Onlangs had ik een setje Ronal Silverspoke's gekocht voor de 99 die ik heb laten poedercoaten. Bij de Euromaster kregen ze de velgen er niet op en beweerde men dat deze velgen niet bij dit type Saab zouden horen. Ben geen wandelende Saabencyclopedie maar weet toch wel het een en ander van nieuwe en oude steek en welke velgen voor de 99 leverbaar zijn. De naaf van de velg paste niet over de as. Volgens Euromaster was op de draaibank een paar milimeter uitdraaien de enige oplossing.
Mijn vermoeden voor het niet passen was een te dikke laag poercoating. Niets van het advies aangetrokken dus en thuis met een staalborstel op de boormachine aan de slag gegaan en vervolgens met een vijl en schuurpapier de finishing touch aangebracht. Aangezien ik in de naaf aan het schuren en slijpen was is er aan de buitenkant niets te zien. Groot was het feest toen de velgen perfect pasten!
Gisteren de Euromaster gebeld daar kon in 19 december weer terecht. Probleem is echter dat ik de 99 a.s. vrijdag als trouwauto wil gebruiken (mijn eigen trouwerij) en ik dus niet zo lang kan wachten. Saabdealer Stolk in Gouda gebeld en het probleem voorgelegd. Binnen 1,5 uur kon ik terecht en een uur later stond de 99 weer buiten op zijn 'nieuwe' velgen. Hadden zelf nog voor ik het kon zeggen besloten plaklood te gebruiken. Iets wast ik bij bandenfitters vaak 2 keer moet zeggen.
Wat mij betreft dus een grote pluim voor Saab dealer Stolk!
Zal binnenkort in de rubriek restauraties een verbouwingen een verslagje en wat foto's zetten van de transformatie van mijn 99.
Groeten,
Alexander