nog een stukje weblog van autoweek

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Plaats reactie
nacra 93
Donateur
Donateur

nog een stukje weblog van autoweek

Bericht door nacra 93 » do 01 sep, 2005 16:27

Saab is er lekker voor gaan zitten bij de facelift van de 9-5. Het acht jaar oude model krijgt een behoorlijk futuristisch front. Alsof je het hoofd van een zestienjarige op het lichaam van een 76-jarige oude vrouw zet! Al heb ik de auto nog niet in het echt gezien, het lijkt mij een beetje te veel van het goede, zo´n ingrijpende facelift van een ouder model. Je krijgt daardoor een te sterk Marijke Helwegen-effect. Het ziet er allemaal zo geforceerd uit, ware schoonheid schuilt in het originele ontwerp. Andere voorbeelden van mislukte facelifts zijn die van de BMW 7-serie en de Opel Vectra. Iedereen viel over de plompe achterkant van de Siebener en over de stoere hoekige neus hoorde je niemand, en wat doet BMW? Ze maken een veel te lief gezichtje! Dat hoort niet bij zo´n superlimo! Ook de veranderingen aan Opels middenklasser kunnen me niet bekoren. Okay, het was nooit het toppunt van schoonheid, maar met die Astra-achtige neus gaat het ontwerp er niet echt op vooruit. Omdat ´ie zo nodig op z´n broertje moet lijken is Opel ontzettend ingrijpend te werk gegaan. Het moet een keer stoppen met die overijverige verjongingsdrang! Want is zo´n rigoureuze verbouwing niet een belediging aan het adres van de eerste ontwerper?
Stéphan Vermeulen • 13 reacties • reageer 29-08-05 13:00

SUKKEL :paleconfused:met een klikje

Edjes
Geregistreerd lid

Bericht door Edjes » do 01 sep, 2005 19:08

Tja. Kweenie.
Niet aardig iig.

Eerst eens in het echt gaan aanschouwen!

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » do 01 sep, 2005 23:15

ik denk eerder dat ie slechtziend is.....

gbb
Donateur
Donateur

Bericht door gbb » za 03 sep, 2005 15:37

ben er grotendeels mee eens. ware schoonheid schuilt in het originele ontwerp. anders had de 9-5 het ook geen bijna 9 jaar volgehouden. begrijp me niet verkeerd: op de achterkant na (audi!) blijft het een bijzonder ontwerp, maar het is vindt ik saab-onwaardig.
ben bnwd hoe lang ze het nog volhouden met dit soort face lifts..

Elevation12,000
Geregistreerd lid

Bericht door Elevation12,000 » za 03 sep, 2005 16:46

SAAB heeft een traditie van auto's doorontwikkelen, denk maar aan de 99 die in '68 geintroduceerd werd en eigenlijk feitelijk geevolueerd is naar c900 die maar liefst tot '93 doorliep. Niet mooi?! Natuurlijk wel!

Met de 96 is het al niet veel anders.

Bij menig ander merk past het gewoon veel minder goed. Als jij als slogan 'voorsprong door teckniek' hebt en de 80 opwarmt met een neusje wat duidelijk beroerd in het ontwerp geïntegreerd is (Audi/begin negentiger jaren) dan ben je niet lekker consequent bezig. BMW kan het zich ook echt niet permiteren om zo te werk te gaan denk.

Ik denk dat deze columnist dit ff over het hoofd gezien heeft.

Plaats reactie