Compliment voor Stolk in Gouda!

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Plaats reactie
Alexander
Geregistreerd lid

Compliment voor Stolk in Gouda!

Bericht door Alexander » di 06 dec, 2005 11:16

Hallo,

Onlangs had ik een setje Ronal Silverspoke's gekocht voor de 99 die ik heb laten poedercoaten. Bij de Euromaster kregen ze de velgen er niet op en beweerde men dat deze velgen niet bij dit type Saab zouden horen. Ben geen wandelende Saabencyclopedie maar weet toch wel het een en ander van nieuwe en oude steek en welke velgen voor de 99 leverbaar zijn. De naaf van de velg paste niet over de as. Volgens Euromaster was op de draaibank een paar milimeter uitdraaien de enige oplossing.

Mijn vermoeden voor het niet passen was een te dikke laag poercoating. Niets van het advies aangetrokken dus en thuis met een staalborstel op de boormachine aan de slag gegaan en vervolgens met een vijl en schuurpapier de finishing touch aangebracht. Aangezien ik in de naaf aan het schuren en slijpen was is er aan de buitenkant niets te zien. Groot was het feest toen de velgen perfect pasten!

Gisteren de Euromaster gebeld daar kon in 19 december weer terecht. Probleem is echter dat ik de 99 a.s. vrijdag als trouwauto wil gebruiken (mijn eigen trouwerij) en ik dus niet zo lang kan wachten. Saabdealer Stolk in Gouda gebeld en het probleem voorgelegd. Binnen 1,5 uur kon ik terecht en een uur later stond de 99 weer buiten op zijn 'nieuwe' velgen. Hadden zelf nog voor ik het kon zeggen besloten plaklood te gebruiken. Iets wast ik bij bandenfitters vaak 2 keer moet zeggen.
Wat mij betreft dus een grote pluim voor Saab dealer Stolk! :applause:

Zal binnenkort in de rubriek restauraties een verbouwingen een verslagje en wat foto's zetten van de transformatie van mijn 99.

Groeten,

Alexander

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » di 06 dec, 2005 11:45

heel goed, Saabvelgen zijn naafgecentreerd. teveel verf erop en ze passen niet meer. :)

maarre gefeliciteerd! met je trouwerij en je Silver Spokes onder je 99, ik kan me geen mooier huwelijk voorstellen! ;)

DDJ
Geregistreerd lid

Bericht door DDJ » di 06 dec, 2005 12:11

Gefeliciteerd!

Toch een nieuwsgierigheidsvraagje, wat is plaklood en waarom is dat beter? (ik weet er bestaat Google en de zoekfunctie :oops: )

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » di 06 dec, 2005 13:38

Plaklood komt aan de binnenkant van de velg en niet op de rand aan de buitenkant. Dit ziet er vooral bij lichtmetalen velgen veel mooier uit. Het is mij dan ook een raadsel waarom bandenboeren dit niet standaard doen bij lichtmetaal. Mijn vader rijdt ook met van die lelijke loodjes aan zn wielen.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » di 06 dec, 2005 19:42

Een hele prettige, mooie en bijzondere trouwerij gewenst! En het is altijd goed een positieve garage-ervaring te lezen.

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » di 06 dec, 2005 20:36

Oosthoek schreef:Plaklood komt aan de binnenkant van de velg en niet op de rand aan de buitenkant. Dit ziet er vooral bij lichtmetalen velgen veel mooier uit. Het is mij dan ook een raadsel waarom bandenboeren dit niet standaard doen bij lichtmetaal. Mijn vader rijdt ook met van die lelijke loodjes aan zn wielen.
Plus: plaklood wordt geplakt er er niet op gemept! Slaglood beschadigd de velg een klein beetje, maar persoonlijk vind dat onacceptabel omdat bij lichtmetaal corrosie funest is. Er kleine beschadiging in de lak/coating garandeerd een grote lelijke plek na een aantal jaar. Altijd plaklood bij lichtmetalen velgen.

@Alexander: Gefeliciteerd alvast :D En heb je na de slijpwerkzaamheden wel het bewerkte oppervlak goed ingevet of op een andere manier beschermd? Anders krijg je volgend jaar je velgen er niet meer af vanwege corrosie tussen velg en naaf. Steve-O heeft er 2 weken over gedaan om zijn velgen los te krijgen. Elke dag inspuiten met kruipolie gaf pas na 2 weken het gewenste resultaat :shock:

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » wo 07 dec, 2005 9:52

paul99gl83 schreef:.... En heb je na de slijpwerkzaamheden wel het bewerkte oppervlak goed ingevet of op een andere manier beschermd? Anders krijg je volgend jaar je velgen er niet meer af vanwege corrosie tussen velg en naaf. Steve-O heeft er 2 weken over gedaan om zijn velgen los te krijgen. Elke dag inspuiten met kruipolie gaf pas na 2 weken het gewenste resultaat :shock:
:? lekker als je met een lekke band in de regen langs een verlaten stuk snelweg staat en je mobieltje geen bereik heeft.... 2 weken lang wachten voordat je je bandje kan verwisselen... hopen dat je een boterhampakketje achterin hebt liggen dan! :P

Plaats reactie