Accu

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Plaats reactie
Manic
Lid van verdienste

Accu

Bericht door Manic » wo 24 dec, 2003 12:47

Mijne heren,

Gister heeft mijn accu de geest gegeven. Toen ik gistermiddag mijn auto startte bij huis ging dit wat moeizaam, was fris, dus niet echt notie op geslagen. Ik ga naar de Gamma, vlak bij mijn huis, kom ik terug bij mijn auto, wil ik starten...... niets.... zie langzaam de lampjes op mijn dashboard weg faden....

Accu leeg.... vreemd zo opeens, vooral omdat ik afgelopen week zo'n 650 km gereden heb. Een vriend van me heeft me even geholpen met starten, stukje gereden even opladen, dan naar de accuboer, voor een nieuwe accu, hij meet hem daar even door, koude start spanning moet ongeveer op 250 amp liggen, ligt op 199 amp, volgens hem kan dat dus nog.

Laadspanning is wat aan de lage kant, krap 13 volt, wat volgens die accuboer zo rond de 14 volt moet liggen. Even zuurwegen... accu is gewoon volledig leeg, maar de man denkt niet dat het (nog) niet nodig is er een nieuwe accu in te zetten, hij adviseerd om de accu aan de lader volledig op te laden, gewoon een nacht en het dan even aan te kijken.

Het laden is geschiedt.

Iemand een idee hoe nu verder?

Greetz,

Dennis

P.S: 2 saabrijders (9-5 en 900ng) zijn aan mij voorbij gereden toen ik daar stond met mn motorkap open! De asociale @#$%@$%!!! ;-|+

doktorevil
Geregistreerd lid

Re: Accu

Bericht door doktorevil » wo 24 dec, 2003 13:02

Kijk eerst eens of je spanningsregulator (zit op je dynamo, zie bentley manual of haynes) nog goed is. Naar alle waarschijnlijkheid zijn je koolborstels versleten, vandaar de lage laadspanning. Als je deze spanningsregulator hebt vervangen en hebt nog steeds hetzelfde euvel, dan de accu ook maar vervangen.

Succes!

Tijn

Manic
Lid van verdienste

Re: Accu

Bericht door Manic » wo 24 dec, 2003 14:54

Ok bedankt!

Vandaag nog even teruggeweest, nadat de accu de hele nacht aan de lader heeft gestaan, na zuurweging bleek dat de accu nu vrijwel volledig vol was, laadspanning was nog steeds aan de lage kant. Even doorgevraagd over dynamo, hij maakt een piepend geluid, toen zij de beste man dat het inderdaad nog wel eens aan de dynamo kon liggen, hij dacht dat er wellicht een lagertje kapot was. Op naar de garage dan maar! :( (want dynamo kan ik zelf nl niet, motorisch laat ik het altijd maar aan de mensen met verstand hiervan over) Laat ik em gelijk maar helemaal even nakijken, hebben we dat ook weer gehad.

Greetz,

Dennis

Plaats reactie