Saab en imago
-
martinphili
- Geregistreerd lid
Re: Saab en imago
Zoals ik het beleef in de contacten met autoliefhebbers uit kringen van andere merken heeft Saab tegenwoordig vooral het imago (in goed Nederlands) "of what once was." Iets uit het verleden dus, vergane glorie, weliswaar met een goede achtergrond maar niet meer relevant in deze tijd. Misschien zelfs wel vergelijkbaar met de adel, die in voorbije tijden nog wel wat voorstelde maar anno nu niets meer is dan een titel vóór je achternaam. Als ik met die mensen praat, spreken ze ook altijd in verleden tijd over Saab. Dat familie er eentje had, dat het chique auto's waren, dat architecten er in reden en zo voort.
-
MvR
- Geregistreerd lid
Is wel zo. Je zit op het kantelpunt van 'echt een klassieker' en wat je schrijft over 'een veilige auto tot de volgende apk' voor velen. Op een paar specifieke modellen en uitvoering na, is een oude Saab niet zoveel waard. Dat begon al te veranderen toen GM zich met de zaak begon te bemoeien. Ik herinner me een huurauto in Amerika rond 2008, 2009. Ik reed toen zelf in een nieuwe 9-3. Toen in de Chevrolet Malibu stapte, was het alsof ik in een Saab stapte: dashboard-layout, knoppenwinkel... duidelijk uit dezelfde ontwerp-studio. Het bijzondere dat veel 'eigenzinnige eigenaren' van de eerste 99 en 900 zo aansprak, begon er toen al af te raken.
Je ziet het ook in de berichten die hier geplaatst worden. Vaak een roep om hulp omdat de know-how ontbreekt om als doe-het-zelver de elektronische componenten te doorgronden. En als zo'n oproep dan geen oplossing biedt is dat het einde van het bezit; dan gaat-ie er uit voor een Japanner of Koreaan. Deze oproepen worden ook al gedaan voor het model waar ik 15 jaar geleden nieuw in reed. Ze zijn langzamerhand 'op'.
En de enorme km.standen dan? Ja, die zijn er. Maar dat zijn er niet zoveel als je kijkt naar het aantal Saabs dat in de loop der jaren is gemaakt. En hier op een Saab-liefhebbers-forum heb je automatisch een grotere 'dichtheid' van hoge km.standen! Kom je op een VW-forum met Passats uit de bouwjaren van onze Saabs dan heb je -zeker bij de diesels- ook duizelingwekkende km.standen. Hetzelfde geldt voor oude(re) BMWs. En Honda Accords halen km.standen van meer dan 500.000 km.
Het imago gaat veranderen. Dat is zeker.
Je ziet het ook in de berichten die hier geplaatst worden. Vaak een roep om hulp omdat de know-how ontbreekt om als doe-het-zelver de elektronische componenten te doorgronden. En als zo'n oproep dan geen oplossing biedt is dat het einde van het bezit; dan gaat-ie er uit voor een Japanner of Koreaan. Deze oproepen worden ook al gedaan voor het model waar ik 15 jaar geleden nieuw in reed. Ze zijn langzamerhand 'op'.
En de enorme km.standen dan? Ja, die zijn er. Maar dat zijn er niet zoveel als je kijkt naar het aantal Saabs dat in de loop der jaren is gemaakt. En hier op een Saab-liefhebbers-forum heb je automatisch een grotere 'dichtheid' van hoge km.standen! Kom je op een VW-forum met Passats uit de bouwjaren van onze Saabs dan heb je -zeker bij de diesels- ook duizelingwekkende km.standen. Hetzelfde geldt voor oude(re) BMWs. En Honda Accords halen km.standen van meer dan 500.000 km.
Het imago gaat veranderen. Dat is zeker.
-
albertk
- Donateur (3x)

Ik denk dat als je met een goed onderhouden nette Saab rondrijd, dat het dan duidelijk is dat dit een bewuste keuze is en dus niet snel voor weinig een jaartje verder met een occasie met nieuwe apk. Het merk imago is natuurlijk wel verdwenen met het verdwijnen van het merk. Toch lees je hier op het forum vaak terug dat het een bewuste keuze is om een Saab te hebben. Ook is het leuk te zien dat er ook regelmatig mensen zich introduceren die een eerste Saab hebben gekocht en ontdekken dat er toch iets bijzonders mee is.
De toekomst zal voor de liefhebbers zijn, de rest schuift rustig door naar andere merken met een nieuw jaar apk.
De toekomst zal voor de liefhebbers zijn, de rest schuift rustig door naar andere merken met een nieuw jaar apk.
-
collega
- Donateur (3x)

