Takata airbag recall

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Plaats reactie
busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Takata airbag recall

Bericht door busy » wo 22 jul, 2026 19:22

Wouter schreef:
wo 22 jul, 2026 12:15
Maar heeft Dirk ze op voorraad uitsluitend voor de vloot van Saabpartners? Of ook voor andere consumenten?
dat kun je hem vragen.

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » wo 22 jul, 2026 19:24

frits 9-3 schreef:
di 21 jul, 2026 11:31
Ik begrijp niet waarom, in het geval van Saab in NL, dit niet rechtstreeks door Takata opgelost kan worden met (voormalige) Saab dealers in NL als uitvoerende partij.

De fout ligt niet bij de inkopende autofabrikant, al dan niet meer bestaand, maar bij de leverancier Takata. Die is en blijft verantwoordelijk voor een foutief werkend product, lijkt mij.
Saab is failliet gegaan in 2012 en Takata in 2017. Niemand heeft hier verantwoordelijkheid voor.

frits 9-3
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door frits 9-3 » wo 22 jul, 2026 19:34

Oosthoek schreef:
wo 22 jul, 2026 19:24
Saab is failliet gegaan in 2012 en Takata in 2017. Niemand heeft hier verantwoordelijkheid voor.
Ik wist niet dat Takata failliet was gegaan. Waar komen dan de "goede" airbags vandaan? Die komen van Dirk? Wie is Dirk? Hij is leverancier van "goede" airbags? Zijn bij een Saab dealer niet te verkrijgen?

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » wo 22 jul, 2026 19:55

Dirk is de eigenaar van Saabpartners.

vanderzanden
Geregistreerd lid

Bericht door vanderzanden » wo 22 jul, 2026 20:07

De fout ligt niet bij de inkopende autofabrikant, al dan niet meer bestaand, maar bij de leverancier Takata. Die is en blijft verantwoordelijk voor een foutief werkend product, lijkt mij.
Saabbezitters zijn consumenten. De producent - in ons geval Saab als dochter van GM - gebruikt duizend en één leveranciers voor onderdelen voor het eindproduct. Deze leveranciers halen de door hun gebruikte onderdelen ook weer elders. Deze hele toeleveringsketen omvat daarmee een hele, hele grote groep.

De consument hoeft bij een slecht functionerend product niet achter de deze toeleveranciers aan te rennen. De consument heeft alleen te maken met de eindproducent - een 9-2 / 9-3 / 9-5 geleverd door Saab /GM.
Er gaan continu toeleveranciers failliet, maar dat is voor de consument niet relevant. Dat Takata dit gedoe niet heeft overleefd is dus primair een probleem voor GM. Het is niet uit naastenliefde dat GM in de USA de portemonnee trekt om gratis alle slechte airbags te vervangen.

Twee quotes, de eerste van ACM en de tweede van Achmea rechtsbijstand:
De dealer / verkoper (wettelijke garantie): Volgens het Burgerlijk Wetboek is de partij die de auto aan jou verkoopt verantwoordelijk voor de wettelijke garantie. Werkt de auto niet zoals je mocht verwachten, of is er sprake van non-conformiteit? Dan moet de dealer dit kosteloos oplossen.
De producent / fabrikant (productaansprakelijkheid): De fabrikant is aansprakelijk als er een constructiefout in het ontwerp zit waardoor schade ontstaat (bijvoorbeeld door onveilige onderdelen). Ook landelijke terugroepacties worden geïnitieerd en vergoed door de fabrikant.

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » wo 22 jul, 2026 20:18

Klopt maar beide zijn denk ik verjaard……

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » wo 22 jul, 2026 21:03

dit topic stamt van 2016, 10 jaar terug. Toen waren er in gebeiden met hoge temperaturen en luchtvochtigheid airbags spontaan afgegaan en daar is destijds de recall actie door opgestart. Takata bestond toen nog en GM zat toen nog in de 15 jaar termijn na verkoop Saab in 2009... beiden garantieplichtig. Inmiddels beiden niet meer

Los van dat.. zijn er statistieken van spontaan ploffende airbags in recentere jaren? Ik hoor of lees er nooit wat over op welk forum dan ook

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » wo 22 jul, 2026 22:20

Gevalletje survivorship bias :wink:

Plaats reactie