Wie parkeerd er in z'n achteruit terwijl het niet hoeft?

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » di 20 dec, 2005 10:09

Hahahaha goed verhaaaaaal :applause:

WimZ
Geregistreerd lid

Bericht door WimZ » di 20 dec, 2005 11:03

Idefix, you made my day! Waanzinnig verhaal.

Ik werk in een kantoorpand dat op een kunstmatige heuvel staat. Hier staat bijna wekelijks wel een auto tegen een andere aangezakt, met alle schades van dien. Mensen komen met warme remmen aanrijden, zetten de auto op de handrem en gaan aan het werk. Als de remmen afkoelen komt de handrem los en gaat de auto aan de rit. Kan je op wachten. Ik vind het ongelofelijk dat je bij rijles leert om de auto in zijn vrij en op de handrem te zetten.

In mijn studententijd werkte ik bij een Valet parkeerservice op Schiphol. Daar was de huisregel dat je op het eigen parkeerterrein altijd achteruit inparkeerde en dan de auto in zijn 1 parkeerde, opdat je, als je bij het starten vergat de koppeling in te trappen dan nooit schade kon maken. Handrem was zonder meer verboden. Saab was de uitzondering, die mocht natuurlijk wel in de achteruit.

Dan nog de reden van de achteruit en niet een andere versnelling:
Ten eerste heeft het parkeren in de versnelling alleen zin in een lage versnelling, omdat de stilstaande motor dan maximale houdkracht verzorgt. In zijn 4 of 5 zal hij op een helling gewoon gaan tornen en zal de auto nog steeds gaan rollen.
Ten tweede heeft de achteruit doorgaans een nog grotere overbrenging dan de 1. Snelheid is achteruit nooit zo'n issue. Daarmee is de achteruit dus nog gunstiger dan de 1.
Ten derde moet je de achteruit iets bewuster kiezen. Ring omhoog enzo. Dat maakt het ook logischer om deze als parkeerversnelling te gebruiken, al slaat de gewenning natuurlijk gewoon toe.

WimZ

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » di 20 dec, 2005 11:08

WimZ schreef:...
In mijn studententijd werkte ik bij een Valet parkeerservice op Schiphol. Daar was de huisregel dat je op het eigen parkeerterrein altijd achteruit inparkeerde en dan de auto in zijn 1 parkeerde, opdat je, als je bij het starten vergat de koppeling in te trappen dan nooit schade kon maken. Handrem was zonder meer verboden. Saab was de uitzondering, die mocht natuurlijk wel in de achteruit.
...
In mijn studententijd (en daarna :P) werkte ik bij een autoverhuurbedrijf. Ook altijd standaard in z'n 1 parkeren en NOOIT de handrem gebruiken. Ook niet als je de auto voor een klant voor de deur neerzet want de gemiddelde klant rijdt dan gewoon weg met de handrem erop...

WimZ
Geregistreerd lid

Bericht door WimZ » di 20 dec, 2005 11:19

Standaard parkeer ik niet Saabs dus ook altijd in zijn 1 of achteruit, afhankelijk of hij achteruit of vooruit is ingeparkeerd. Mijn vriendin heeft het ook al overgenomen en gebruikt de handrem dus ook nooit meer.

Mijn moeder heeft eens een complete nieuwe handrembekabeling moeten laten monteren in haar autotje omdat de kabels zich door het vele gebruik door de kunststof geleidingen heen hadden gesleten. Weer een reden om de handrem alleen te gebruiken waar ie voor bedoeld is (dus niet parkeren).

DDJ
Geregistreerd lid

Bericht door DDJ » di 20 dec, 2005 19:12

WimZ schreef:Weer een reden om de handrem alleen te gebruiken waar ie voor bedoeld is (dus niet parkeren).
Idd, een handrem is puur ontworpen om heel snel korte bochtjes te kunnen nemen :twisted:

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » di 20 dec, 2005 20:24

DDJ schreef:
WimZ schreef:Weer een reden om de handrem alleen te gebruiken waar ie voor bedoeld is (dus niet parkeren).
Idd, een handrem is puur ontworpen om heel snel korte bochtjes te kunnen nemen :twisted:
gebruik van de handrem bij bochtjes is rete-irritant als je een pre-87 900 hebt ;)

Plaats reactie