dit is het stuur wat ik in mijn '84 900T8 in de VS heb zitten
Vreemd stuur
-
jelger
- Geregistreerd lid
Re: Vreemd stuur
ok, zie je foto nu.

-
Style&Co
- Moderator + Donateur

volgens mij heeft niemand hier een foto van want in mijn folders van MY80 en van MY 83 staan 3 spaaks sturen afgebeeld voor de turbomodellen. Beide sturen werden uitgevoerd met Saab en Turbo erop. De 83-er 'Turbo' stuur in Jelmers auto lijkt me dus zeer origineel. Later zijn de teksten saab en turbo vervangen door het logo (MY85) en is dit turbostuur is tot einde productie geleverd.
Foto van stuurtje MY80 heb ik niet kunnen terugvinden. Weet wel dat het onlangs nog besproken werd. Is ook een 3 spaaks stuur met de 3 hoekige middenkap iets groter uitgevoerd.
PS als je dat trucje om kentekencombinaties te onthouden doortrekt in jouw pearlwhite dan kom je als snel uit bij 'witte RaaF', Zeldzaam en Snel.
Anyway
... nog ff en ik kan teksten schrijven voor Seth Gaaijkema
Foto van stuurtje MY80 heb ik niet kunnen terugvinden. Weet wel dat het onlangs nog besproken werd. Is ook een 3 spaaks stuur met de 3 hoekige middenkap iets groter uitgevoerd.
PS als je dat trucje om kentekencombinaties te onthouden doortrekt in jouw pearlwhite dan kom je als snel uit bij 'witte RaaF', Zeldzaam en Snel.
Anyway
-
jelger
- Geregistreerd lid
EXH lieve schat 
(even duidelijker foto opgegraven)
Willem, vergeet niet dat een folder voor modeljaar 83 geprint is in 1982 (en dus staat het copyright achterop op 1982
. dus een 1983 geprint folder is voor MY84 zodoende dat in mijn M83 folder het 4 spaaks staat voor de Turbo)
(even duidelijker foto opgegraven)
Willem, vergeet niet dat een folder voor modeljaar 83 geprint is in 1982 (en dus staat het copyright achterop op 1982
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

EXH??? id dat een waarschuwingsalampje wat gaat branden als de bestuurder gaat knikkebollen van slaap? (Exhausted?)
Knap van saab dat ze dat toen al hadden
-
jelger
- Geregistreerd lid
Exhaust
ivm de 3weg kat eronder. dit is specifiek voor amerikaanse modellen. Betekent dat om de 20.000 (??) mijl een monteur het uitlaat systeem moet controleren....
kan je omzeilen door een knopje ergens onder het dashboard om te halen - of de garage doet het gewoon ff bij een beurtje (hieraan kan je zien dat het nog een 'vroege' foto van mij is..
)
ivm de 3weg kat eronder. dit is specifiek voor amerikaanse modellen. Betekent dat om de 20.000 (??) mijl een monteur het uitlaat systeem moet controleren....
-
jelger
- Geregistreerd lid
zie vorige pagina volgens mijFoto van stuurtje MY80 heb ik niet kunnen terugvinden. Weet wel dat het onlangs nog besproken werd. Is ook een 3 spaaks stuur met de 3 hoekige middenkap iets groter uitgevoerd
-
jelger
- Geregistreerd lid
"al" sinds 1980MISTY schreef:1984 en toen al kat?? milieubewust volk die vsers
-
jelger
- Geregistreerd lid
dus komende tot de conclusie
: Het stuur van Jelmer heeft Jelger ook.
Het is bedoeld voor het MY84 (maar ik kan me zo voorstellen dat de pre-productiemodellen Aero's het -dus- ook gekregen hebben). M84 was een belangrijk jaar met modificaties wederom. In M85 echter werd het Saab-Scania logo ingevoerd, en aldus ook op het (nieuwe) M84 stuur gezet. Mijn US M85 folder laat namelijk hetzelfde stuur zien maar dan met het bekende Dragan logo
Daarmee is het stuur van Jelmer en Jelger wel schaars verkocht. (zegge en schrijve waarschijnlijk 1 jaar + pre-producties (??) )
Het is bedoeld voor het MY84 (maar ik kan me zo voorstellen dat de pre-productiemodellen Aero's het -dus- ook gekregen hebben). M84 was een belangrijk jaar met modificaties wederom. In M85 echter werd het Saab-Scania logo ingevoerd, en aldus ook op het (nieuwe) M84 stuur gezet. Mijn US M85 folder laat namelijk hetzelfde stuur zien maar dan met het bekende Dragan logo
Daarmee is het stuur van Jelmer en Jelger wel schaars verkocht. (zegge en schrijve waarschijnlijk 1 jaar + pre-producties (??) )
-
Pearl Aero
- Geregistreerd lid
Yep, zo klopt het. Mijn 900 is MY84 (productie dec 1983) en het stuur hoort daar dus bij.
Dank je wel, Jelger.
Dank je wel, Jelger.