Andere motor in classic?

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » wo 21 sep, 2005 13:05

ralph12 schreef:Niemand een zes in lijn?...
Ja, prachtig maar hoe plaats je die?

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » wo 21 sep, 2005 13:17

met een motortakel? :P

maarre, een zes in lijn moet dan natuurlijk wel eentje uit een beamer zijn he ;)

Overigens heeft Saab bij de introductie van de 99 ook gekeken of een V8 een optie was aangezien die motor in feite een dubbele versie van de originele Triumph motor is (zie Triumph Stag V8 ). Volgens Wikipedia zijn er 48 Saab 99 V8 gebouwd als prototypes. Saab heeft uiteindelijk gekozen voor een turbo omdat deze bijna dezelfde prestaties levert als een V8 terwijl een motor met turbo stukken lichter en zuiniger is dan een V8.

Ranja
Geregistreerd lid

Bericht door Ranja » wo 21 sep, 2005 13:20

Ik zou wel een 9000 2.3 Turbo blok in mijn 99 willen hebben, volgensmij is dit al eens gedaan. Als ik een keertje veel geld heb wil ik dit ook doen ook nog. Nu alleen het geld nog.
Ik heb wel eens hier op het forum een 96 met turboblok zien langskomen. Volgens mij ook uit een 9000.

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » wo 21 sep, 2005 16:19

Een V8 zoals van de Stag moet er nog steeds in te lepelen zijn, kom er maar eens om en weer achterwielaandrijving.. :?
Een amerikaans big-of smallblock lijkt me net ff te en een (R-)over V8 komt de betrouwbaarheid vast niet ten goede. De V8 van de Stag was thermisch al helemaal niet lekker en de Rover... Engelse ####. (eigen censuur)
Een lijn 6 lijkt me lastig, die dingen zijn zoooooo lang (mijn 818 zou eerst voorzien worden van een 280ZX blok maar de motorruimte was ontoereikend van lengte en de pook zou net achter de voorstoelen uitkomen), dan moet de koeling waarschijnlijk in de kofferbak. (overigens heeft het Per Eklund kanon ook koeling in de achterkant, evenals een opgepepte Sonett die we in Trolhattan zagen maar bijv. ook de al eerder gemelde 92 met V6.
Met enig pas en meetwerk moet een V5 uit de VW-groep :roll: ook wel passen.
Why bother? In een Saab hoort een echt Saabblok en die hebben doorgaans ook zat vermogen of zijn ver op te peppen :twisted: !
Saab is voor mij synoniem aan eerst tweetakt- en daarna aan lijn 4 (idd Marq101) motoren.
Cornell :O:

richard
Geregistreerd lid

Saab 96

Bericht door richard » wo 21 sep, 2005 20:55

Kwam laatst op het net een saab 96 met een V 6 Granada blok tegen, had over de 180 PK.
Zal best gekacheld hebben en ben benieuwd hoe de gammele bak van de 96 op dit brute geweld gereageerd heeft.

Richard

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » wo 21 sep, 2005 22:22

sb153b schreef:Een V8 zoals van de Stag moet er nog steeds in te lepelen zijn...
Het short block van de 99/90/900 is van origine een halve V8 he, vandaar ook dat de kop onder een hoek van 45º staat. een creatieve loodgieter, krukasdraaier en "spiegel"blokgieter moeten dat wel voor elkaar krijgen. Dan nog op elke rij een turbo (mét APC uiteraard!) en het feest is compleet! ;)

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » wo 21 sep, 2005 22:27

Een V6 van Audi, die staat ook in de lengte en kent ook voorwielaandrijving.

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » wo 21 sep, 2005 22:30

maar is 'ie ook achterstevoren gemonteerd? :)

Denk dat het grootste probleem bij het monteren van een andere motor in een classic saab toch wel de wijze van overbrenging is. (primaire ketting, versnellingsbak en differentieel daarachter en onder het motorblok.)

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » wo 21 sep, 2005 23:22

RoccoH schreef:maar is 'ie ook achterstevoren gemonteerd? :)

Denk dat het grootste probleem bij het monteren van een andere motor in een classic saab toch wel de wijze van overbrenging is. (primaire ketting, versnellingsbak en differentieel daarachter en onder het motorblok.)
Kun je de hele aandrijflijn van een Audi dan niet gebruiken?

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » wo 21 sep, 2005 23:28

ik denk dat je dan wel erg veel moet boetseren aan de locatie van de ophangingspunten en wielkasten e.d.

maar we zijn hier toch aan het dromen toch? ;)

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » wo 21 sep, 2005 23:30

RoccoH schreef:maar is 'ie ook achterstevoren gemonteerd? :)

Daarvan vind je er niet snel eentje (de Renault 4 en 5 hadden het)
Lengteplaatsing icm voorwielaandrijving kom je (volgens mij) niet zo heel veel tegen, een boxer van Subaru misschien

John.K
Geregistreerd lid

Bericht door John.K » do 22 sep, 2005 12:28

Alfa had ook boxers, maar breedte en vermogenswinst is niet veel.

John

Plaats reactie