Ik heb dat van die zogenaamd dure prijzen voor onderdelen altijd een beetje raar gevonden72sonett3 schreef: ↑vr 20 apr, 2012 1:12Omdat het klopt...
Als je al het onderhoud laat doen in een Saab garage die originele Saab onderdelen gebruikt dan ben je een kapitaal kwijt. Als je alles zelf doet en gebruikte of nieuwe after market onderdelen gebruikt, is het een te betalen hobby.
Een ander imago van Saab is dat het een auto is voor architecten, advocaten, artsen en yuppies... dat klopt dan vaak niet. Wel dat Saab eigenaren behoren tot de groep hoog opgeleiden.
Als je een Saab vergelijkt met een Opel of Fiat, dan zijn de onderdelen best prijzig. Maar als je een Saab vergelijkt met andere premium-merken zijn onderdelen helemaal niet duur en ook nooit duur geweest
-
KeesB
- Geregistreerd lid
Toen ik onlangs op de bouw wat moest afgeven en mijn collega's de Saab zagen werd ik gelijk dokter genoemd.... 
-
Henk-Jan
- Donateur

Toevallig had ik het er laatst over met mijn vrouw. We zijn de puntjes op de i aan het zetten voor de 9000 (parkeerdeukjes, etc.) en laten 'm deze week professioneel poetsen. Ze zei dat voor de meeste mensen de 9000 een goedkope oude bak lijkt, tenzij hij echt door een ringetje te halen is. Het is net die overgangsfase waar de jongere Saabs nog in tijdje in zullen hangen, tenzij elke liefhebber als signaal de Saab zo netjes mogelijk houdt.albertk schreef: ↑di 10 mei, 2022 7:43Ik denk dat als je met een goed onderhouden nette Saab rondrijd, dat het dan duidelijk is dat dit een bewuste keuze is en dus niet snel voor weinig een jaartje verder met een occasie met nieuwe apk.
-
Guido900T
- Donateur (3x)

De nieuwe generaties zegt Saab niet zo veel meer, of ze moeten er toevallig tegenaan lopen. Maar er rijden er nog een hoop rond en er komen nog steeds nieuwe liefhebbers bij. Ikzelf heb ook niet zo veel met "oude" Saabs, maar de Saabs van de jaren 1990 tot pakweg 2005 vind ik qua design geweldig (en de mijne natuurlijk het mooist)
-
phunkinit2
- Geregistreerd lid
Mensen willen 2 dingen : Zich onderscheiden van de rest én zijn gelijken opzoeken. Saab deed een prima job op dat 'onderscheiden' gebied.
Gezien ik in een omgeving werk waar de BMW's , verlaagde golfjes, Focus RS, gepimte Audi's of een andere allure bak zowat de regel zijn om op een respectabele manier door het leven te gaan (onzin natuurlijk) parkeer ik met veel plezier mijn Saab
op de personeelsparking van een ander welbepaald Zweeds merk. Zo onderscheid ik mij... en ook de voorliefde voor het merk sinds mijn eerste 900 jaaaaaaren geleden. De commentaren zoals, " Hé Dag Dokter
", neem ik er graag bij.
Mijn gelijken, wel die zoek ik dan hier op het forum.
Imago...Kan mij geen zak schelen. Saab is geen 13 in een dozijn en ik ook niet. Of zoals een collega het zei "Saab is raar, maar kan geen kwaad, jij ook
Verder verteld een wagen weinig over jezelf. Zelf ben ik Saab beginnen rijden omdat ze toen 2dehands belachelijk goedkoop waren.
Gezien ik in een omgeving werk waar de BMW's , verlaagde golfjes, Focus RS, gepimte Audi's of een andere allure bak zowat de regel zijn om op een respectabele manier door het leven te gaan (onzin natuurlijk) parkeer ik met veel plezier mijn Saab
Mijn gelijken, wel die zoek ik dan hier op het forum.
Imago...Kan mij geen zak schelen. Saab is geen 13 in een dozijn en ik ook niet. Of zoals een collega het zei "Saab is raar, maar kan geen kwaad, jij ook
Verder verteld een wagen weinig over jezelf. Zelf ben ik Saab beginnen rijden omdat ze toen 2dehands belachelijk goedkoop waren.
-
Hanzaman
- Geregistreerd lid
Las "vroeger" als kind dat er diverse beroepen geassocieerd werden met Saab.
Laat mij nu grafisch vormgever zijn geworden, ik geloof dat dit ook genoemd werd
Laat mij nu grafisch vormgever zijn geworden, ik geloof dat dit ook genoemd werd