900 ?

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Plaats reactie
John9
Geregistreerd lid

900 ?

Bericht door John9 » do 25 nov, 2004 11:38

Ik ben al sinds jaren in het bezit van een 900i uit 87, ik wil nu een andere,
de leeftijd (van de auto) gaat toch opspelen. Nu ben ik aan het tweifelen
of ik een classic 900 of het nieuwe model 900 zal nemen, heeft iemand tips waar je bij een nieuw type 900 op moet letten? Snelheid en vermogen
vind ik niet zo belangrijk, welk nieuw type is net zo betrouwbaar als de
classic?

Ewout900
Geregistreerd lid

Re: 900 ?

Bericht door Ewout900 » do 25 nov, 2004 12:12

John,

ik denk dat je twee belangrijke punten voor ogen moet houden:

1. De classic krijgt een cultstatus, waardoor de restwaarde (en prijs) hoger zal liggen dan die van een NG900. Over 10 jaar krijg je voor een goed onderhouden classic aanzienlijk meer dan voor een goed onderhouden 900NG is mijn verwachting.
2. De classic van 1992/1993 is een volledig doorontwikkeld model, dat toen al bijna 15 jaar geproduceerd werd. De eerste 900NG's staan bekend om hun kinderziekten en het GM-onderstel is niet door iedereen op prijs gesteld.

Het zijn keuzes die je zelf moet maken. Over de diverse verschillen is al het nodige geschreven, naar ik mij meen te herinneren op het saab-prikbord en wellicht ook hier op het Saabforum (beide beschikken over een zoekfuctie).

Succes!

Ewout

Ruud
Geregistreerd lid

Bericht door Ruud » do 25 nov, 2004 21:20

Ik heb een NG900. Hier heb ik nog geen problemen mee gehad en de wagen bevalt erg goed. De 2.3 liter motor is volgens mij een fijne krachtbron, waar lekker mee te rijden valt en als het moet ook best sportief.
Persoonlijk vind ik hem fijner rijden dan een classic ook het interieur is natuurlijk veel meer up-to-date. Maar dat is natuurlijk een kwestie van voorkeur.

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » do 25 nov, 2004 21:31

Ik heb zowel een classic als een 9-3 en het zijn beide geweldige auto's maar ook beide met een enorm verschillend karakter.
Als je mij op de man af vraagt zou ik zeggen ga voor een classic als rijdersauto nog steeds ongeevenaard waardoor voor mij de fun factor ook veel groter is.
Alleen daar staat tegenover dat een classic wel wat meer onderhoud behoefd.(en dat is kassa!)

John9
Geregistreerd lid

Bericht door John9 » do 25 nov, 2004 21:44

Jongens, alvast bedankt voor jullie reacties, ik kan er wel wat mee, de meesten zijn toch het beste te spreken over de classic, en tja
ik heb de mijne nou zo'n 8 jaar gehad, en ieder jaar netjes een apk papiertje erbij, wel de nodige slijtage gehad uiteraard, maar geen noemenswaardige technische mankementen of reparaties waarbij het blok eruit moet. Ik vroeg me al af of dit een uitzondering was, maar ik begrijp dat de meesten ook die ervaringen met de classic hebben. ook gezien de andere reacties op dit forum ga ik denk ik op zoek naar een jonge turbo 16 klepper :)

sander69
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sander69 » wo 15 jun, 2005 0:20

Blij te lezen dat bijna iedereen de voorkeur voor een classic heeft...

ik heb sinds een paar weken eindelijk weer een saab...mijn 5e.

ook ik twijfelde tussen een nieuw model 900 of een classic 900

zoeken en zoeken op internet.. veel foto s vergeleken en kwam toch tot de conclusie dat een 900 classic met aero pakket toch veel meer uitstraling heeft dan een nieuw model......

de nieuwe 900 is toch meer windtunnel en GM.....maar smaken verschillen natuurlijk..

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » wo 15 jun, 2005 7:42

Het is waarschijnlijk vloeken in de kerk maar ik ga die 9000's ook steeds mooier vinden. Zo'n A-ero lijkt me ook errug fijn (ipv een ng 900 dan)

hitcham
Geregistreerd lid

Bericht door hitcham » wo 15 jun, 2005 20:43

marq101 schreef:Het is waarschijnlijk vloeken in de kerk maar ik ga die 9000's ook steeds mooier vinden.
Niks mis met de 9000! Vooral de laatste versie vind ik persoonlijk ook veel mooier dan de 9-5.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » do 16 jun, 2005 1:01

zo'n oer 9000 (t/m MY92?) turbo vind ik ook steeds mooier worden. Staat nu een rode 9000 turbo 16 s op marktplaats.

Pelendur
Geregistreerd lid

Bericht door Pelendur » do 16 jun, 2005 8:29

Ik ben het daar helemaal mee eens, zo'n 9000 turbo 16 s is echt een schitterende auto. Ooit gelezen in een artikel in een Frans autoblad dat zo'n 2.3 Turbo 16 S sneller van 80 -120km/h is dan een FERRARI TESTAROSSA :shock: ( heel bruut als je die eventjes achter laat)
Natuurlijk is een CS Aero uit bijvoorbeeld 97 nog mooier en exclusiever maar toch, het heeft iets dat robuuste vierkante, beetje spannend ook wel met wat leuke skirts en zo.

Ik denk dat de 9000 toch een van de beste auto's is die saab ooit heeft gemaakt. Qua comfort en uitstraling niet te evenaren.

Helaas wel duur als je veel kilometers moet maken, of je moet bereid zijn om er nog enkele jaren in te rijden en te kiezen voor een gasinstallatie.

Zo'n auto als die rode is jammer genoeg denk ik alleen interresant als je echt voor zo'n auto wilt gaan en er nog jaren plezier van wilt hebben.
Als je hem echt in topconditie wilt krijgen en houden zal het je een centje kosten.

Plaats reactie