik.
Kosten is wanneer je alles moet uitbesteden. Ik kan het zelf wel. Mijn Benz heb ik dit ook gedaan. En het is idd geen zaak van plug and play ook daar ben ik me bewust van. Alleen weet ik niet of zo'n motor ECU dit allemaal gaat accepteren zoals dat bij een Benz wil wil. De overweging is om aansluitend de Saab in te zetten als daily dus toch enkele jaren. Maar zoek eigenlijk een paar praktijkervaringen :)

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » za 27 dec, 2025 17:41

Je zult het roetfilter met Tech2 moeten aanmelden, zodat er weer een regeneratie plaatsvindt. Die je het niet dat verstopt je roetfilter en schiet de auto in noodloop. Dat is mijn praktijkervaring.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » za 27 dec, 2025 18:45

Als het roetfilter fysiek verwijderd is is de software in de ECU ook aangepast. Dat lukt niet met een tech2.

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » za 27 dec, 2025 19:26

Note: bij mij ging het om vervanging roetfilter.

Plaats reactie